• Mantan

Hett bad=dödsdom?

Jag har precis upptäckt att jag är gravid (v5+6) och har precis läst hur skadligt heta bad är för babyn. Och då kommer jag såklart på att jag hade ett för typ en vecka sedan och ev ytterligare ett en vecka innan det. Så nu är jag superångest. Har jag helt förstört chansen till en frisk baby nu? Hur farliga är heta bad så här tidigt i graviditeten?

• Svar på tråden Hett bad=dödsdom?
  • Cyanea

Var har du läst det? Jag har själv hört argumentet miljoner gånger, men studerar man biologi känns det extremt långsökt. Hur hett badet än är värmer du generellt sett bara upp din hud och precis under huden - inte insidan. Det är farligt för människor att få för hög temp inuti, det är därför man mår så dåligt och det kan vara farligt med feber. Värmen når inte in till din väl skyddade livmoder. 

Är själv gravid och ska idag på spa. Innan vi bokade pratade jag med MVC om det, för säkerhets skull, och de sa bara att jag ska akta mig för värmen av den anledningen att gravida lättare blir uttorkade på grund av mer svettningar. 

Värme är inte bra för män när de försöker göra någon gravid på grund av att spermierna dör, därför ska män undvika varma bad och bastu strax före kvinnan ägglossar. 

Så no worries, skulle det mot all förmodan bli ett missfall (vilket jag absolut inte tror) har det inget att göra med badet, utan att embryot inte var livskraftigt. 

Lycka till :) 

• Lyckygirl9999

Blev orolig först, är i v 23 och badar varmt typ varje dag för att slappna av. Skönt att läsa ditt svar här

• Mantan

Jag gjorde misstaget att googla "hot bath pregnancy" och då kom get upp massor med ökad risk för missfall och missbildningar... och så stog det att bad inte skulle vara varmare än att man kunde kliva i direkt, men mina var man tvungen att smyga sig i långsamt och var tvungen att ställa mig upp långsamt (pga. blodtryckssänkningen)... Dock när jag nu googlar på svenska så låter det inte lika sjukt farligt. Så nu är jag väldigt förvirrad och ångestladdad...

Så din BVC sa att värmen inte alls var skadlig? Det låter betryggande men konstigt att folk säger så olika.

• Jag är bara jag

Jag är starkt varnad,t.o.m för att duscha varmt, men alla tar de risker de själva vill. Jag skulle aldrig bada varmt,har aldrig gjort som gravid och tänker aldrig göra. Undviker duscha magen också. När nån övertygar mig om att det är riskfritt, men det har ingen hittills gjort...

• Lyckygirl9999
    Jag är bara jag skrev 2015-11-15 14:51:51 följande:

Jag är starkt varnad,t.o.m för att duscha varmt, men alla tar de risker de själva vill. Jag skulle aldrig bada varmt,har aldrig gjort som gravid och tänker aldrig göra. Undviker duscha magen också. När nån övertygar mig om att det är riskfritt, men det har ingen hittills gjort...

Varför och vem varnade för att det var så farligt? Att man inte ens kan duscha magen? Låter ju hemskt. :O
  • Mantan
    Jag är bara jag skrev 2015-11-15 14:51:51 följande:

Oj av vem? Inte dusch heller? Varför?
  • Jag är bara jag
    Mantan skrev 2015-11-15 14:59:19 följande:
    Oj av vem? Inte dusch heller? Varför?
    Min IVF-klinik utomlands. Och jag följer råden hur absurda de än låter för vanligt folk. Det gör man i min sits. Fick inte ens sola magen för dom. Nu var ju det inaktuellt p.g.a att det var höst i.o.f.s.
  • Melinoe

Jag älskar heta bad och duschar speciellt när kroppen känns lite blä så frågade min bm om det var någon fara. Enligt henne så blir hettan olidlig för mig innan det blir farligt för barnet och att det är risken för uttorkning genom svettning som är värre men ser du bara till att få i dig vätska bör det inte vara någon fara.

Tänk också på att alla länder har olika rekommendationer för gravida när du googlar.

• Jag är bara jag
    Melinoe skrev 2015-11-15 15:05:53 följande:
    Jag älskar heta bad och duschar speciellt när kroppen känns lite blä så frågade min bm om det var någon fara. Enligt henne så blir hettan olidlig för mig innan det blir farligt för barnet och att det är risken för uttorkning genom svettning som är värre men ser du bara till att få i dig vätska bör det inte vara någon fara.
    Tänk också på att alla länder har olika rekommendationer för gravida när du googlar.
    B.m i Sverige har noll koll på nånting tycker jag så deras råd skulle jag aldrig följa utan att vara helt säker. 
  • Annelie 76

Konstigt att de inte varnar för feber. DET om något värmer ju upp livmodern. Är det nån som kollat tempen på hett badvatten? Tror inte det är varmare än 38-39 grader. Att det skulle påverka ett foster som ligger inbäddat i bäckenet är osannolikt.

• Melinoe
    Jag är bara jag skrev 2015-11-15 15:10:33 följande:

B.m i Sverige har noll koll på nånting tycker jag så deras råd skulle jag aldrig följa utan att vara helt säker. 

Bor inte i Sverige.
  • nokitus

Alltså, nu tänker jag citera min bm när jag var i vecka 6 och skulle på mitt första besök dit i vecka 8. " lev som vanligt, så tidigt i graviditeten ska.man inte akta sig för en massa, det finns bara en risk att man skuter upp nånting som ändå händer. " då menade hon ju naturligtvis inte att man ska supa sig full och röka på, utan vardagliga saker i livet. Jag var på island i vecka 7 och badade timtal i varma källor.

Dessutom så badade jag bastu hela graviditeten, dock säger dom ju att bastubad kan sätta igång en förlossning sent i graviditeten också.

Jag fick i alla fall rådet, att känna efter, för man börjar själv må dåligt långt innan bebisen i magen börjar göra det.

Men så tidigt in i graviditeten är det nog.ingen fara.

• Cyanea
    Annelie 76 skrev 2015-11-15 15:12:33 följande:

Konstigt att de inte varnar för feber. DET om något värmer ju upp livmodern. Är det nån som kollat tempen på hett badvatten? Tror inte det är varmare än 38-39 grader. Att det skulle påverka ett foster som ligger inbäddat i bäckenet är osannolikt.

Exakt. Skulle värme vara farligt för fostret hade ju feber varit döden. Det är riktigt, riktigt svårt att höja tempen så mycket, man får i så fall ha blivit medvetslös och legat mycket länge i det varma vattnet. Får en man feber brukar spermierna dö eftersom de inte tål värme (det är bl.a. därför pungen finns så testiklarna ligger utanför buken och hålls något svalare än resten av kroppen), men ägg och embryon är inte samma sak. De tål värme.
    Jag upplever det helt motsatta. Vår sjukvårdspersonal har mycket hög vetenskaplighet i sin utbildning och vi är generellt sett bra på fertilitet i Sverige. Vi är t.ex. enda landet där man gjort livmodertransplantationer på kvinnor och det sedan resulterat i levande barn. Jag hade litat på den svenska vården i alla väder. 
    Mantan skrev 2015-11-15 14:04:42 följande:

Jag gjorde misstaget att googla "hot bath pregnancy" och då kom get upp massor med ökad risk för missfall och missbildningar... och så stog det att bad inte skulle vara varmare än att man kunde kliva i direkt, men mina var man tvungen att smyga sig i långsamt och var tvungen att ställa mig upp långsamt (pga. blodtryckssänkningen)... Dock när jag nu googlar på svenska så låter det inte lika sjukt farligt. Så nu är jag väldigt förvirrad och ångestladdad...

Så din BVC sa att värmen inte alls var skadlig? Det låter betryggande men konstigt att folk säger så olika.

Man kan googla det mesta och få fram skräckexempel ;) Ska man googla på sånt som har med graviditeter att göra ska man försöka se till att hålla sig till tillförlitliga källor, annars är det bara ett gäng hörsägner som cirkulerar. 

Min MVC sa uttryckligen efter att jag ställt frågan på många olika sätt att värmen inte var farlig. Man svettas ofta mer när man är gravid plus att man har en något förhöjd kroppstemperatur, så man måste tänka på att få i sig mer vätska än annars så man inte blir uttorkad. Men det är väl det :) 

Läser man i diverse trådar på detta och andra forum skriver folk de allra märkligaste saker, så ta det inte på för stort allvar. Och som sagt, är du orolig för något - hör av dig till MVC. De finns där för att svara på alla frågor och de har koll på det du behöver veta. 

Sen vill jag även påpeka att varma bad rekommenderas senare i graviditeten när man börjar få sammandragningar/förvärkar för att slappna av. 
  • Lyckygirl9999
    Cyanea skrev 2015-11-16 20:44:35 följande:

Exakt. Skulle värme vara farligt för fostret hade ju feber varit döden. Det är riktigt, riktigt svårt att höja tempen så mycket, man får i så fall ha blivit medvetslös och legat mycket länge i det varma vattnet. Får en man feber brukar spermierna dö eftersom de inte tål värme (det är bl.a. därför pungen finns så testiklarna ligger utanför buken och hålls något svalare än resten av kroppen), men ägg och embryon är inte samma sak. De tål värme.Jag upplever det helt motsatta. Vår sjukvårdspersonal har mycket hög vetenskaplighet i sin utbildning och vi är generellt sett bra på fertilitet i Sverige. Vi är t.ex. enda landet där man gjort livmodertransplantationer på kvinnor och det sedan resulterat i levande barn. Jag hade litat på den svenska vården i alla väder. Man kan googla det mesta och få fram skräckexempel ;) Ska man googla på sånt som har med graviditeter att göra ska man försöka se till att hålla sig till tillförlitliga källor, annars är det bara ett gäng hörsägner som cirkulerar. 

Min MVC sa uttryckligen efter att jag ställt frågan på många olika sätt att värmen inte var farlig. Man svettas ofta mer när man är gravid plus att man har en något förhöjd kroppstemperatur, så man måste tänka på att få i sig mer vätska än annars så man inte blir uttorkad. Men det är väl det :) 

Läser man i diverse trådar på detta och andra forum skriver folk de allra märkligaste saker, så ta det inte på för stort allvar. Och som sagt, är du orolig för något - hör av dig till MVC. De finns där för att svara på alla frågor och de har koll på det du behöver veta. 

Sen vill jag även påpeka att varma bad rekommenderas senare i graviditeten när man börjar få sammandragningar/förvärkar för att slappna av. 

Fruktansvärt skönt att läsa ditt inlägg! Tack :) vad vore denna graviditet utan varma duschar och bad undrar jag...
  • Cyanea
    Lyckygirl9999 skrev 2015-11-16 20:52:18 följande:
    Fruktansvärt skönt att läsa ditt inlägg! Tack :) vad vore denna graviditet utan varma duschar och bad undrar jag...
    Skönt att höra, tack :) Ja, vad hade man gjort utan varma duschar och bad ;) Har massor med sammandragningar dagligen, och då är duschen och värmekudden livräddare. Det är bl.a. BM på MVC samt förlossningen som gett rådet, så jag litar helt och fullt på det. 
  • Melinoe
    Cyanea skrev 2015-11-16 21:47:50 följande:

Skönt att höra, tack :) Ja, vad hade man gjort utan varma duschar och bad ;) Har massor med sammandragningar dagligen, och då är duschen och värmekudden livräddare. Det är bl.a. BM på MVC samt förlossningen som gett rådet, så jag litar helt och fullt på det. 

Eftermiddagsduschen är min bästa vän just nu ;) Appropå vad du skrev tidigare om Google och skräckexempel, enligt svärmor som är flitig googlare borde jag vara död från grav.komplikation enligt läkaren lite obekväm inte mycket mer än så :)
  • Cyanea
    Melinoe skrev 2015-11-16 21:58:43 följande:
    Eftermiddagsduschen är min bästa vän just nu ;) Appropå vad du skrev tidigare om Google och skräckexempel, enligt svärmor som är flitig googlare borde jag vara död från grav.komplikation enligt läkaren lite obekväm inte mycket mer än så :)
    Hihihi! Förlåt, man ska inte skratta åt sånt, men som sagt: google är verkligen inte ens vän ;) Vad har du för komplikation som du "borde ha dött av"? 
  • fkh
    Annelie 76 skrev 2015-11-15 15:12:33 följande:

Det är inte bra för fostret att ha feber, nej. Därför bör man ta febernedsättande och få ner febern gansks omgående.
  • isaswe

Jag fick ett bra råd när jag var gravid gällande Google: det du söker på är ju det du hittar. Dvs att söker du på "katter" så får du ju liksom inte upp träffar på "krokodiler" direkt. Så googlar man "missfall" så är det ju det man får information om, inte en lyckad graviditet :)

Värt att tänka på i alla fall :)

• Mantan
    Cyanea skrev 2015-11-16 20:44:35 följande:
    Exakt. Skulle värme vara farligt för fostret hade ju feber varit döden. Det är riktigt, riktigt svårt att höja tempen så mycket, man får i så fall ha blivit medvetslös och legat mycket länge i det varma vattnet. Får en man feber brukar spermierna dö eftersom de inte tål värme (det är bl.a. därför pungen finns så testiklarna ligger utanför buken och hålls något svalare än resten av kroppen), men ägg och embryon är inte samma sak. De tål värme.
    Jag upplever det helt motsatta. Vår sjukvårdspersonal har mycket hög vetenskaplighet i sin utbildning och vi är generellt sett bra på fertilitet i Sverige. Vi är t.ex. enda landet där man gjort livmodertransplantationer på kvinnor och det sedan resulterat i levande barn. Jag hade litat på den svenska vården i alla väder. Man kan googla det mesta och få fram skräckexempel ;) Ska man googla på sånt som har med graviditeter att göra ska man försöka se till att hålla sig till tillförlitliga källor, annars är det bara ett gäng hörsägner som cirkulerar. 

Tack Cyanea, precis vad jag behövde höra <3
Svar på tråden Hett bad=dödsdom?