• Cyanea

Ruvardag 5 men inga symtom

Jag hade inte oroat mig :) De flesta som känner symptom tidigt känner det av progesteron (vilket alltså bara är symptom på att ÄL skett, inte på graviditet). Du får uppenbarligen i dig progesteron eftersom du tar Lutinus, så får du inga symptom av dem är du väl helt enkelt inte känslig för progesteron. 

Jag hade mycket symptom, men det berodde främst på att jag är överkänslig för hormoner och mådde halvkasst på Lutinus. De riktiga symptomen för graviditeten drog igång kring gravtestet eller därefter. Så no worries!! Lycka till, håller tummarna för dig! 

• Cyanea

Usch ja, det är jättetufft att ruva. Det är helt ok att noja då och då ;) Jag är det mest hela tiden när jag är igång... är det även som gravid...! ;) Jag är en av dem som knappt hade molvärk alls. Jag hade det några få gånger, men inte alls dagligen eller så. 

• Cyanea

Nja, det är väääääldigt små mängder så här dags. Som sagt brukar de flesta få symptom tidigt av progesteron, men uppenbarligen är du inte en av dem (då hade du haft symptom i princip vid återförandet som fortsatt ända tills nu). hCG utsöndras först efter implantationen som sker tidigast när embryot är 5 dygn gammalt. Då ska det först kläckas ur sitt skal, borra in sig i slemhinnan och därefter börjar moderkakan (eller de celler som blir moderkakan i alla fall) producera hCG. Sen ska nivån öka såpass att man känner av den. Så nej, jag tror inte att du "borde" känna något :) 

• Cyanea

Jag hade väntat till officiell TD, möjligen någon dag tidigare. Har ruvat 4 ggr och vet hur jobbig väntan är, men risken är att oroa dig i onödan. Testar man tidigt och har tagit t.ex. Ovitrelle och får falskt positivt blir man hemskt besviken när mensen kommer. Testar man tidigare än stickan ger utslag stressar man upp sig över att det kanske inte gått trots att det ev. gjort det. 

Sen kan man ju plussa men få tidigt mf. Då kanske det är bättre att inte ha plussat alls än att bli superglad i några dagar för att sedan bli jätteledsen när blödningen kommer igång. 

Sen gör du självklart som du vill. Jag hade absolut inte testat förrän 14 dagar efter "ÄL", vilket är tre dagar före du fick tillbaka din tredagars. 

• Cyanea

Jag har aldrig fått mens medan jag tagit Lutinus. Jag var tvungen att sluta med dem för att få igång det. Så nej, det är inte garanterat att mensen kommer på "Bim" om man tar Lutinus :) 

• Cyanea

Mitt råd är att sluta googla och sluta leta symptom. Det är skitjobbigt att ruva, men tyvärr något man måste ta sig igenom. Försök istället att fokusera på annat utanför IVF. Gör trevliga saker, gå på promenad, titta på film, läs en bok. Det är så tärande att bara leva mellan hopp och förtvivlan. Ni behöver en paus från det och få slappna av en stund :)

• Cyanea

Instämmer i stort med dig, Jag är bara jag. 

Träning är ju kanon! Men man kanske inte måste göra de mest extrema grenarna. Men att röra på sig brukar vara en fördel. Jag tog det dock lugnt senaste ruvningen, vilket jag ångrar nu som gravid när jag har foglossning och sånt... Man behöver vara stark och ha bra kondition. 

Dricker inte mer koffein än rekommenderat under ruvning. Har aldrig brukat nikotin, men instämmer i att det vore direkt idiotiskt att bruka under ruvning och graviditet, så det bör man sluta med omedelbart. 

Alkohol skippar jag helt under ruvning. Alkohol hämmar fertilitet, och sen brukar jag må dåligt av Lutinus ändå, så jag behöver inte fler anledningar att bli illamående. 

Äter all mat (utom kött eftersom jag är vegetarian, men det har ju inget med ruvningen att göra). Det känns svårt och märkligt att bada alls när man tar vagitorier. Sen ska man ju undvika det en period efter återföring eftersom risken för infektioner är större då. 

Jag undviker alla mediciner i den mån det går. Har haft riktig spränghuvudvärk i flera dagar som gravid och då tillslut gett upp och tagit panodil, men annars har jag undvikit det och alla andra mediciner. 

Folsyra är ett måste. Jag har tagit Aco's vitaminer för gravida eftersom de har rätt mängd folsyra, men egentligen är nog det bästa att enbart ta folsyra om man inte har någon brist. Överdosering av vitaminer är oftast värre än att ha lite brist. 

Mitt tips är att leva så normalt som möjligt. Första ruvningen går det an att leva helt och hållet i bubblan, men fjärde gången är man rejält trött på skiten. Har man tur behöver man inte ruva så många gånger, men behöver man det kan det vara skönt att kunna leva normalt och ägna sig åt det man brukar. Det tar liksom på en att försöka, så varje liten sak man kan göra för att underlätta för sig själv är guld värt. 

• Cyanea
    Jag är bara jag skrev 2015-10-23 18:21:43 följande:

Jag fastnade i fåtöljen,det räckte verkligen med den stunden! Det är ju dessutom fredag-"förbud" att jobba för hårt. Flört

Haha - helt rätt!! Fredag MÅSTE MAN ta det lugnt ;) 
Svar på tråden Ruvardag 5 men inga symtom