Annelie 76 skrev 2015-11-15 15:12:33 följande:
Konstigt att de inte varnar för feber. DET om något värmer ju upp livmodern. Är det nån som kollat tempen på hett badvatten? Tror inte det är varmare än 38-39 grader. Att det skulle påverka ett foster som ligger inbäddat i bäckenet är osannolikt.
Exakt. Skulle värme vara farligt för fostret hade ju feber varit döden. Det är riktigt, riktigt svårt att höja tempen så mycket, man får i så fall ha blivit medvetslös och legat mycket länge i det varma vattnet. Får en man feber brukar spermierna dö eftersom de inte tål värme (det är bl.a. därför pungen finns så testiklarna ligger utanför buken och hålls något svalare än resten av kroppen), men ägg och embryon är inte samma sak. De tål värme.
Jag är bara jag skrev 2015-11-15 15:10:33 följande:
B.m i Sverige har noll koll på nånting tycker jag så deras råd skulle jag aldrig följa utan att vara helt säker.
Jag upplever det helt motsatta. Vår sjukvårdspersonal har mycket hög vetenskaplighet i sin utbildning och vi är generellt sett bra på fertilitet i Sverige. Vi är t.ex. enda landet där man gjort livmodertransplantationer på kvinnor och det sedan resulterat i levande barn. Jag hade litat på den svenska vården i alla väder.
Mantan skrev 2015-11-15 14:04:42 följande:
Jag gjorde misstaget att googla "hot bath pregnancy" och då kom get upp massor med ökad risk för missfall och missbildningar... och så stog det att bad inte skulle vara varmare än att man kunde kliva i direkt, men mina var man tvungen att smyga sig i långsamt och var tvungen att ställa mig upp långsamt (pga. blodtryckssänkningen)... Dock när jag nu googlar på svenska så låter det inte lika sjukt farligt. Så nu är jag väldigt förvirrad och ångestladdad...
Så din BVC sa att värmen inte alls var skadlig? Det låter betryggande men konstigt att folk säger så olika.
Man kan googla det mesta och få fram skräckexempel ;) Ska man googla på sånt som har med graviditeter att göra ska man försöka se till att hålla sig till tillförlitliga källor, annars är det bara ett gäng hörsägner som cirkulerar.
Min MVC sa uttryckligen efter att jag ställt frågan på många olika sätt att värmen inte var farlig. Man svettas ofta mer när man är gravid plus att man har en något förhöjd kroppstemperatur, så man måste tänka på att få i sig mer vätska än annars så man inte blir uttorkad. Men det är väl det :)
Läser man i diverse trådar på detta och andra forum skriver folk de allra märkligaste saker, så ta det inte på för stort allvar. Och som sagt, är du orolig för något - hör av dig till MVC. De finns där för att svara på alla frågor och de har koll på det du behöver veta.
Sen vill jag även påpeka att varma bad rekommenderas senare i graviditeten när man börjar få sammandragningar/förvärkar för att slappna av.