• lima76

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Jag är också sjukskriven nu men har inte heller hört från FK än. Alltid lite nervöst innan allt är klart.. 

Jag har gått över 10, 11 och 12 dagar med mina (sista står +3 i pappren men de flyttade mig på rul vilket jag aldrig köpte då jag testat tidigt och hade stenkoll. +12 stämde med vikt och längd jämfört med hennes systrar också)

Så jag har nog redan ställt in mig på att gå över en 10 dagar eller ngt. Men är för första ggn nervös för att gå över pga gbs, ska till doktorn nästa vecka och ska försöka få så mycket svar som det bara är möjlig.. Vill helst inte ha en igångsättning men om det är farligt att gå över med gbs så får jag tänka om.. Jag fyller 40 i veckan också om det är en faktor i sig?

Jag är också sugen på bärsjal! tittar lite på en tricotti för att slippa knyta men det är kanske inte så svårt att lära sig. har haft bärsele innan men sjal ser mkt mysigare ut. Annars har vi fixat en del nu, var till Ikea igår och köpte lite mysiga filtar och sovpåse och sånt.. Allt det stora är kvar att ordna, vagn och babyskydd men orkar inte riktigt ta tag i det än..

Mannen och jag ska till spa och sova över på fredag, jag räknade ut att det blir tredje ggn sen äldsta dottern kom som vi är iväg själva nånstans... Insåg med lite panik idag bara att det innebär att jag måste hitta en bikini eller baddräkt innan dess...hjälp..

• lima76
    Zoey83 skrev 2016-03-21 13:30:11 följande:
    Meddela gärna! här sen vad Dr.sa ang GBS.

Jag har också GBS och är paranoid!

Mest pga att jag fick missfall i v.18 och fostret hade då dött i ca v.13, en trolig orsak var GBS.

Va mysigt med spa! Njut! så mycket ni bara kan.
    Absolut! Beklagar ditt missfall.. Tänk, jag visste knappt att gbs fanns förrän den här graviditeten..
    Kristalii skrev 2016-03-21 14:27:29 följande:
    Kommer precis från läkaren. Blev inte sjukskriven. Skönt! 

Men han sa att en kvinna har oftast samma längd på sina graviditeter. Har en fött första i vecka 37 föds högst sannolikt nästa i 37 oxå.

En trikåsjal är ganska lätt att lära sig knyta. Den knyter en på kroppen och sen stoppar i bebisen. Jag använde till barn nr tre. Inte jämt och jättemycket, men det var himla smidigt. När hen var ett år köpte jag en sele.

Härligt med spa!
    Det blir nog en sele :)

Och jag ställer in mig på den 17 juni istället för den 7..

Tack till båda för spa-hälsningen, det ska bli jättemysigt! (är bara lite orolig för min minsta som inte är van alls att vara utan både mamma och pappa om natten... Men hon kommer ju att ha sina systrar där iaf..)
    Lizz85 skrev 2016-03-21 20:34:19 följande:

Känns som det bara ska strula jämnt. Nu fattas väl bara att fk inte godkänner vare sig sjukskrivning eller havandeskapspenningen. Och jag blir helt pengalös..

Håller tummarna att det löser sig. Just foglossning verkar vara acceptabel sjukskrivningsorsak hos FK iaf..
  • lima76

Väldigt trött här med, skulle kunna sova dygnet runt...

Mitt sf i vecka 28 var 27 cm.. Jag har gått upp mina vanliga ca 15 kilo... Kanske lite mer. men då räknar jag inte från inskrivningen utan från vad jag brukar väga som ogravid. Jag lägger alltid på mig en massa direkt.. Tror jag hade gått upp 7 vid inskrivningen hos bm..

satt ikväll med listan av frågor jag vill ha med till doktorn nästa vecka ang gbs. Är det ngn som har ngn egen fråga som de vill att jag tar med? Tänkte vi är ju några stycken i tråden som har gbs.

• lima76
    RobzMarley skrev 2016-03-23 06:47:46 följande:
    Ja, skönt att fk är med liksom. Jag hoppas de hör av sig snart här.

Vad mysigt med spa! Förstår baddräkstdilemmat! ;)

Har du inte fått behandling för gbs?
    Har hittat, typ, en bikini, och inser att kvällens projekt blir väl att försöka snygga till bikinilinjen :D Wish me luck...

Har inte blivit behandlad för gbs men fick ju äta kåvepenin mot bihåleinflammation.. jag har ju egentligen inte haft några symptom av gbs heller än, ta i trä.. Det är en av frågorna som jag tänkte ställa, hur det egentligen fungerar om man är symptomfri, är risken för bebisen mindre då eller är det samma, jag tänker då på fosterdöd i första hand. De hittade ju i urinen och vad jag förstår innebär det att jag har mycket gbs..
    Konstigt att du inte haft de sista två grav, jag trodde att om man hade så hade man det alltid, men typ latent.
    Anledningen att jag ska till läkaren är att jag hade så många frågor som bm inte kunde svara på så det var faktiskt hon som föreslog läkartiden..

Vad jobbigt att du känner att du inte kan slappna av när du är hemma. jag får tvinga mig själv att ta itu med saker, sitter mest som en zombie annars... Hoppas du hittar ett sätt att få den vilan du behöver.. Hitta en bra bok eller tv-serie att grotta ner dig i kanske?
  • lima76

Hur var spa helgen? funka bikinin och blev rakningen lyckad? hahaha :)
    Ang. rakning, alltså, jag skulle nog gjort det oftare, men alltså, för ett ork. känner mig som en apa ibland, men SÅ fräsch efter att ha rakat kroppen från onödvändig behåring. :)

Nä, nu ska jag och mannen ta ett bad, det ska bli skönt.

Själva spaet var lite av en besvikelse.. Inga tider att boka (trots att det såg ut att vara tomt i alla behandlnigsrummen, handdukar och badrockar fick man hyra och de var i rätt bedrövligt skick. Bassängen full med barn, vilket kändes lite snopet när vi för en gångs skull hade hittat barnvakt till våra egna.. Dessutom en massa hår i avloppsbrunnen i duschen vilket nästan satt igång kräkattack..

Men hotellrummet var helt ok och vi hade en mysig kväll med god mat och tog det väldigt lugnt.

rakningen gick väl ok :D jag hittade ett par bikinibyxor med en liten kjol till så det blev inte så viktigt till slut.. håller med om att man känner sig fräschare men det är inte helt lätt att få till...
  • lima76

Hoppas alla fick en mysig påsk!
    Vi gjorde inte mycket, bara skönt att hänga hemma. fick upp en tapet i ett av barnens rum. Det är flytt på gång inom huset. äldsta har flyttat ner, tvåan ska in i ettans gamla rum, trean in i tvåans och bebisen in i treans :D  Bebisens rum är egentligen mer en liten sovalkov men vi får plats med spjälsäng, skötbord och garderob och det är precis utanför vårt sovrum så det är ok medan han är liten. Vi hoppas kunna bygga ut i garaget nästa år och får i så fall tre rum till. Tills dess får det väl vara lite trångt.
    Hur har ni andra det med plats?

Min svärmor kommer ev på långbesök till sommaren och kommer då att behöva ett rum. jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det då inget av barnen frivilligt vill dela rum och det känns så tråkigt att tvinga fram det.

• lima76
    Lajkie skrev 2016-03-27 22:41:28 följande:

Hej! Jag skrev i tråden när vi precis bestämt oss för att försöka få till nummer 4, men sedan har jag faktiskt inte varit in på familjeliv något alls i princip. Blev iaf snabbt gravid och är nu v22 med lillebror bf 5 augusti ???? ????

Grattis :)
  • lima76
    Bibi84 skrev 2016-03-28 19:38:12 följande:

Vi har två rum nede, ett används till au pairen ocj ett gäst/ kontor. Uppe har vi 4 sovrum snart....efter sommaren tänker jag. Jag och h mannen har ett av barnens sovrum då vårar inte är klart än. Dom två minsta delar just nu. När nr 4 kommer så sover hon i vårat rum till att börja med, sen delar hon nog rum med nr 3. Tänkte att hon kunde ha vårat walk in closet som sovrum då vi inte kommer att ha inrett det med det första. Tanken är väl att första man flyttar ned till gästrummet om 1 år typ. Och när vk får besök så är drt bara att dela rum. Det blir inte någon fråga utan ett faktum. Haha...

är det bara någon dag frågar inte jag heller men svärmor kommer ev att stanna i tre månader...
    Vad lyxigt med au pair! hur fungerar det, är det via en förening/organisation? Dyrt?
  • lima76
    Lizz85 skrev 2016-03-29 14:31:45 följande:

Nu måste jag få gnälla lite.

Är i vecka 34(33+4) idag och är så less på att vara gravid.

Har ju en hemsk foglossning och är sjukskriven för tillfället. En pina är det ena dagen funkar jag nästa funkar jag inte alls.. Förvärkar har börjat komma och sen sammandragningar med. Hade förvärkar i torsdags i ca 4 timmar kom mellan 4 och 15 min höll i ca 30 sekunder. Har en hemsk nästäppa som är jobbig. Och ett enormt tryck neråt ändå är inne bebis fixerad eller nedsjunken.

Eller var då inte det för två veckor sedan! Denna gång kolla hon inte bebis läge.

Brösten gör ont igen så minsta lilla beröring och jag vill näst intill skrika.

Jag är less med andra ord. Och trött fast beror på järnbrist nu.. Så börja äta niferex är det som gäller men då kommer ju hårdheten i magen och har redan problem med det.. :-S

Jag är glad detta är sista graviditen! För det har varit den hemskaste jag varit med om. Haft alla krämpor man kan ha tror jag...

Är helt ok att gnälla :) jag har också dagar när jag känner mig rätt less. Foglossningen är en pina och jag hatar nästäppan..
    men jag kan iaf tipsa lite om niferexen för den har jag tagit sen v 12. Ta den precis innan du lägger dig på natten, med ett stort glas vatten eller juice, annars tom i magen. Jag har iaf inga problem med förstoppning sen jag började ta den så. Ibland hoppar jag över en dag och då försöker jag ta blutsaft istället. 

Jag känner också att detta är sista gången jag orkar vara gravid (fast är rätt säker på att jag kände likadant förra ggn också...)
  • lima76

Jag var hos doktorn idag och fick ställa alla mina frågor om gbs. Känner mig lite lugnare nu även om det i mångt och mycket inte finns några bra svar egentligen. Det jag varit räddast för är ju att det ska gå upp till bebisen innan födslen eller starta en tidig förlossning men han sa att det var extremt ovanligt att ngt hände. Jag tror inte att jag kommer att få några garantier så får väl försöka nöja mig med det och fortsätta att be om regelbundna odlingar för att se vad som händer..

Jag försökte också prata till mig ett UL till men ingen lycka.. Med de andra tre har jag av olika anledningar fått ett extra UL runt v 32 men den här ggn var det inga konstigheter och då fick jag det inte., Tror det är lite olika beroende på landsting om man får ett sent ultraljus eller inte, hur är det för er andra?

Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!