• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Nmg

Tack tjejer för era svar. Då blir det mjukisar imorgon. Haha. Så fruktansvärt nervös nu, mer nervös över själva plocket än resultatet. Kanske fel fokus men det är bata själva grejen att man ska "lägga upp sig" och sen få morfin och grejer. Hela grejen känns bara väldigt jobbig. Vad fick ni för nåt sen? Lutinus eller gel? Hur går de att ta den? Biverkningar?

• stajlish
    Nmg skrev 2015-12-03 17:53:04 följande:

Tack tjejer för era svar. Då blir det mjukisar imorgon. Haha. Så fruktansvärt nervös nu, mer nervös över själva plocket än resultatet. Kanske fel fokus men det är bata själva grejen att man ska "lägga upp sig" och sen få morfin och grejer. Hela grejen känns bara väldigt jobbig. Vad fick ni för nåt sen? Lutinus eller gel? Hur går de att ta den? Biverkningar?

Kommer gå kanonbra! Lutinus började jag med samma dag som ÄP. Går lätt att ta tycker jag. Blev svullen, orolig i magen  och lite ont i magen de första dagarna, men nu inga biverkningar alls =)
  • Nmg

Men hur går det at sätta in den liksom? Gör det ont? Könns det torrt efteråt ungefär som att man känner att den är där eller försvinner den snabbt ut i kroppen?

stajlish skrev 2015-12-03 17:54:39 följande:

Kommer gå kanonbra! Lutinus började jag med samma dag som ÄP. Går lätt att ta tycker jag. Blev svullen, orolig i magen  och lite ont i magen de första dagarna, men nu inga biverkningar alls =)

• Pocatello

Barnmorska som jag pratade med på klinken sa att "Lutinus brukar en inte märka av alls, det kan komma ut lite tablettrester bara men brukar inte kladda". Ha, säger jag bara. Det är inga problem att ta, känns ingenting att den är inne men fan vad den kladdar. Typ som yoghurt som rinner ur en tre gånger om dagen så det är skoj ;) Biverkningarna är väl att en känner sig lite extra hormonig/pmsig. Dock svårt att veta vad som är vad i den här soppan..

• irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-03 17:53:04 följande:

Nmg skrev 2015-12-03 17:56:52 följande:

Men hur går det at sätta in den liksom? Gör det ont? Könns det torrt efteråt ungefär som att man känner att den är där eller försvinner den snabbt ut i kroppen?

Jag fick också Lutinus efter, fick börja på fredagen och ÄP var på onsdagen. Så jag hade två dagars paus. Det går väl bra att ta den, har inga direkta biverkningar förutom världens ömmaste bröst (maken råkade komma åt igår när han skulle lägga sig till rätta i sängen och blev nästan nersparkad på golvet :D) Den är rätt lätt att sätta in och känns ingenting. Jag gillade inte applikatorn man får med så jag använder fingrarna (sorry för TMI) för att få den dit den ska. 
    Däremot tycker jag att den kladdar nåt förskräckligt. Trosskydd är absolut ett måste, men om det är det värsta så är det ju en rätt ok tablett ändå :)

• Nmg

Ok ingen som provat gelen? Känns omständigt med lutinus 3 ggr om dagen

• Lotten

Plockar de ut alla ägg som bildats nu under behandlingen eller bara de som är tillräckligt stora?

• Nmg

Bra fråga. Jag tror att de försöker ta ut alla som går att plocka ut.

Lotten skrev 2015-12-03 20:00:44 följande:

Plockar de ut alla ägg som bildats nu under behandlingen eller bara de som är tillräckligt stora?

• irrbloss_83
    Lotten skrev 2015-12-03 20:00:44 följande:

Jag tror de tar alla. På mig tömde det i alla fall allan äggblåsor, på ca 12-14 blåsor blev det 8 ägg. Så vissa får de kanske inte med (?) eller så är vissa blåsor tomma, eller nåt... Sen ser de ju om de är mogna eller inte efteråt så... :)
  • FruGrävling
    Nmg skrev 2015-12-03 19:50:05 följande:

Ok ingen som provat gelen? Känns omständigt med lutinus 3 ggr om dagen

Fick Crinone gel efter vårt första försök som fick avbrytas och omvandlas till "hemma försök". Den kladdade också men inte som Lutinus. Var som typ keso i snippan. Geggan fastnade dock där och fick liksom rensas ut med några dagars mellanrum.

Nu tar jag Lutinus och ska så fortsätta till v 12 om allt går bra. Den kladdar väldigt. Trosskydd är absolut nödvändigt. Men föredrar nog ändå känslan av att det rinner ur mig mot kesogegga. Det känns inte alls nåt när man stoppar in den, då var nog nästan Crinonen svårare eftersom det var som en tub som skulle klämmas ur ini.
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november