• Boosse

Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas

Jag har 2 barn, 2 och 5 år(imorgon).

När den stora har kompisar över tycker jag att det är viktigt att lillebror får vara med då de delar lekrum. Den stora har även kompisar som har jämngamla småsyskon till hennes lillebror så vi leker "och är alla kompisar". Mina barn är väldigt tighta och vi gör allt tillsammans.

Nu till mitt dilemma. Lillebror är mycket trotsig och "förstör" ofta lekar för storasyster och hennes vänner. Han slåss och kastar leksaker.

Hon har uttryckt att på sitt kompiskalas (blir det första) vill hon inte ha några småsyskon med. Inte ens sin egna lillebror. Det köper jag då hon aldrig får leka själv med sina vänner då de är på besök.

Men det känns så fel att lämna bort lillebror när (för honom) hans kompisar kommer och ska ha kalas med sin storasyster.

Vad tycker ni? Vore det konstigt att inte bjuda kompisarnas småsyskon som alltid annars får vara med? Är det taskigt att inte låta lillebror vara med?

• Svar på tråden Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas
  • gahadas

Klart hon ska få ha sitt kalas i fred. Småsyskon är inte alltid så roligt

• LillaNovaK

Självklart ska det stora barnet få ha sitt kalas utan småsyskon om det är vad hon önskar!

• Simben

Självklart bjuder ni bara hennes kompisar och inte deras småsyskon till hennes kalas. Inte ett dugg konstigt. Finns det möjlighet att lämna lillebror till några barnvakter så skulle jag göra så oxå på hennes kalas för kompisar så ni kan lägga allt fokus på kalaset. Helt normalt tycker jag!!

• Topcom

Det är hennes dag. De andra har träffats mycket och kommer (troligtvis) att få träffas mer därtill. Låt henne få bestämma!

• Ellie

Jag håller med övriga om att storasyster skall få bestämma över sitt kalas.

I övrigt får jag inte riktigt ihop trådstarten. Du skriver att de är tighta, gör allt tillsammans, lillebror skall alltid få vara med osv, men samtidigt skriver du att han förstör deras lekar, slåss och kastar leksaker.
    5-åringen får alltså aldrig leka med sina kompisar i hemmet utan att ha med en bråkande lillebror som förstör?
    Jag tycker det låter som ett märkligt resonemang och tänker att det äldre syskonet självklart skall få vara ifred med sina vänner emellanåt. Man skall inte behöva ha med en 2-åring jämt när man är 5 tycker jag.

• Fru Ve

Mina pojkar är 4 och 8 år och jag tycker inte det är självklart att båda måste få vara med om den ena har en kompis hemma. Man har rätt till att leka själv med sin kompis utan syskon om man vill det tycker jag. Och gällande kalaset helt rätt att 2-åringen inte är med. Däremot kan man ju se till att 2-åringen får göra något annat roligt under tiden. T.ex. om han är med farmor eller vem det kan vara, att de hittar på något "extra" kanske gå på liten utflykt med fika så han också känner att det är lite kul och speciellt.

• Boosse

Tack för era svar. Vi har som sagt aldrig haft ett kompiskalas förut och har aldrig varit på ett sådant kalas där även småsyskonen är kompisar. Jag kommer att lämna bort honom under tiden.

Ja, barnen är väldigt tighta. De bryr sig mycket om varandra, vi gör allt tillsammans och vill alltid ha den andre med. MEN lillebror är i en fas just nu där han slåss och kastar leksaker, mest när han inte blir förstådd eller inte får vara med av någon kompis till storasystern. Som idag lekte barnen jättefint och så kommer grannflickan och ska styra och ställa. Då säger han till, på det sätt en 2 åring gör. Eftersom barnen delar rum så tycker inte jag att han ska bli utslängd därifrån bara för att han är lillebror.

• Topcom
    Boosse skrev 2015-11-02 01:35:52 följande:

Tack för era svar. Vi har som sagt aldrig haft ett kompiskalas förut och har aldrig varit på ett sådant kalas där även småsyskonen är kompisar. Jag kommer att lämna bort honom under tiden.

Ja, barnen är väldigt tighta. De bryr sig mycket om varandra, vi gör allt tillsammans och vill alltid ha den andre med. MEN lillebror är i en fas just nu där han slåss och kastar leksaker, mest när han inte blir förstådd eller inte får vara med av någon kompis till storasystern. Som idag lekte barnen jättefint och så kommer grannflickan och ska styra och ställa. Då säger han till, på det sätt en 2 åring gör. Eftersom barnen delar rum så tycker inte jag att han ska bli utslängd därifrån bara för att han är lillebror.

Jag förstår absolut hur du tänker med att lillebror alltid ska vara med och det är fint tänkt. Men jag funderar lite på... Alltså en femåring och en tvååring är inte alls på samma nivå och det är ju viktigt att dem båda utvecklas till två egna individer. Jag själv har en 2,5 åring hemma och en 6åring. Ibland är lillasyster med när storebror har kompisar hemma och ibland så stänger jag dörren så att inte lillasyster kan komma in vilket gäller vid de tillfällen jag hör att brorsan blir irriterad. Det är klart att man vill ha sin kompis för sig själv. Jag kommer också ihåg från min barndom att de barn vars föräldrar alltid påtvingade oss dess skitjpbbiga lillebror slutade man ju leka med för att det blev så mycket av den varan..
  • jenny99

Jag förstår inte riktigt varför dina barn måste leka ihop jämt?Det är så irriterande.När jag var liten var det jobbigt när föräldrar tvinga på vänners jobbiga småsyskon.Våra barn är också tighta.Dom är 13 och 8 år och har umgåtts sen lillasyster kom.MEN om ena har vänner eller kalas så umgås de inte.Då håller jag lillasyster borta.Idag är de stora och umgås bara speciella tillfällen,tex ser film eller nåt.

• Dixie
    Boosse skrev 2015-11-01 20:54:11 följande:

När den stora har kompisar över tycker jag att det är viktigt att lillebror får vara med då de delar lekrum. Den stora har även kompisar som har jämngamla småsyskon till hennes lillebror så vi leker "och är alla kompisar". Mina barn är väldigt tighta och vi gör allt tillsammans.

varför är det viktigt?! tycker det är konstigt att storasyster alltid måste ha med lillebror i sina lekar - vill hon inte leka själv med sina kompisar!? 
  • Ellie

Det är ju ert val, och ni som avgör hur ni gör med era barn, men jag tycker fortfarande det känns fel att småsyskon absolut skall få vara med när äldre syskon har kompisar. De måste få leka sina lekar utan att vara "barnvakt" och behöva göra sig förstådda för en 2-åring så att han inte blir arg. Uppenbarligen vill inte heller kompisarna ha med det lilla barnet jämt, och i slutändan kommer de kanske sluta hälsa på. Även som tighta syskon behöver man privatliv, och en stund kan man stänga ute ett barn från sitt rum. Hitta på något annat kul med 2-åringen så länge. Eller är det så att ni inte vill behöva engagera er i att underhålla honom?
  • Dixie

Eftersom barnen delar rum så tycker inte jag att han ska bli utslängd därifrån bara för att han är lillebror.

menar du att din 2åring bara leker i sitt eget rum? mina barn leker i köket, vardagsrummet etc - ja, där jag råkar vara för tillfället!  
    det är väl bara att ta ut en duplolåda eller liknande när storasyster har kompisar över, så kan lillebror leka någon annanstans! 
  • Ragdoll83

Jag tycker att hon ska få ha sitt kalas för sig själv och för sina kompisar så som hon önskar. Jag tror också att det är viktigt att hon även ibland får leka själv med sina kompisar och inte alltid behöva ha med lillebror. Kanske kan du underhålla lillebror ibland när hon har kompisar hemma?

• Litet My
    Ragdoll83 skrev 2015-11-02 09:42:37 följande:

Jag tycker att hon ska få ha sitt kalas för sig själv och för sina kompisar så som hon önskar. Jag tror också att det är viktigt att hon även ibland får leka själv med sina kompisar och inte alltid behöva ha med lillebror. Kanske kan du underhålla lillebror ibland när hon har kompisar hemma?

Instämmer, hos oss är det mer regel än undantag att när man har kompisar hemma så får man vara ifred med dem. Sedan får de fika tillsammans allihop och ibland leker de ihop om alla vill men inte annars. Antingen brukar jag leka med det kompislösa barnet eller så får det ha egna kompisar samtidigt och göra nåt annat i ett annat rum.
Svar på tråden Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas