• lima76

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Vi har också en hel lista kvar att ordna.. Sängen finns men behöver både nytt babyskydd till bilen och vagn. Tråkiga och dyra köp... Tänker köpa iaf vagnen via blocket tänkte jag. 

Jag skulle till barnmorskan idag var det meningen men min minsta loppa här hemma har haft feber sen i fredags natt och även om hon är feberfri idag så ville jag inte dra med henne och riskera att smitta ner ngn annan i influensa.. Har inget vidare nätverk med personer som kan passa heller så jag fick helt enkelt omboka. Lite surt, känns som jag väntat i evigheter på den här tiden, har inte varit sen typ vecka 13.. (vecka 24+6 idag) Fick iaf ny tid nästa fredag och bokade också in glukosbelastningen (örk)..

Känner också av allt mer den här ggn tycker jag, eller är jag bara tröttare än innan.. Det är tungt att jobba och mina pass ligger ofta i klump vilket också betyder att mina fridagar gör det och jag märker en stor skillnad på trötthet och humör när jag fått vara hemma ett par tre dagar..

En fråga, jag får rätt mkt kommentarer om att jag rör min mage ofta (för ofta)... jag gör det omedvetet och känner att det är väl inget att störa sig på?! Det är rätt fascinerande hur folk känner sig berättigade att ha åsikter om en när man är gravid överlag. Jag får höra både att min mage är stor och att den är liten och då är det lättare att skratta bort det.. Men det här med att klappa/smeka magen, är jag verkligen ensam i det? Den är ju rätt svår att ignorera nu när den börjar bli stor och hoppa runt.. jag har också för mig att jag läst att det tvärtom är bra för anknytningen men det är som sagt inte därför jag gör det, det är en helt omedveten reflex..

• lima76

Jag har också gått över med alla tre men iaf kommit igång av mig själv till slut. Är lite rädd för igångsättning då jag hört att det gör mer ont.. men är också lite orolig för att gå över både pga min ålder (hinner fylla 40 innan bf) och pga gbs.. men får väl försöka lita på min kropp.. 

Idag har jag ont! har varit "ledig" med influensasjuk liten och sportlovslediga stora..och fick för mig att jag inte kunde leva i dammet längre så började städa på ovanvåningen, byta i sängar osv, Fast jag vet att det är typ sämsta rörelserna. så nu sitter jag vid datorn och kvider och min alvedonpigga sjukling klättrar på mig...

• lima76

Jag behöver handla det mesta i klädväg, har börjat lite med tradera och rea-varor men tycker det är svårt hur jag ska tänka om väder.. Juni förra året var ju typ 12 grader kallt.. Så vet inte om jag ska satsa på massor av långärmat eller tänka att det faktiskt är sommar och köpa kortärmat och lite koftor ist?

Kan tipsa om sötaste bebis-skorna iaf; kolla bobux.se Jag köpte till kampanjpris för en 100-lapp och de är toppen både på sommar och vinter eftersom de låter foten andas plus att de inte kan sparkas av.

Vill hitta ngn fin filt också, kanske göra en (ser ju inte så svårt ut ens för en symaskinsanalfabet som jag..) (Undrar om det är att jag börjat boa tidigt denna gången, impulsen att städa, sortera och SY??!!) :D

• lima76

Min tur att blir sjuk :( Har en läskig hosta och känner mig jättedålig.. Jobbade hela helgen med ont i halsen och nu när jag är ledig kom det i full styrka..  Hoppas det går att vänta ut, bara..

Har nog en nerv i kläm i vänster skinka också, bara för att det ska bli extra skoj..

idag är jag iaf 26+0 och är nere på två-siffrigt (dagar till bf) i appen, mysigt <3

• lima76
    Bibi84 skrev 2016-03-02 14:18:37 följande:

det är typiskt det! bara att ta det lugnt! krya på dig! Heller inte kul med en nerv i rumpan som gör det värre.

Många som är på tvåsiffrigt! själv har jag...118 dagar kvar och det känns som en evighet då jag fram till januari trodde att jag var 1 månad längre gången, och då skulle jag ha haft 88 dagar kvar.... dvs. MINDRE än tre månader. usch och fy, det är bara jobbigt att ha det i bakhuvudet hela tiden. 

Har idag provat gravid yoga på youtube...haha...10 min x 2. ska prova detta i en vecka och se hur min kropp reagerer på detta. Var inte det skönaste för min godaste högerskinka, men vem vet, kanske det kan hjälpa. :)

RobzMarley skrev 2016-03-02 18:48:45 följande:
    Usch stackare! Inget roligt. Extra tufft när man ör gravid. Krya på dig!!
    Tack för omtanken <3

• lima76

Min barnmorska tyckte att mitt järnvärde på 114 var helt ok men efter att ha sett vad ni andra har antar jag att det är rätt lågt.. 

Kom äntligen iväg till bm i går och mitt sf var 25 cm i vecka 26+2..

Jag krävde ny urinodling och jag hade så många frågor om gbs att hon till slut erbjöd mig en läkartid.. Ska försöka samla alla frågor på ett papper innan dess..

jag är fortf rätt dålig men var iväg till doktorn som sa att det nog var influensan trots vaccinationen. Är ändå glad att jag tog den för det har nog varit mildare nu och ändå mått så otroligt dåligt.. Jag har astma som alltid förvärrar också..

Jag funderar också på att sjukskriva mig från nästa vecka.. Mest pga foglossningen men också för att jag är så himla trött hela tiden. Jag har fått gravidpeng godkänd så det gäller bara i ca 4 veckor fram till att gp börjar ist.. jag hade velat kämpa på pga lönen men jag orkar bara inte mer..

Här får man inte heller ha mer än en vuxen till ultraljudet men om ni inte får ihop det pga sjukdom är det nog inga problem att boka om.. hoppas ni löser det, har full förståelse för stressen, jag har ångest redan inför förlossningen, jag har ingen självklar barnvakt alls och hatar lösa planer.. man vill ju gärna veta innan vem man kan ringa mitt i natten om man behöver...

Nu blir det ett jättelångt inlägg men ville också tipsa om yogobe.se för er som gillar yoga, det är ett yoga community med massor av bra filmer, både gravidyoga och annat. man betalöar per månad men i senaste Mama fanns  det en kod som ger gratis medlemskap i 3 mån. så man skapar kontot först och anger koden YOGAMAMA  :)

Kram på er allihop!

• lima76
    Zoey83 skrev 2016-03-05 22:33:16 följande:
    Jag har också GBS och har stressat rätt mkt över det, speciellt då vi fick missfall senast som troligen var kopplat till GBS.

Men jag tar urinodling nu ca 1 ggn/mån och har även tagit 2 st vaginala prover på GBS.

Jag har också ångest! inför förlossningen, vi har ca 17 mil till BB och senast hann vi bara 3,5 mil-alltså vi hann inte! fram till förlossningen och det var alldeles för dramatiskt för min del.

Jo, sånt vill man ju veta.

Jag önskar att det gick att planera förlossningen så att allt gick som man själv ville.
    Beklagar verkligen ditt missfall! Jag antar att det var ett ganska sent missfall om man utredde orsaken? Jag har två tidiga mf i bagaget men inget som utretts..

behandlar de dig med penicillin nu under graviditetn om de hittar i odlingarna? Det verkar vara rätt godtyckligt kommun per kommun om man behandlar..  Läste också nånstans att en av anledningarna att man inte vill behandla om man är symptomfri är att då lämnar man liksom plats till elakare bakterier att komma in och ta över.. Det är en djungel, all info om gbs... Barnmorskorna jag pratat med tycker inte man ska oroa sig alls men hur lätt är det..

Men, då födde du i bilen förra gången!!! Hur gick det? (Om du vill berätta?)

Hoppas du slipper en dramatisk förlossning denna gången! 

jag har inte ångest för förlossningen i sig utan mer hur vi ska lösa barnvakt åt övriga barn under tiden. Vi har bara 20 min in till sjukhuset.. Men jag har faktiskt googlat lite på hemförlossning men det verkar vara nästan omöjligt att få det godkänt (bidraget till bm alltså)  Det hade kanske varit en bra lösning för dig om du har så långt till sjukhus? 
  • lima76
    RobzMarley skrev 2016-03-05 22:41:40 följande:
    Mitt järnvärde låg på 110 sist. Men bm sa inget mer än att jag skulle fortsätta ta tabletterna o inte hoppas över ngn dag.

Förstår att du inte orkar. Jag känner exakt samma. Har tid m läkaren på tis så det blir 25-50% sjukskrivning.
    Tack för tipset o koden!
    Jag klarar inte att ta varje dag men ska beställa hem blutsaft också tänkte jag..

Lycka till med sjukskrivningen!
  • lima76

En fråga, förresten.. sen i fredags har jag som en hemsk träningsvärk i vaderna, det känns som om jag stått på tå i flera timmar eller ngt. Eftersom jag inte gjort annat än vilat de senaste dagarna gissar jag att det är ngt gravid-relaterat.. Någon som har samma/hört talas om vad det skulle kunna bero på? Jag har inte haft några kramper i benen...

• lima76
    RobzMarley skrev 2016-03-06 14:46:27 följande:
    Nä jag kan bara ta Hemofer. De andra, minns inte vad de heter, går inte då blir jag stenhård i magen.
    jag tar niferex men inte utan problem... :(
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!