• Topcom

Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas

Det är hennes dag. De andra har träffats mycket och kommer (troligtvis) att få träffas mer därtill. Låt henne få bestämma!

• Topcom
    Boosse skrev 2015-11-02 01:35:52 följande:

Tack för era svar. Vi har som sagt aldrig haft ett kompiskalas förut och har aldrig varit på ett sådant kalas där även småsyskonen är kompisar. Jag kommer att lämna bort honom under tiden.

Ja, barnen är väldigt tighta. De bryr sig mycket om varandra, vi gör allt tillsammans och vill alltid ha den andre med. MEN lillebror är i en fas just nu där han slåss och kastar leksaker, mest när han inte blir förstådd eller inte får vara med av någon kompis till storasystern. Som idag lekte barnen jättefint och så kommer grannflickan och ska styra och ställa. Då säger han till, på det sätt en 2 åring gör. Eftersom barnen delar rum så tycker inte jag att han ska bli utslängd därifrån bara för att han är lillebror.

Jag förstår absolut hur du tänker med att lillebror alltid ska vara med och det är fint tänkt. Men jag funderar lite på... Alltså en femåring och en tvååring är inte alls på samma nivå och det är ju viktigt att dem båda utvecklas till två egna individer. Jag själv har en 2,5 åring hemma och en 6åring. Ibland är lillasyster med när storebror har kompisar hemma och ibland så stänger jag dörren så att inte lillasyster kan komma in vilket gäller vid de tillfällen jag hör att brorsan blir irriterad. Det är klart att man vill ha sin kompis för sig själv. Jag kommer också ihåg från min barndom att de barn vars föräldrar alltid påtvingade oss dess skitjpbbiga lillebror slutade man ju leka med för att det blev så mycket av den varan..
Svar på tråden Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas