Väntar på IVF behandling
Jag instämmer med de andra som skrivit. Jag tyckte att det var skönt att komma igång och kunna försöka på riktigt. Vi har extremt dåliga chanser att lyckas på egen hand, förmodligen har spermier och ägg aldrig ens träffats, så att komma över det hindret kändes fantastiskt.
Jag gillade märkligt nog att genomföra behandlingen. Jag fick en del biverkningar av nässprayen man tar först, men ingen fara. Var också fruktansvärt spruträdd, så när jag väl började spruta mig själv kände jag mig enormt stark. Sen kändes de knappt ;) Nu är jag inte det minsta rädd för sprutor och skulle lätt göra om det igen.
Det var väldigt nervöst efter äggplocket när vi inte visste hur många embryon det skulle bli eller om vi ens var "kompatibla". För vår del gjorde de ICSI, alltså mikroinjektion, så i slutänden fick vi 7 finfina embryon.
Känslan att få tillbaka ett embryo är magisk, tycker jag. På min klinik kikar man under tiden man för in med ultraljud som man själv håller mot magen, så man ser på skärmen när katetern förs in och luftbubblan som kommer med embryot. Kvar lämnas en liten prick. Helt underbart.
Första veckan är jag lugn och lycklig. Sen kommer mardrömmen. Det är jobbigt att vänta på testdag, för då bubblar all gammal ångest upp, åtminstone för mig. De dagarna rekommenderar jag verkligen att du försöker planera in trevliga saker som kan hjälpa dig att koppla bort tankarna, åtminstone för en liten stund.
Jag har gjort 1 ÄP, 1 ET och 3 FET varav ett med 5-dagars blastocyst (annars odlade i 2 dagar). ÄP var mindre trevligt (dock inte helt otrevligt heller), men återföringarna är inga problem alls.
Ursäkta längden på inlägget, jag vill bara säga att min erfarenhet kort och gott är mycket positiv :) Av 4 återföringar har jag plussat 2 gånger, varav 1 missfall. Aldrig plussat alls innan, så för mig känns det fantastiskt att ha gjort det 50% av alla IVF-försök hittills :) Det sista försöket har hittills gått strålande. Jag är nu i v. 27 med en liten sprattlande dotter <3
Så grattis till att ni snart påbörjar er resa, jag håller tummarna för att det blir en positiv resa för er också och att ni får högsta vinsten i slutänden ;)