Inlägg från: Kristalii |Visa alla inlägg
  • Kristalii

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

lima76 skrev 2016-03-21 13:11:56 följande:

Jag är också sjukskriven nu men har inte heller hört från FK än. Alltid lite nervöst innan allt är klart.. 

Jag har gått över 10, 11 och 12 dagar med mina (sista står +3 i pappren men de flyttade mig på rul vilket jag aldrig köpte då jag testat tidigt och hade stenkoll. +12 stämde med vikt och längd jämfört med hennes systrar också)

Så jag har nog redan ställt in mig på att gå över en 10 dagar eller ngt. Men är för första ggn nervös för att gå över pga gbs, ska till doktorn nästa vecka och ska försöka få så mycket svar som det bara är möjlig.. Vill helst inte ha en igångsättning men om det är farligt att gå över med gbs så får jag tänka om.. Jag fyller 40 i veckan också om det är en faktor i sig?

Jag är också sugen på bärsjal! tittar lite på en tricotti för att slippa knyta men det är kanske inte så svårt att lära sig. har haft bärsele innan men sjal ser mkt mysigare ut. Annars har vi fixat en del nu, var till Ikea igår och köpte lite mysiga filtar och sovpåse och sånt.. Allt det stora är kvar att ordna, vagn och babyskydd men orkar inte riktigt ta tag i det än..

Mannen och jag ska till spa och sova över på fredag, jag räknade ut att det blir tredje ggn sen äldsta dottern kom som vi är iväg själva nånstans... Insåg med lite panik idag bara att det innebär att jag måste hitta en bikini eller baddräkt innan dess...hjälp..

Kommer precis från läkaren. Blev inte sjukskriven. Skönt! 

Men han sa att en kvinna har oftast samma längd på sina graviditeter. Har en fött första i vecka 37 föds högst sannolikt nästa i 37 oxå.

En trikåsjal är ganska lätt att lära sig knyta. Den knyter en på kroppen och sen stoppar i bebisen. Jag använde till barn nr tre. Inte jämt och jättemycket, men det var himla smidigt. När hen var ett år köpte jag en sele.

Härligt med spa!
  • Kristalii

29+5 hade jag magmått 29 cm.

Jag har hört att olika BM mäter väldigt olika. Att det viktiga är att en ser att magen växer, inte att måttet är rätt för veckan.

• Kristalii

Nu vet jag hur en sköldpadda på rygg känner sig... Är hemma med värsta förkylningen. Har hostat så att det gör ont i en muskel vid sidan av gravidmagen. La mig att vila i soffan och höll inte på att komma därifrån.

Min bebis ligger på sidan och hickan känns långt ner i magen. Ofta hicka en stund efter jag ätit godis.

Hen har hela tiden legat på sidan. De andra barnen har farit runt och gjort kullerbyttor. Jag är glad över att slippa kullerbyttorna men nu börjar jag bli lite orolig att hen inte kommer vända sig med huvudet nedåt.

• Kristalii
    RobzMarley skrev 2016-04-05 17:23:11 följande:

Bm besök idag. Vecka 33+6

Sf mått 33

Järn 107

Blodtryck ok

Hjärtljud 149

Vikt +20kg

Huvudet ruckbart men ligger på rätt håll

Jag ska till BM nästa vecka. Är väldigt nyfiken på mitt järnvärde. Hon tog inte det sist, men gången innan var det på väg nedåt. Och nu när jag är förkyld äter jag ännu sämre än vanligt.

Spännande att huvudet ligger åt rätt håll!!
  • Kristalii
    lima76 skrev 2016-04-05 17:12:32 följande:

kommer ihåg en gång  förra graviditeten när jag tränat yoga och lagt mig ner för avslappning efteråt. Jag kom inte upp hur jag än försökte och fick skrattande/gråtande ropa på min man som som tur var var hemma...

Jag är också lite nervös för att bebis inte kommer att vända sig neråt. Mina andra har varit tidigt fixerade, jag försöker stå en stund på alla fyra i sängen innan jag ska sova, har läst att det hjälper dem att hitta ner i rätt ställning.

har haft härligt väder här idag, 24 grader på altanen så riktig sommarkänsla. Har inte orkat så mycket så har mest suttit ute bara.. hoppas på fler såna dagar nu..:D då har ni en plan iaf! Jag har aldrig använr mig av sjukresa så har ingen aning om hur det fungerar, ringer man till sjukhuset och ber om en bil?

Tur att din man var hemma! Jag tycker det är så himla jobbigt att känna mig så hjälplös och beroende av någon annan. Det är inte jag lixom. Åh andra sidan borde jag verkligen lära mig be om hjälp oftare.

Lägger sig inte min bebis rätt snart var det ett bra tips!
  • Kristalii
    Nanna80 skrev 2016-04-06 20:36:40 följande:

Hej på er alla fina mammor!
    Är ju inte inne & skriver så ofta.. Men läser ibland.. Men tänkte iaf tala om att vår nr 4 kom i lördags, på bf-dagen & allt!
    Aldrig gått gravid så länge, så det hade jag inte räknat med
    Ramlade ut i en split på fredagen när jag halkade på gården. Så hade enorma smärtor i fogarna, som vart förhållandevis bra den här gången. Men nu är de helt ok, så jag hoppas de sista besvären ger med sig snabbt!

För er som orkar läsa och är intresserad kommer här min FL-berättelse!

Hade en seg start med förvärkar redan från fredagen veckan innan - fick 3-4 värkar i rad som var regelbundna & sen försvann de.. Och återkom efter ett par timmar igen.. Och så höll det på. Slemproppen gick på långfredagen, och med de andra har den kommit 3 dagar innan FL satt igång så det kändes som om jag skulle få rätt igen, då jag själv hade gissat på 28/3 ända sedan i somras. Hade oregelbundna värkar hela helgen, men efter måndagen var de helt borta! Sen på lördagen 2/4 drog det igång efter en promenad. Först 2-3 värkar/h från kl 13. Sen vid ca kl 15 började värkarna bli etablerade, varierade med 2,5-5 min mellan värkarna men snittade på 3.45 ca och 1.15 långa. Så ringde hit mina föräldrar, och sen åkte vi in till FL. Men under den en timmes långa bilresan avtog värkarna igen :-/ Ville ändå få en kontroll för att se hur det stod till. Kl 18.24 kom vi in till FL & fick ligga med CTG i en timma. 2-3 värkar under tiden. Men undersökningen 19.45 visade att jag var mjuk och öppen ca 4 cm så vi fick ett FL-rum. Och eftersom jag har fått ta hinnorna med de andra för att få igång FL ordentligt så sa BM att vi kanske skulle göra det igen. Så fort vi kom in på rummet satte värkarna igång igen och vid skiftbytet 21.00 gjordes ny kontroll - 8 Cm öppen! Så vi beslutade att vi inte skulle ta hinnorna den här gången. Kl 22 har det inte hänt något mer så hinnorna tas, och huvudet glider ner till spinae. Jag kräks ner min man! Vid 23.05 har det ff inte hänt något.. 8 cm öppen, kant kvar & huvudet vid spinae. BM nr 1 ( studerande) går på toaletten uskan går ut, & ord BM tycker vi ska sätta dropp för att påskynda så hon börjar pilla med droppställningen. Så kommer nästa värk vid 23.10 & jag bara känner hur hon glider ner på bäckenbotten och värken övergår i en krystvärk!! 2 krystvärkar senare som trycker på med en jäkla fart är hon ute - BM hann precis dit & ta emot kl är då 23.14!
    Och trots ett SF-mått på understa kurvan fram till sista veckorna när det hoppade upp till medel var det en rejäl liten flicka; 4360 g & 55 lång!!! Ett kilo tyngre & 5 cm längre än storasyster! Inga sprickor eller stygn trots att det gick så fort på slutet.
    Så nu njuter vi och försöker hitta lite rutiner här hemma 18 mån killen är lite skeptisk till lillasyster & även lite rädd när hon gråter. Men det börjar släppa lite så det ska nog gå bra tillslut

Lycka till nu allihopa med det stora som ni har framför er!
    ( shit - jag tänkte nog inte skaffa fler men i det här ruset man är i nu så kan jag tänka mig många fler )

Grattis!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Kristalii

Här har bebisen flyttat på sig. Jag vet inte om det är huvudet ner men rörelserna känns på andra ställen.

Är förkyld och hostar förfärligt. I morse hade jag en rejäl tjock brun flytning... Tänkte dock inte så mycket på det eftersom det var brunt och det inte kom nåt mer under dagen. Men nu när jag känner att bebisen flyttat på sig. Tänk om det var slemproppen? Det är vecka 33. Lite för tidigt än...

• Kristalii
    Mamacitaa skrev 2016-04-08 08:14:00 följande:

Vad jag läst mig till så kan slemproppen gå men även återrbildas igen :)

Låter ju bra!
    RobzMarley skrev 2016-04-08 15:12:22 följande:

Kan ju vara slemproppen. Ring om du är orolig.

Inte så orolig ändå. Det har inte kommit nåt mer och inga extra (mer än de vanliga) sammandragningarna. Hostan börjar bli bättre oxå

Det börjar bli väldigt tungt. Helt andfådd av att gå upp för trappan till övervåningen. Jag fattar inte hur jag klarade av graviditet nr 2 när barn nr 1 bara var 1 1/2 och jag var föräldraledig. Kanske min ålder som tar ut sin rätt...
  • Kristalii
    lima76 skrev 2016-04-10 12:08:09 följande:

jag tror att jag ska det, faktiskt.. Tänker lite att om de går av sig självt under krystningsfasen kanske det ger en extra skjuts ut för bebisen..  men ska försöka ta reda på lite mer också.. Detta är ju lite att ta för givet att jag får samma förlopp men de andra tre förlossningarna har varit rätt lika..

jag fick paracervikalblockad och värksförstärkande dropp vid första, lustgas och tens vid andra och bara tens vid tredje, annars har det liksom följt samma mönster. Alla har satt igång på morgonen med värkar, åkt in fram emot em/kväll och de är födda 01.44, 00.28 och 00.26... bf+10, 11 och 12.. Och de har vägt 3900, 3955 och 3990... :D

Har ni andra också haft liknande förlossningar/bebisar med era?

Så lika dina var i vikt!!!

Mina förlossningar har varit tämligen lika alla tre. Värkar startat ungefär samma tid på kvällen och födda ungefär samma tid på morgonen. Det gör mig lite nojig ibland. Tänk om denna förlossning blir helt annorlunda?!

På mig har vattnet börjat sippra två gånger. Den tredje tog hon hål på hinnorna. Jag var under den förlossningen ganska passiv och just då hände det inte så mycket. Jag ifrågasatte varför, hon förklarade att det skulle sätta lite fart på värkarna och jag sa ja. Men det kändes som om hon accepterat ett nej oxå.
  • Kristalii
    Zoey83 skrev 2016-04-11 07:37:49 följande:

Eftersom min tredje förlossning var så snabb och dramatisk! (vi hann inte till sjukhuset och smärtan var fruktansvärd) så har vi starkt funderat på igångsättning!

Detta för att hinna till sjukhuset OCH för att kunna få antibiotika i tid (D.v.s. 4 tim före barnet föds) eftersom det framkommit att jag har GBS både tidigare graviditet (där jag tyvärr fick missfall) och även under denna graviditet (genom en vaginal sticka).

Men nu börjar jag bli osäker!!!

Tänker att det är ju alltid bäst för barnet om det är så naturligt som möjligt.

Någon som kan hjälpa mig att fundera kring för- och nackdelar kring igångsättning.

Hur gick det för er som testat detta?

Kram allihopa och ha en fin måndag!

Jag hade valt igångsättning. Visst kanske det är bäst för barnet med en naturlig förlossning, men du då? Att gå och undra och fundera och känna dig stressad över att hinna in påverkar ju antagligen barnet oxå. Och kanske under längre tid än bara själva igångsättningen. 
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!