lima76 skrev 2016-04-10 10:51:53 följande:
Har funderat lite och hittar inga bra svar på nätet så tänkte höra om ngn vet här.. Mitt vatten har aldrig gått av sig självt utan barnmorskan har alltid tagit hål på hinnorna för att sätta fart när jag varit nästan öppen, alltså precis innan krystvärkarna. Jag undrar hur förloppet blir om man inte tar hål på hinnorna utan låter vattnet gå av sig själv? Jag vill ju föda så naturligt som möjligt och låta kroppen göra det den ska själv, utan värkförstärkande dropp osv. Hur har det varit för er? Har vattnet gått av sig självt, innan eller under förlossningen? Jag undrar varför de är så glada för att peta hål på hinnorna när man har en helt vanlig, komplikationsfri förlossning?
Med första tog de hål på hinnorna så att vattnet skulle gå, detta var för att jag hade så ont och att det alltså skulle snabba på det hela.
Med andra gick vattnet av sig själv i köket, det gick ca 2 tim efter att värkarna startade, jag gick in direkt i den aktiva fasen. Från första värken var det ca 5 min mellan värkarna och när vi var på väg till sjukhus mellan 2-3 minuter mellan värkarna och så var det ända tillshon föddes.
Med trean gick vattnet på första värken!!! Jag blev chockad över första värkens intensitet, tappade nästan andan och sen var det nästan som en enda lång värk tills att han föddes, hade mkt korta pauser emellan ca 10-20 sekunder från allra första värken, mkt påfrestande och det var fruktansvärt jobbigt! med den smärtan och helt utan smärtlindring, vi hann inte til BB och jag är nu rädd för hur denna förlossning blir, men bara barnet mår bra! och att allt går bra.