• Boosse

Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas

Jag har 2 barn, 2 och 5 år(imorgon).

När den stora har kompisar över tycker jag att det är viktigt att lillebror får vara med då de delar lekrum. Den stora har även kompisar som har jämngamla småsyskon till hennes lillebror så vi leker "och är alla kompisar". Mina barn är väldigt tighta och vi gör allt tillsammans.

Nu till mitt dilemma. Lillebror är mycket trotsig och "förstör" ofta lekar för storasyster och hennes vänner. Han slåss och kastar leksaker.

Hon har uttryckt att på sitt kompiskalas (blir det första) vill hon inte ha några småsyskon med. Inte ens sin egna lillebror. Det köper jag då hon aldrig får leka själv med sina vänner då de är på besök.

Men det känns så fel att lämna bort lillebror när (för honom) hans kompisar kommer och ska ha kalas med sin storasyster.

Vad tycker ni? Vore det konstigt att inte bjuda kompisarnas småsyskon som alltid annars får vara med? Är det taskigt att inte låta lillebror vara med?

• Svar på tråden Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas
  • Boosse

Tack för era svar. Vi har som sagt aldrig haft ett kompiskalas förut och har aldrig varit på ett sådant kalas där även småsyskonen är kompisar. Jag kommer att lämna bort honom under tiden.

Ja, barnen är väldigt tighta. De bryr sig mycket om varandra, vi gör allt tillsammans och vill alltid ha den andre med. MEN lillebror är i en fas just nu där han slåss och kastar leksaker, mest när han inte blir förstådd eller inte får vara med av någon kompis till storasystern. Som idag lekte barnen jättefint och så kommer grannflickan och ska styra och ställa. Då säger han till, på det sätt en 2 åring gör. Eftersom barnen delar rum så tycker inte jag att han ska bli utslängd därifrån bara för att han är lillebror.

Svar på tråden Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas