• lima76

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Niyoh81 skrev 2016-05-09 06:23:03 följande:

Igår fyllde ka år. Va så härligt med sol och värme. Dock massa sd och mensvärk. Idag när ja vaknade så var de ursäkta äckelvarningen rosaaktig flytning. Blandning mellan gammal och färskare blod. Precis som sist när ja åkte in i v.27. Tur att ja jobbar på sjukhuset.

Går in i v.33 i morgon.

grattis i efterskott!  
    Läskigt med blod, ska du kolla upp det eller känns det ok ändå?

Ang om sex kan starta förlossningen så har jag ingen aning.. Men när man pratar om färdknäppen inför förlossning så menar ju "experterna" att den lilla mängd prostaglandin som finns i spermier omöjligt är stor nog för att kunna påverka om man inte är mogen iaf.. Så antagligen inte.. (sorry. :) )
  • lima76

I eftermiddags hade jag en massa ilningar neråt när jag stod upp. Hoppas det betyder att han är på väg att fixeras, skönt att veta att de ligger startklara.. Min lillebror föddes i säte och det avstår jag gärna att prova på... 

Vilken härlig varm dag idag! Höll mig inne en del för att det var för varmt men sen körde jag och tjejerna till en sjö i närheten. De badade och jag vadade omkring. det var rätt kallt men också så himla härligt! fast det skulle väl vända och bli kallare igen till helgen. Bara att njuta så länge.. det trista är att både 9-åringen och 4-åringen verkar ha ngt slags sol-allergi, vi hade problem förra sommaren och igen i år. Så synd om dem när det börjar klia och bli rött. Så får vara jättenoga med solkräm..

Vi möblerade om tv-rummet igår och jag fick undan all tvätt. Idag blev det typ ingenting gjort.. Verkar vara varannan dag eller så med orken.. :D

• lima76
    killroy skrev 2016-05-06 14:58:27 följande:

Tack för era svar. Men som tur är så kom bebisen allt igång mer under fm och jag har känt av honom vid flera tillfällen.

Om ingen hinner få under helgen så blir det troligtvis jag som blir först ut. På måndag kl 10 har jag tid för igångsättning. Liite smått nervöst nu kan jag lova...Men ska bli så spännande! Lovar att uppdatera er under början av veckan.

Hoppas allt gått bra idag!!
  • lima76
    killroy skrev 2016-05-10 06:05:58 följande:
    Ingen bebis ännu...Fick veta efter att ha väntat en stund inne på förlossningen att det var så fullbelagt så de bokade om min tid till onsdagmorgon istället, fast jag skulle ringa in idag (den 10.de) på morgonen och höra hur läget ser ut ifall jag kan komma in redan idag. Just där och då blev vi självklart besvikna men förstår ju att läget är som det är. Nu i efterhand så blir det bättre så här med tanke på barnvakt. Så får se vad som händer i dagarna... funderar bara på om de skickar hem mig imorgon också p.g.a. att det är fullt även då. Känns ju onödigt att fixa barnvakter som behöver ta ledigt från sina jobb och att min man är borta från jobbet OM det nu inte blir igångsättning på flera dagar ändå. Men men det är väl bara att gilla läget...
    Oj, vad trist men så klart bättre att komma in när de har tid/plats!! Hoppas du inte behöver vänta så länge till..

Jag vaknade med lite energi idag och började greja med sänghimlen till spjälsängen. När jag efter sju sorger och åtta bedrövelser äntligen började bli kompis med symaskinen bröt jag av nålen! Och skruven som håller den sitter så jädra hårt att det finns inte en chans att jag ska kunna lossa den själv speciellt som jag inte hittar verktygslådan (tänkte en tång av ngt slag hade kunnat hjälpt..) Så, typ två sömmar kvar men det får vänta till ikväll när mannen kommer hem..

En timme kvar innan jag ska hämta hem mina tjejer och nu vet jag inte riktigt vad jag ska börja med istället... :(
  • lima76
    Mamacitaa skrev 2016-05-10 17:02:19 följande:

Nu är operationen gjord och de gick bra. Kändes lite obehagligt men skönt och ha de gjort. Nu vilas de i soffan medans maken lagar mat ;)

Ja just det! vad skönt att det gick bra! 
  • lima76
    Bibi84 skrev 2016-05-11 13:42:08 följande:

Bm bsöket gick bra! allt såg väldigt bra ut. Huvudet var faktiskt fixerat....något jag absolut inte trodde skulle hända innan fl.
    Nu måste jag vila, idag blir det inget målande på terassen.

vad skönt att veta att bebisen är fixerad! hoppas också på det när jag ska till bm på måndag.

Hur har ni andra det med aptiten? Jag tycker att jag är inte alls sugen på mat längre, småäter hellre frukt och framförallt jordgubbar.. Eller mackor och havre fras.. Får typ tvinga mig att laga mat till resten av familjen.. Mår inte jätteilla men känner lite avsmak för lagad mat..

vecka 36+0 idag.. känns galet nära och galet långt borta, på samma gång..
  • lima76

Här var det tyst och lugnt, alla ute i solen och njuter?

Mitt boande fortsätter, målar trappan och rensar rabatter och varvar med dagar när jag inte orkar något alls..

Har fortfarande inte köpt vagn men det är ju hela 25 dagar kvar till bf så det är väl lugnt :D (ska ta tag i vagn när jag är klar med trappa osv..)

har ni packat väska än? Jag vet inte riktigt vad jag ska ha i, kanske bättre att bara skriva en lista på vad man ska packa den dagen det sätter igång. Jag använder ju det mesta under tiden också.. Inför andra förlossningen handlade jag mjukiskläder att ha nya på bb och det var rätt lyxigt men orkar inte riktigt ta tag i att åka in för att handla.. kanske nytt schampo/balsam/duschcreme iaf.. Duschen efter förlossningen känns alltid som en härlig målstolpe tycker jag.. Och sen mackan efteråt.. :) 

Läste i nya Mama idag och där var en stor artikel om förlossningsvården. Ganska läskigt och absolut något att ta upp kampen för att den ska förbättras. Är ni andra oroliga över att inte få plats/hjälp när ni kommer in? Jag har aldrig haft problem innan med att få plats, ta i trä.. Har ni långt till sjukhuset? jag har 25 min (Kristianstad)  och flera andra inom en timme.. men man vill ju inte kuska iväg för långt, speciellt om man blir kvar några dagar så vill ju syskonen komma och hälsa på..

36+2 idag :)

• lima76
    Kristalii skrev 2016-05-13 12:02:21 följande:
    Det känns som om jag är den enda som inte gillar första duschen. Nu kanske det är trevliga duschar på andra ställen men gammal dusch, trångt, varmt, draperi som fladdrar, blod överallt, svårt att röra mig. Det är de minnen jag har av den där första duschen.

Jag undviker att läsa om förlossningsvården, men visst har jag läst skräckhistorier som en inte fattar att det verkligen får fungera så....

Tar ca 40 min för oss, helt ok.
    RobzMarley skrev 2016-05-13 15:05:17 följande:
    Så känner jag lite med. Inte jättetrevligt badrum liksom och man är öm och blöder. Första minnet m äldste sonen när jag spruckit o fick ta handduschen över toan när jag kissade för det sved så mkt.

Jo, visst är det så också, jag menar nog mest känslan av lättnad, att det är över och allt har gått bra.. Fast duscharna i krstd har varit rätt ok också..

det sved för mig med efter första dottern så den där handduschen minns jag med.. Jag gick sönder på en slemhinna, behövde inte sys men fy vad det gjorde ont, både under krystningen och sen när man skulle kissa de första två veckorna eller så, sved som attans..
    RobzMarley skrev 2016-05-13 10:57:37 följande:
    Försöker få tiden att gå här. Har varit igång mycket. Rensat i trädgården, gjort ärenden mm. Också målat. Utemöblerna och lite pallkragar. Planterat och lite sådär. Så har varit rätt trött på kvällarna men sover inte toppen direkt. Det har varit lite grejer inplanerade också. Inte för att jag orkar egentligen men skönt att fylla dagarna med
    något. Yngste sonen hade konsert tmed sin klass. Vilken mamma grinar? .. Jo, hon den höggravida såklart. Sen hade vi trivselkväll/familjekväll på förskolan igår. Idag grillning hos mina föräldrar och imorgon ska mannen med äldsta barnen o se MFF. Söndag ska vi till Österlen och svägerskans sommarhus. OM det inte blir regn så då kommer alla hit istället... Jippi... Städa o fixa liksom...
    Måndag lugn. Tack o lov. Tisdag o bm. Ska få göra hinnsvepning om jag är mogen... Tänk om jag inte är mogen! Panik.

Känner absolut inte en tillstymmelse av något tecken på att fl skulle vara nära. Alls. Deppigt.

Ska försöka vila nu fram t ett när huliganerna kommer från skolan o det är dags att hämta minstingen på fsk.

38+2 idag.

Just det.. Jag känner inget men idag gör inget om bebis inte kommer.. Fredagen den 13:e
    jag sover som allra bäst tidigt på morgonen, typ när man måste gå upp för att köra barnen till skolan.. tar väl så lång tid att slappna av ordentligt för att hamna i djupsömn. Får jag somna om då istället för att gå upp är det såå skönt..

Tror söndag skulle vädret vända (här iaf) och dippa ner till typ 11 grader igen.. :( Hoppas solen skiner på österlen iaf.. 
  • lima76
    killroy skrev 2016-05-14 05:49:57 följande:

Hej!

Nu var han här våran lilla fyra :) Jag fick tid för att komma in i onsdags vid kl 15, fick börja med att ligga med ctg fram till kl 16 ungefär och allt såg fint ut. Berättade att jag haft känningar i princip hela dagen och hoppades att de skulle hjälpa till.

Då det var så oerhört fullt på förlossningen så fick jag vänta länge på att gynekologen skulle undersöka mig och bestämma igångsättningsmetod, han var inte inne förrens vid 20 och då var jag öppen 4 cm med mjuk tapp.

När bm satte in den tampongliknande hormonstaven vid 20.30 så sa hon att hon kände en utbuktande hinna.Sakta men säkert började det kännas lite mer.

22.20 ringde jag på klockan för då ville jag testa att bada (som stod om i min journal, men efter att natt personalen (usk) frågat den nya bm (som jag ej hade hunnit träffa än) så fick jag tydligen inte bada med den i. Hon sa att bm var på väg men hade några till innan mig, kl var nog då 22.40.

När kl var 23.40 stod jag inte ut och ville ha åtminstone lustgas innan bm kunde komma. Då äntligen dök hon upp och skulle sätta ny ctg på mig.

Satt på sängkantrn och bad om lustgas men det fick jag inte innan kurvorna var gjorda. När hon skulle ta på mig de där resårbanden så kände jag att vattnet gick. Hon trodde inte först på mig, men fick ju se sen. Då hon tydligen hörde i min värk som jag fick då så förstod hon att det tryckte på neråt och bestämde då för att undersöka mig.

Så 23.50 undersöker hon och jag är då öppen bara 5 cm, blev såå besviken. Men hon börjar förbereda för att sätta nål för spinalen (som var bestämt sedan innan) och skulle ringa på narkosläkaren. Men upptäcker i mina värkar att det var nog försent för bedövning. Lustgasen är nu på max och klockan är någon minut över midnatt.

Klockan 00.13 är min lille prins på 49 cm och 2982 gram född!!

Rackarns bråttom hade han men han var duktig och slank förbi mammas svanskota utan att den knäcktes. Såå otroligt lycklig för det!

Stort grattis! vad skönt att det gick bra och att svanskotan klarade sig!! 
    Jag har börjat oroa mig för att det inte ska finnas plats på förlossningen när det är vår tur... :(

Är ni hemma från bb än? hur reagerade syskonen?
    Ska blir så himla spännande att få se barnens reaktioner tycker jag <3
  • lima76
    RobzMarley skrev 2016-05-14 19:45:04 följande:
    Der skulle jag vilja prova en sån boll! Kan tänka mig det är skönt
    Jag fick låna en pilatesboll under förra förlossningen så jag satt vid sängens huvudände på bollen i princip hela tiden fram till krystning. var jättebra!
    anjamila skrev 2016-05-14 08:33:43 följande:

RobzMarley - ja...de andra är födda 12, 8 resp 10 dagar efter bf. Jag är tydligen mysig på insidan haha

Här med, 10, 11 och 12 dagar över :D Detta är iofs första ggn jag inte varit bergsäker på när det tagit så den här ggn känns det lite mer öppet när det ska dra igång..
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!