FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!
Bm besök idag. Vecka 33+6
Sf mått 33
Järn 107
Blodtryck ok
Hjärtljud 149
Vikt +20kg
Huvudet ruckbart men ligger på rätt håll
Sf mått 33
Järn 107
Blodtryck ok
Hjärtljud 149
Vikt +20kg
Sf mått 33
Järn 107
Blodtryck ok
Hjärtljud 149
Vikt +20kg
När jag mätte mitt SF mått nu... det är väl från blygbenet upp till toppen av livmodern, så fick jag 26....men kan ju hända att det inte stämmer. konstigt att det skulle vara ungefär samma som när jag var hos bm sist. Men hon är aktiv i magen i alla fall.
Bakandet har gått bra! är helt klar, så slipper tänka på det imorgon, vilket är otroligt skönt. har fått slappna av lite idag också. Imorgon är det fika med änner, så familjkalas och så ska jag packa.
Smart med det att stå på alla fyra för att placera huvudet ned i bäckenet. Ska komma ihåg det om hon skulle få för sig att vända sig.
Hej på er alla fina mammor!
Är ju inte inne & skriver så ofta.. Men läser ibland.. Men tänkte iaf tala om att vår nr 4 kom i lördags, på bf-dagen & allt!
Aldrig gått gravid så länge, så det hade jag inte räknat med
Ramlade ut i en split på fredagen när jag halkade på gården. Så hade enorma smärtor i fogarna, som vart förhållandevis bra den här gången. Men nu är de helt ok, så jag hoppas de sista besvären ger med sig snabbt!
För er som orkar läsa och är intresserad kommer här min FL-berättelse!
Hade en seg start med förvärkar redan från fredagen veckan innan - fick 3-4 värkar i rad som var regelbundna & sen försvann de.. Och återkom efter ett par timmar igen.. Och så höll det på. Slemproppen gick på långfredagen, och med de andra har den kommit 3 dagar innan FL satt igång så det kändes som om jag skulle få rätt igen, då jag själv hade gissat på 28/3 ända sedan i somras. Hade oregelbundna värkar hela helgen, men efter måndagen var de helt borta! Sen på lördagen 2/4 drog det igång efter en promenad. Först 2-3 värkar/h från kl 13. Sen vid ca kl 15 började värkarna bli etablerade, varierade med 2,5-5 min mellan värkarna men snittade på 3.45 ca och 1.15 långa. Så ringde hit mina föräldrar, och sen åkte vi in till FL. Men under den en timmes långa bilresan avtog värkarna igen :-/ Ville ändå få en kontroll för att se hur det stod till. Kl 18.24 kom vi in till FL & fick ligga med CTG i en timma. 2-3 värkar under tiden. Men undersökningen 19.45 visade att jag var mjuk och öppen ca 4 cm så vi fick ett FL-rum. Och eftersom jag har fått ta hinnorna med de andra för att få igång FL ordentligt så sa BM att vi kanske skulle göra det igen. Så fort vi kom in på rummet satte värkarna igång igen och vid skiftbytet 21.00 gjordes ny kontroll - 8 Cm öppen! Så vi beslutade att vi inte skulle ta hinnorna den här gången. Kl 22 har det inte hänt något mer så hinnorna tas, och huvudet glider ner till spinae. Jag kräks ner min man! Vid 23.05 har det ff inte hänt något.. 8 cm öppen, kant kvar & huvudet vid spinae. BM nr 1 ( studerande) går på toaletten uskan går ut, & ord BM tycker vi ska sätta dropp för att påskynda så hon börjar pilla med droppställningen. Så kommer nästa värk vid 23.10 & jag bara känner hur hon glider ner på bäckenbotten och värken övergår i en krystvärk!! 2 krystvärkar senare som trycker på med en jäkla fart är hon ute - BM hann precis dit & ta emot kl är då 23.14!
Och trots ett SF-mått på understa kurvan fram till sista veckorna när det hoppade upp till medel var det en rejäl liten flicka; 4360 g & 55 lång!!! Ett kilo tyngre & 5 cm längre än storasyster! Inga sprickor eller stygn trots att det gick så fort på slutet.
Så nu njuter vi och försöker hitta lite rutiner här hemma 18 mån killen är lite skeptisk till lillasyster & även lite rädd när hon gråter. Men det börjar släppa lite så det ska nog gå bra tillslut
Lycka till nu allihopa med det stora som ni har framför er!
( shit - jag tänkte nog inte skaffa fler men i det här ruset man är i nu så kan jag tänka mig många fler )
Moneal och Robzmarley: förresten, ni skrev båda om järnet och jag ställde precis samma fråga när jag började med niferexen. jag googlade lite och kom fram till att det inte ska påverka bebisen om det inte blir extremt, bebisen får vad den behöver i första hand och sen får väl mamman det som blir över.. Nu har jag iofs bar frågat dr Google och inte en riktig läkare...
Vem är.näst på tur med BF? :) kommer inte åt allas bf datum