Kristalii skrev 2016-04-10 15:58:53 följande:
Så lika dina var i vikt!!!
Mina förlossningar har varit tämligen lika alla tre. Värkar startat ungefär samma tid på kvällen och födda ungefär samma tid på morgonen. Det gör mig lite nojig ibland. Tänk om denna förlossning blir helt annorlunda?!
På mig har vattnet börjat sippra två gånger. Den tredje tog hon hål på hinnorna. Jag var under den förlossningen ganska passiv och just då hände det inte så mycket. Jag ifrågasatte varför, hon förklarade att det skulle sätta lite fart på värkarna och jag sa ja. Men det kändes som om hon accepterat ett nej oxå.
Tänk vad mycket som beror på vilken barnmorska man träffar! Jag hoppas jag får en lyhörd och sympatisk! Jag kommer att vara "besvärlig" och också be att de tar
bort kanylen i armen så fort pencillin-droppet är färdigt. Jag slapp kanylen förra gången och tyckte det var väldigt skönt.
RobzMarley skrev 2016-04-10 20:38:49 följande:
Med mina två första barn så starta förlossningarna ungefär detsamma. Jag fick värkar som ökade i styrka och med den förste även en ljusbrun röd flytning. De tog hål på hinnorna inne på fl med båda.
Med trean hade jag spontan vattenavgång. Det rann när jag reste mig från en stol i köket. Kände det rann längst med benet. Och visst inte om jag kissat på mig eller det var en flytning. Jag fattade inte men borde gjort det för det var helblött. Han in i badrummet och tog av byxorna då säger det splash på golvet verkligen.
Sen avtog det lite. Fick ha binda o åka in t fl. Så säger en ung undersköterska som luktar på bindan "nja det är väldigt svårt att avgöra om det är vattnet". Jag skulle linne slå henne. Blir hemskickad utan att Kontrolleras.m i väntan på värkarna. Hinner äta en hamburgare o sen fixk vi vänta. Sen kom det vatten hela tiden lite då o då.
Hoppas det starta är samma nästa gången
Då har du fått prova båda varianterna iaf. Vilken dum undersköterska... Förstod inte sista meningen.. hoppas du det startar med vattenavgång igen? Var det en bättre förlossning sen tyckte du?
Mamacitaa skrev 2016-04-10 21:39:37 följande:
Lima76 återkom med va du får fram gällande och slippa ta hål på hinnorna vid fl.
Jag är igångsatt alla 3 gng så de har fått ta hinnorna alla gng. Inget jag tänkt på utan så fort vattnet gått så har de inte tagit lång tid innan bebis varit ute. Men kan kroppen sköta de själv så skulle jag ge de en chans denna fl.
Nu 4e gng hoppaa jag att de sätts igång av sig självt men de tror jag tyvärr inte :(
1a dottern vägde 3785g 40+0
2a dottern 2800g (nånting) 39+4
3e dottern 4090g kom på BF
Absolut! jag ska till bm imorgon em och ska absolut prata för/nackdelar med henne..
Vilken stor skillnad i vikt på din mellanflicka, du har ju gått ungefär lika långt med de alla. Det är rätt häftigt både hur lika och olika syskon kan vara.
Varför blev du igångsatt?
Ju mer jag tänker på förlossningen desto mer irriterad blir jag på systemet vi har här. Jag försökte förklara för en engelsk väninna och bilden jag målade upp förvånade mig själv också. Visst är det lite så att vi kvinnor idiotförklaras när det kommer till förlossningar? Vi ska bara åka in till sjukhuset och göra som personalen säger. jag är jättetacksam för att personalen finns men jag önskar att det var mer lyhört generellt runt förlossningsvården. Att det fanns fler alternativ till att föda i ett starkt upplyst förlossningsrum på ett sjukhus, om man har turen att få plats och slipper ligga i korridoren... kanske hemförlossning inte passar alla men åtminstone mer hemmalik miljö, med belysning som gick att dämpa och personal som har tid att finnas där, inte bara för kontroller och annat utan även som stöd och sällskap. I stockholm tror jag man har mer valmöjlighet men för oss andra är det sjukhuset som gäller. Jag har kollat runt efter hemförlossningsbarnmorskor och föreningar men det verkar som om det lilla som fanns för ngt år sedan är borta nu. I England är det ganska vanligt att man föder hemma, med en barnmorska. I holland också. Jag tror att personalbristen är den största anledningen till att det inte går att genomföra i sverige men det borde man väl kunna ändra på sikt genom att göra yrket mer attraktivt och ha fler platser till utbildning. För ngt år sedan var det ngt sjukhus i stockholm som gjorde som försök att det skulle finnas en barnmorska i rummet hela tiden och de förlossningarna blev både kortare och mer komplikationsfria (minns inte namnet på sjukhuset..)
Sorry, jag gick visst igång lite där.. Jag blir bara så frustrerad.. Som det där med kanylen i armen. jag kan inte få ett löfte om att det går bra att slippa den utan "det är upp till barnmorskan på plats"... Det är väl för fan jag som ska föda?! Om det inte finns ngn medicinsk anledning förutom att den kanske behövs senare kan jag väl få välja det själv?