Inlägg från: Kristalii |Visa alla inlägg
  • Kristalii

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

killroy skrev 2016-05-10 06:05:58 följande:

Ingen bebis ännu...Fick veta efter att ha väntat en stund inne på förlossningen att det var så fullbelagt så de bokade om min tid till onsdagmorgon istället, fast jag skulle ringa in idag (den 10.de) på morgonen och höra hur läget ser ut ifall jag kan komma in redan idag. Just där och då blev vi självklart besvikna men förstår ju att läget är som det är. Nu i efterhand så blir det bättre så här med tanke på barnvakt. Så får se vad som händer i dagarna... funderar bara på om de skickar hem mig imorgon också p.g.a. att det är fullt även då. Känns ju onödigt att fixa barnvakter som behöver ta ledigt från sina jobb och att min man är borta från jobbet OM det nu inte blir igångsättning på flera dagar ändå. Men men det är väl bara att gilla läget...

Så jobbigt... En fördel med igångsättning är ju just det med barnvakt, att de vet när.

Jag har sovit så gott i natt! Första gången på länge jag känner att jag har energi. Fast sen orkade jag inte greja så länge innan sammandragningarna började. Men ändå!
  • Kristalii
    lima76 skrev 2016-05-13 10:24:53 följande:

Här var det tyst och lugnt, alla ute i solen och njuter?

Mitt boande fortsätter, målar trappan och rensar rabatter och varvar med dagar när jag inte orkar något alls..

Har fortfarande inte köpt vagn men det är ju hela 25 dagar kvar till bf så det är väl lugnt :D (ska ta tag i vagn när jag är klar med trappa osv..)

har ni packat väska än? Jag vet inte riktigt vad jag ska ha i, kanske bättre att bara skriva en lista på vad man ska packa den dagen det sätter igång. Jag använder ju det mesta under tiden också.. Inför andra förlossningen handlade jag mjukiskläder att ha nya på bb och det var rätt lyxigt men orkar inte riktigt ta tag i att åka in för att handla.. kanske nytt schampo/balsam/duschcreme iaf.. Duschen efter förlossningen känns alltid som en härlig målstolpe tycker jag.. Och sen mackan efteråt.. :) 

Läste i nya Mama idag och där var en stor artikel om förlossningsvården. Ganska läskigt och absolut något att ta upp kampen för att den ska förbättras. Är ni andra oroliga över att inte få plats/hjälp när ni kommer in? Jag har aldrig haft problem innan med att få plats, ta i trä.. Har ni långt till sjukhuset? jag har 25 min (Kristianstad)  och flera andra inom en timme.. men man vill ju inte kuska iväg för långt, speciellt om man blir kvar några dagar så vill ju syskonen komma och hälsa på..

36+2 idag :)

Jag har packat väska. Fortfarande inte riktigt klart dock. Jag har ett par mjukisbrallor som jag bara har använt efter mina förlossningar så dom kan gott ligga i väskan. Ska stoppa ner en amningströja eller två så är det färdigt sedan.

Det känns som om jag är den enda som inte gillar första duschen. Nu kanske det är trevliga duschar på andra ställen men gammal dusch, trångt, varmt, draperi som fladdrar, blod överallt, svårt att röra mig. Det är de minnen jag har av den där första duschen.

Jag undviker att läsa om förlossningsvården, men visst har jag läst skräckhistorier som en inte fattar att det verkligen får fungera så....

Tar ca 40 min för oss, helt ok.
  • Kristalii
    RobzMarley skrev 2016-05-13 10:57:37 följande:
    Försöker få tiden att gå här. Har varit igång mycket. Rensat i trädgården, gjort ärenden mm. Också målat. Utemöblerna och lite pallkragar. Planterat och lite sådär. Så har varit rätt trött på kvällarna men sover inte toppen direkt. Det har varit lite grejer inplanerade också. Inte för att jag orkar egentligen men skönt att fylla dagarna med
    något. Yngste sonen hade konsert tmed sin klass. Vilken mamma grinar? .. Jo, hon den höggravida såklart. Sen hade vi trivselkväll/familjekväll på förskolan igår. Idag grillning hos mina föräldrar och imorgon ska mannen med äldsta barnen o se MFF. Söndag ska vi till Österlen och svägerskans sommarhus. OM det inte blir regn så då kommer alla hit istället... Jippi... Städa o fixa liksom...
    Måndag lugn. Tack o lov. Tisdag o bm. Ska få göra hinnsvepning om jag är mogen... Tänk om jag inte är mogen! Panik.

Känner absolut inte en tillstymmelse av något tecken på att fl skulle vara nära. Alls. Deppigt.

Ska försöka vila nu fram t ett när huliganerna kommer från skolan o det är dags att hämta minstingen på fsk.

38+2 idag.

Just det.. Jag känner inget men idag gör inget om bebis inte kommer.. Fredagen den 13:e
    Det uttalandet av Gandalf är verkligen huvudet på spiken!!! Nåt att tänka på när en går här och vaggar.
  • Kristalii

Kom på att jag inte packat kläder till bebisen i väskan än. Måste komma ihåg det. Till bebis nr två hade jag lagt fram kläder men inte lagt dom i väskan. Gubben fick åka och panikköpa när vi skulle hem.

• Kristalii

Jag har frossat i parmaskinka och taleggio! Saltlakrits är gott igen! Jag kan tvätta fötterna utan att vara rädd för att tappa balansen! Jag kan somna på kvällen! Jag kan gå utan att ha ont!

Japp, min bebis är här!

Amningen haltar lite, men annars mår vi bra.

Hoppas ni andra får era guldklimpar snart!

• Kristalii

Min lilla guldklimp är snart fyra veckor. Det känns så avlägset att jag oxå varit gravid när ni skriver om sammandragningar och annat. På ett sätt känns det som om guldklimpen alltid varit med oss och inte bara fyra veckor.

Förlossningen gick bra. Typ likadan som de övriga. Värkarna startade på tidiga kvällen. Denna gång såg vi dock till att köra iväg barnen till barnvakten på en gång istället för att vänta för att se om det verkligen var allvar och sedan köra iväg dem mitt i natten. På tidiga morgonen tittade guldklimpen ut efter fem timmar på förlossningen.

Det har varit lite kämpigt med amningen men nu börjar det gå bättre. Det går även bättre med syskonen. Det är fyraåringen som fortfarande tycker det är jobbigt med ett syskon. Mycket gråt och arga utbrott... Jag hoppas det blir bättre snart.

Grattis till er andra som fått era barn! Skål

Och lycka till förre som fortfarande väntar! {#emotions_dlg.flower}

• Kristalii

Med mitt första barn kom det en hel del koagulerat blod. Den största som en tennisboll. Det kändes både läskigt och äckligt.

Här är det fortfarande mycket fokus på amning då bebis har svårt att gå upp i vikt. Men det går bättre och bättre.

Är så rysligt trött. Känns som om jag aldrig får sova. Men det kan bero på järnbrist oxå. Jag var på efterkontroll i går och hb var lite lågt. Hatar verkligen järntabletter då min mage inte klarar av det men nu ska jag försöka.

• Kristalii

Jag och fyraåringen delade på en låda jordgubbar, broccoli till middagen och två leverpastejmackor till frukost. Så jo jag ska försöka äta järnrik mat. Jag gillar ju faktiskt blodpudding, ska jag äta till lunch nån dag. Vad finns det mer för mat med mycket järn?

Min BM sa oxå att det var lättare att förlora mer blod ju fler barn. Kommer inte ihåg hur mycket nu men det var en del. Har fortfarande lite avslag oxå.

Jag är kluven till det där att sova hela nätter. Det hade verkligen varit skönt, men det sägs att det är bra för amningen att amma på natten. Fast jag har fått sova mer de senaste mornarna. Tidigare har det varit ett himla pipande på bebis innan hen tagit bröstet tidigt på morgonen så då har jag gått ner och ammat för att inte väcka alla. Nu går det bättre och vi har kunnat amma och somna om i sängen.

• Kristalii

Jag är betydligt hungrigare som ammande än gravid. Vissa dagar kan jag äta kopiösa mängder. Och dricka. Igår svepte jag tre stora glas. Blev väl ca 8 dl på under tio minuter.

Men ja det där med choklad... Fick dille på Japp sista månaden som gravid och hoppandes att det skulle gå över. Det har det inte gjort...

Jag har två brunögda barn. Har bestämt för mig att deras ögon var lixom mörka från början. Så min lilla myra får nog inte bruna ögon tyvärr. Det spelar ju ingen roll såklart men jag tycker det är så fint.

• Kristalii
    Zoey83 skrev 2016-07-02 21:19:03 följande:

Grattis! till lillkillen, söt!

Kom han för tidigt??

Jag tror att han kanske får bruna ögon fast en annan nyans. Sådär har mina barns ögon sett ut och de har bruna, äldsta sonen hade lite! ljusare och han har bruna ögon fast med grön spräckligt i.

Yngsta sonens ögon är ljusast hittills så får se hur de blir sen, se bild nedan.

Bus i blicken redan nu!

Min lilla myra har dragit på smilbanden några få gånger. Trodde det skulle vara mer vid det här laget. Jag har blivit nojigare och nojigare för varje barn... Är så rädd att det ska vara nåt fel.

Idag har vi haft en tuff dag. Myran var inte alls nöjd tidigt i morse och så fortsatte det. Först nu på kvällen det känns bättre igen.
  • Kristalii
    Greifing skrev 2016-08-10 00:35:03 följande:

Vet inte om ni minns mig? Födde en flicka i v 23+1 i januari. Hon skulle ha kommit 25/5. Sist jag skrev vägde hon 1820 gram. Nu är hon hemma med oss sen slutet av maj. Mår som en prinsessa. Är alltså okorrigerat 6 månader och korrigerat 2,5 mån. Hon väger nu 5240 gram och är 56 cm lång. Helammas! Hon har inga men vad vi vet efter denna långa resa! Hon skrattar, jollrar och är en mycket glad flicka.

Är så stolt och nöjd över henne! <3 Ser att flera (nästan alla) fått bebisar! Stort grattis!

Här är en bild på henne:

Det är ju helt fantastiskt! Verkligen en mirakelbebis! Och helammas! Vad ni måste ha kämpat.

Här går det fint efter en jobbig inledning med dålig viktuppgång. Vardagen har börjat men skulle behöva lite mer rutiner. Fast det är svårt.
  • Kristalii

Så jobbigt det låter för hela familjen. <3 Att du orkar!

Jag tycker ofta jag är på bristningsgränsen. Ständigt trött. Undrar ibland varför jag har barn. Så kommer de små lyckliga stunderna. När storasyskonen busar så bebisen skrattar högt för tredje gången. Första gången syskonen hörde det. Vilket lockade till mer bus. Och mer skratt.

Jag helammar efter en knackig inledning med dålig viktuppgång och ersättning. Är sjukt stolt över att jag lyckades.

Jag vet att det känns som ett misslyckande (mitt tredje barn flaskades helt från 5 veckors ålder). Men om du behöver din vila och snus så. Det viktiga är att alla mår bra!!

Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!