• Moneal

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

RobzMarley skrev 2016-04-06 07:02:21 följande:

Ja, värdena är bra. De vill jag ska äta mer järn. Tar 2-3 Hemofer om dan. Ska ta två morgon o två kväll nu. :/

Tycker ändå det sniglar sig tiden här. Det är TUNGT på jobbet. Godkänner fk min sjukskrivning på 25% ska jag nog försöka minska ännu mer.

hoppas att de godkänner, tror du skulle behöva det! <3
  • Moneal
    RobzMarley skrev 2016-04-06 07:02:21 följande:

Ja, värdena är bra. De vill jag ska äta mer järn. Tar 2-3 Hemofer om dan. Ska ta två morgon o två kväll nu. :/

Tycker ändå det sniglar sig tiden här. Det är TUNGT på jobbet. Godkänner fk min sjukskrivning på 25% ska jag nog försöka minska ännu mer.

hoppas att de godkänner, tror du skulle behöva det! <3
  • Moneal
    Nanna80 skrev 2016-04-06 20:36:40 följande:

Hej på er alla fina mammor!

Är ju inte inne & skriver så ofta.. Men läser ibland.. Men tänkte iaf tala om att vår nr 4 kom i lördags, på bf-dagen & allt!

Aldrig gått gravid så länge, så det hade jag inte räknat med

Ramlade ut i en split på fredagen när jag halkade på gården. Så hade enorma smärtor i fogarna, som vart förhållandevis bra den här gången. Men nu är de helt ok, så jag hoppas de sista besvären ger med sig snabbt!

För er som orkar läsa och är intresserad kommer här min FL-berättelse!

Hade en seg start med förvärkar redan från fredagen veckan innan - fick 3-4 värkar i rad som var regelbundna & sen försvann de.. Och återkom efter ett par timmar igen.. Och så höll det på. Slemproppen gick på långfredagen, och med de andra har den kommit 3 dagar innan FL satt igång så det kändes som om jag skulle få rätt igen, då jag själv hade gissat på 28/3 ända sedan i somras. Hade oregelbundna värkar hela helgen, men efter måndagen var de helt borta! Sen på lördagen 2/4 drog det igång efter en promenad. Först 2-3 värkar/h från kl 13. Sen vid ca kl 15 började värkarna bli etablerade, varierade med 2,5-5 min mellan värkarna men snittade på 3.45 ca och 1.15 långa. Så ringde hit mina föräldrar, och sen åkte vi in till FL. Men under den en timmes långa bilresan avtog värkarna igen :-/ Ville ändå få en kontroll för att se hur det stod till. Kl 18.24 kom vi in till FL & fick ligga med CTG i en timma. 2-3 värkar under tiden. Men undersökningen 19.45 visade att jag var mjuk och öppen ca 4 cm så vi fick ett FL-rum. Och eftersom jag har fått ta hinnorna med de andra för att få igång FL ordentligt så sa BM att vi kanske skulle göra det igen. Så fort vi kom in på rummet satte värkarna igång igen och vid skiftbytet 21.00 gjordes ny kontroll - 8 Cm öppen! Så vi beslutade att vi inte skulle ta hinnorna den här gången. Kl 22 har det inte hänt något mer så hinnorna tas, och huvudet glider ner till spinae. Jag kräks ner min man! Vid 23.05 har det ff inte hänt något.. 8 cm öppen, kant kvar & huvudet vid spinae. BM nr 1 ( studerande) går på toaletten uskan går ut, & ord BM tycker vi ska sätta dropp för att påskynda så hon börjar pilla med droppställningen. Så kommer nästa värk vid 23.10 & jag bara känner hur hon glider ner på bäckenbotten och värken övergår i en krystvärk!! 2 krystvärkar senare som trycker på med en jäkla fart är hon ute - BM hann precis dit & ta emot kl är då 23.14!

Och trots ett SF-mått på understa kurvan fram till sista veckorna när det hoppade upp till medel var det en rejäl liten flicka; 4360 g & 55 lång!!! Ett kilo tyngre & 5 cm längre än storasyster! Inga sprickor eller stygn trots att det gick så fort på slutet.

Så nu njuter vi och försöker hitta lite rutiner här hemma 18 mån killen är lite skeptisk till lillasyster & även lite rädd när hon gråter. Men det börjar släppa lite så det ska nog gå bra tillslut

Lycka till nu allihopa med det stora som ni har framför er!

( shit - jag tänkte nog inte skaffa fler men i det här ruset man är i nu så kan jag tänka mig många fler )

Åh!! Stort grattis!!

vilken mys läsning såhär på morgon!!
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-04-07 00:30:22 följande:

Vad skönt att odlingen inte visade ngt för dig!

ja, dessa krämpor.. mn skulle skrivit ner det ordentligt och sen tagit fram nästa gång bebislängtan suger tag... :D vilket gulligt namn ni valt <3Stort grattis <3 så himla härligt med bebismys nu!

Tack!

Det stod mellan Lilja och Juni så då fick det bli

Juni,LILJA,Kristina
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-04-07 11:49:22 följande:

Moneal och Robzmarley: förresten, ni skrev båda om järnet och jag ställde precis samma fråga när jag började med niferexen. jag googlade lite och kom fram till att det inte ska påverka bebisen om det inte blir extremt, bebisen får vad den behöver i första hand och sen får väl mamman det som blir över.. Nu har jag iofs bar frågat dr Google och inte en riktig läkare...

Åh så.bra! Tack för svar
  • Moneal
    RobzMarley skrev 2016-04-08 15:13:34 följande:

Jättefint namn. Vi har massor av tjejnamn men nu är det här en liten kille så vi får se! Sambon vill Domenic.

Tack!

Domenic är jätte fint :)
    lima76 skrev 2016-04-08 13:35:04 följande:

De sista dagarna har jag orkat noll, haft ont i fogarna, känt mig kräkig och varit allmänt nere.. hoppas det vänder för att orka så här i 9 veckor till det vet jag inte hur det ska gå till... Hoppas bebisen sjunker ner lite snart så man kan andas igen.. 

Hur mår ni andra?

Är i vecka 31+2 idag..

Usch ja, jag mår sunk!

Är jätte trött, dricker kopiösa mängder vatten,känner mig tjock och tung i huvudet, huvudvärk, hjärtklappning, jobbig brännande klåda, börjar bli svullen ja you name it!

Vad har man inte för krämpor lixom haha
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-04-10 10:51:53 följande:

Har funderat lite och hittar inga bra svar på nätet så tänkte höra om ngn vet här.. Mitt vatten har aldrig gått av sig självt utan barnmorskan har alltid tagit hål på hinnorna  för att sätta fart när jag varit nästan öppen, alltså precis innan krystvärkarna. Jag undrar hur förloppet blir om man inte tar hål på hinnorna utan låter vattnet gå av sig själv? Jag vill ju föda så naturligt som möjligt och låta kroppen göra det den ska själv, utan värkförstärkande dropp osv. Hur har det varit för er? Har vattnet gått av sig självt, innan eller under förlossningen? Jag undrar varför de är så glada för att peta hål på hinnorna när man har en helt vanlig, komplikationsfri förlossning?

När jag väntade första barnet, gick vattnet av sig själv när jag var öppen 4 cm,var dock inne för kontroll på fl då men hade varit uppe med utåtbuktade hinnor ett tag (detta var i 41+2)

Var inte skönt kan jag säga för de klämdes varje gång jag satte mig ner.

Med de andra 2 har de tagit hinnorna som en del i att få igång allt vid igångsättning.

Kan tänka mig att de gör så just för att det ska gå snabbare, tidsbrist i vården kanske.....vet inte om det har med bakterierisk att gå öppen så länge eller hur de resonerar faktiskt.

Men om du ber att de inte tar hinnorna kanske du slipper.
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-04-10 12:08:09 följande:

jag tror att jag ska det, faktiskt.. Tänker lite att om de går av sig självt under krystningsfasen kanske det ger en extra skjuts ut för bebisen..  men ska försöka ta reda på lite mer också.. Detta är ju lite att ta för givet att jag får samma förlopp men de andra tre förlossningarna har varit rätt lika..

jag fick paracervikalblockad och värksförstärkande dropp vid första, lustgas och tens vid andra och bara tens vid tredje, annars har det liksom följt samma mönster. Alla har satt igång på morgonen med värkar, åkt in fram emot em/kväll och de är födda 01.44, 00.28 och 00.26... bf+10, 11 och 12.. Och de har vägt 3900, 3955 och 3990... :D

Har ni andra också haft liknande förlossningar/bebisar med era?

1:a, akut ks i vecka 41+2 efter 35 timmar med värkar och minskade hjärtljud hos bebis.

Startade spontant vid 23.00 och hon vägde 3680g

2:a, igångsatt pga Hepatos i vecka 37+2, fl tog 19 timmar och hon vägde 3330g.

3:an, är igångsatt i vecka 36+6 pga hepatos, född efter 12 timmar och vägde 3200g.

Bara 1:a har vattnet gått spontant, de andra har de tagit hinnorna i tidigt skede för att fl ska starta igång.
  • Moneal
    Zoey83 skrev 2016-04-11 07:37:49 följande:

Eftersom min tredje förlossning var så snabb och dramatisk! (vi hann inte till sjukhuset och smärtan var fruktansvärd) så har vi starkt funderat på igångsättning!

Detta för att hinna till sjukhuset OCH för att kunna få antibiotika i tid (D.v.s. 4 tim före barnet föds) eftersom det framkommit att jag har GBS både tidigare graviditet (där jag tyvärr fick missfall) och även under denna graviditet (genom en vaginal sticka).

Men nu börjar jag bli osäker!!!

Tänker att det är ju alltid bäst för barnet om det är så naturligt som möjligt.

Någon som kan hjälpa mig att fundera kring för- och nackdelar kring igångsättning.

Hur gick det för er som testat detta?

Kram allihopa och ha en fin måndag!

jag har blivit igångsatt med nr 2 och 3, finns många fördelar just för att man hela tiden är på plats och kan följa fl från steg 1 på ett helt annat sätt.

Jag kände mig väldigt avslappnad och behaglig i att veta att om något skulle hända så är jag 2 sek ifrån hjälp.

Sen tar det lite längre tid vilket jag föredrar så man hinner med i de olika förloppen.

Dock önskar jag att få ha en spontan fl som slutar i vaginalt födsel och inte akut ks.

Så för min del har jag uppskattat igs väldigt mycket och för din del då du ska ha antibiotika oxå så hade jag nog funderat starkt på det.
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-04-11 11:59:19 följande:

Jag hade nog också valt igångsättning.. Både för penicillinets skull och för att slippa föda i en bil kanske.. vad tycker din bm/läkare?kommer de att starta dig tidigare den här gången också eller beror det på hyur du mår med hepatosen?Den 26 april är ju runt hörnet :) vilken  vecka kommer du att vara i då?

Vad är en bättre ställning för svanskotan och vilken ställning födde du i de ggr du bröt den?  Hoppas det går bra iaf!

jag vet faktiskt inte,kommer ju som sagt byta landsting mitt i allt så svårt att veta hur de resonerar.

I går kväll och i natt har fötter och händer kliat något fruktansvärt, har inte rokt igs kunnat sova Tack vare det så känns som att värdena börjar öka men testen ser ju bra ut än så länge.

Men får jag samma igen lär jag bli igs runt vecka 37/38.
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!