• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • hope88

Då var första orgalutransprutan tagen!

Kändes en del när jag stack in den och var trögare än med gonal-f. Svider nu efteråt men annars gick det bra :)

Håller en extra tumme för er som för äggplock imorgon! Förstår att det känns jobbigt och nervöst men det kommer gå bra :)

• HJohannesson
    FruGrävling skrev 2015-12-03 20:33:38 följande:
    Fick Crinone gel efter vårt första försök som fick avbrytas och omvandlas till "hemma försök". Den kladdade också men inte som Lutinus. Var som typ keso i snippan. Geggan fastnade dock där och fick liksom rensas ut med några dagars mellanrum.

Nu tar jag Lutinus och ska så fortsätta till v 12 om allt går bra. Den kladdar väldigt. Trosskydd är absolut nödvändigt. Men föredrar nog ändå känslan av att det rinner ur mig mot kesogegga. Det känns inte alls nåt när man stoppar in den, då var nog nästan Crinonen svårare eftersom det var som en tub som skulle klämmas ur ini.
    Är det av ngn speciell anledning som du ska ta lutinus till v12?

Jag ska inte ta mer nu och jag är i v6
  • Pocatello

Tycker inte den är jobbig att ta tre gånger om dagen, men jag sprayade ju också tre gånger om dagen i sex veckor innan sprutstart hehe. Men det är ju bara att ta den när du ändå är på toa. Applikatorn förstår jag inte syftet med? Varför skulle en vara rädd för att sticka in fingret?

• Emrony

Jag tycker inte heller lutinus är några problem att ta, speciellt inte efter alla sprutor mm :) den har än så länge inte varit så kladdig men det kan jag ta när det kommer.
    Hur känner ni inför äggplocket i morgon? Roligt men nervöst? Det är verkligen en milstolpe i detta.
    Jag ligger hemma med en värmedyna på magen, är öm och spänd i magen efter äggplocket i tisdags, jag ska lämna blodprov i morgon, antar att det visar om det är överstimulering på gång, nervös över det men dricker massor och tar det lugnt. Hoppas hoppas att embryona överlever tills på söndag och hoppas jag inte blir överstimulerad. Kram på er och lycka till både till ruvare, äggplockare och alla ni andra!

• Iskristall

Nmg och lotten: Håller alla tummar jag har för er i morgon på äp! Spännande att få höra era berättelser om er upplevelse av äp sen!

Grattis till första orgalutransprutan hope88, vul i morgon för dig?! Lycka till! Ska också bli spännande och få en uppdatering om

Emrony: är du fortfarande öm efter äp? Hoppas det inte är överstimulering på g!

• stajlish
    Nmg skrev 2015-12-03 17:56:52 följande:

Men hur går det at sätta in den liksom? Gör det ont? Könns det torrt efteråt ungefär som att man känner att den är där eller försvinner den snabbt ut i kroppen?

Det går bra, som en tampong typ. Man får med ett hjälpmedel, aldrig använt den dock. Nej, den känns ingenting. Det är precis som en tampong, fast mindre. Sen kommer det ut lite "kladd" o klumpar efteråt. Barnmorskan sa att de är de ämnen som inte kroppen tar upp som kommer ut igen :D
  • stajlish
    Lotten skrev 2015-12-03 20:00:44 följande:

Plockar de ut alla ägg som bildats nu under behandlingen eller bara de som är tillräckligt stora?

De suger ut all vätska i blåsorna o då kommer alla ägg som finns med, mogna som omogna. Men de omogna kasserar dom direkt sen!
  • stajlish
    Pocatello skrev 2015-12-03 20:50:27 följande:

Tycker inte den är jobbig att ta tre gånger om dagen, men jag sprayade ju också tre gånger om dagen i sex veckor innan sprutstart hehe. Men det är ju bara att ta den när du ändå är på toa. Applikatorn förstår jag inte syftet med? Varför skulle en vara rädd för att sticka in fingret?

Håller med, jag har aldrig använt den!
  • stajlish
    Emrony skrev 2015-12-03 21:01:14 följande:

Jag tycker inte heller lutinus är några problem att ta, speciellt inte efter alla sprutor mm :) den har än så länge inte varit så kladdig men det kan jag ta när det kommer.
    Hur känner ni inför äggplocket i morgon? Roligt men nervöst? Det är verkligen en milstolpe i detta.
    Jag ligger hemma med en värmedyna på magen, är öm och spänd i magen efter äggplocket i tisdags, jag ska lämna blodprov i morgon, antar att det visar om det är överstimulering på gång, nervös över det men dricker massor och tar det lugnt. Hoppas hoppas att embryona överlever tills på söndag och hoppas jag inte blir överstimulerad. Kram på er och lycka till både till ruvare, äggplockare och alla ni andra!

Kram tillbaka! Ruvningen går sååååå segt o sakta...hur ska jag kunna vänta till den 13/12 o testa....!? :D
  • Nmg

Tack tjejer det känns på två sätt, vill dit få det gjort och lägga detta bakom mig. Samtidigt som jag höll på att börja gråta för en stund sen för jag är så rädd att det ska göra ont. Jag kommer nog inte göra fler ivf om detta inte funkar även fast det gått ganska bra med sprutor osv. Jag tar inte ens en alvedon nör jag har ont i huvudet så det här med att proppa i mig massa saker i kroppen känns inte alls bra för mig. Men vi får se hur det går imorgon, man kan ju trösta sig med att ÄP går fort i alla fall...

Emrony hoppas att det inte är lverstimulering och att hinner få tillbaka ett embryo innan jul

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november