• lilla sessan

Hjälp min 1 åring vaknar hela tiden på nätterna

Jag har en 1 åring flicka som aldrig hamnar i djupsömn. Jag känner att detta börjar bli för mycket. Hon kan vakna var 10e minut i flera timmar sen sova 1 timme sen hålla på så igen. Har jag tur så sover hon 2 timmar sammanhängande som längst. hon kommer aldrig till ro. Hennes sömn blev värre efter 6 månader tycker jag. Jag tror att jag mer vill kolla om det finns någon som har det likadant som mig? känns som att allas barn sover hela nätterna...suck från en trött mamma som behövde skriva av sig

• Svar på tråden Hjälp min 1 åring vaknar hela tiden på nätterna
  • Alexi

Hur somnar hon? Vad innebär det att hon vaknar, måste hon ha "hjälp" från er att somna om?

• Rosa Fluff

Vår son kom heller aldrig ner i djupsömn. Från 4 månader till 2 års ålder vaknade han 10-15 ggr/natt. Han var ständigt missnöjd och det blev värre ju äldre han blev. Vi gjorde massor av undersökningar hos läkare.

Till slut fick han diagnos grav sömnstörning och vi fick sömnmedicin till honom. Han var då 2 år. Det räddade oss! Vi fick helt plötsligt en glad pojke som sov skapligt bra. Har aldrig ångrat en sekund att jag var så envis och låg på läkarna hela tiden.

Så du är inte ensam. Var inte rädd att söka hjälp. Barnet behöver sömn precis som alla människor så det behövs ju utredas varför hon vaknar så ofta.

• lilla sessan

Tack för svar. Jag har faktiskt sökt hjälp och kom till en fantastiskt läkare. vilken sömn medicin fick ni som fungerade. Jag har fått melatonin (jag vill inte ha några elaka kommentarer för jag skulle aldrig ge ngt som jag tror är skadligt för mitt barn) men det hjälper inte. Hon kanske vaknar 30 gånger nu istället för 50 men energin finns nästan inte kvar och tårarna kommer ju varenda natt för det känns hopplöst. vi har samma rutiner varje kväll men hon sover även dåligt på dagarna också och är otroligt lättväckt.

• Alexi

Har ni testat omega 3, tex eye q? Hjälper ju en del barn med sömnen. Har ni utrett för sjukdomar, allergier, reflux, eksem osv?

• lilla sessan

Ja inget sånt har hon. Har hört att omega 3 kan hjälpa mot nattskräck men det är inte det hon har men visste inte att det hjälpte mot sömn också. Har du testat?

• Rosa Fluff
    lilla sessan skrev 2015-11-17 21:12:11 följande:

Tack för svar. Jag har faktiskt sökt hjälp och kom till en fantastiskt läkare. vilken sömn medicin fick ni som fungerade. Jag har fått melatonin (jag vill inte ha några elaka kommentarer för jag skulle aldrig ge ngt som jag tror är skadligt för mitt barn) men det hjälper inte. Hon kanske vaknar 30 gånger nu istället för 50 men energin finns nästan inte kvar och tårarna kommer ju varenda natt för det känns hopplöst. vi har samma rutiner varje kväll men hon sover även dåligt på dagarna också och är otroligt lättväckt.

Vi fick theralen. Har fått haft ganska hög dos för att det ska fungera men med tiden har vi kunnat sänka den lite. Melatonin (om jag förstått det rätt) är väl mer för att själva insomnandet ska bli lättare medan Theralen kan verka lugnande.

Sömnbrist är för jävligt. Man slutar fungera som människa. Lider med er..
  • Majbebis2012

Åh tack!! Det finns en till förutom mig.

Vi har oxå en ettårig dotter dom sover lika hopplöst. Bvc ignorerar bara.. "Vissa barn sover dåligt"

Hur har ni fått kontroll på öron reflux mm? Genom remiss Bvc eller ringt själva?

• Milleman

Nu kanske detta är ett helt annat problem vi hade men värt att nämna. Vi upplevde också att sonen aldrig slappnade av och kom ner i djupsömn. Vaknade mycket, gnällde, ville ligga väldigt nära osv.
    Det tog lång tid innan vi insåg att det var vi som klädde honom fel på natten. Han var en varm bebis men blev mer och mer frusen utan att vi märkte detta. Så när vi efter lång tid (mammaångest) kom på att han frös och därför spände sig och slappnade inte av och kom ner i djupsömn så började vi med långärmad pyjamas och filt.
    Än idag när han är 4,5 år fryser han på nätterna och behöver läggas på täcke då han ligger och spänner sig.

Kanske kan hjälpa någon. Jag hade önskat att få det enkla tipset.
    Lycka till ts!!

• lilla sessan
    Rosa Fluff skrev 2015-11-17 21:36:02 följande:

Vi fick theralen. Har fått haft ganska hög dos för att det ska fungera men med tiden har vi kunnat sänka den lite. Melatonin (om jag förstått det rätt) är väl mer för att själva insomnandet ska bli lättare medan Theralen kan verka lugnande.

Sömnbrist är för jävligt. Man slutar fungera som människa. Lider med er..

Min läkare sa att det är vad dom testar först melatonin. Sömnmedel ger så dåsig barn dagen efter. Upplever ni det så? Jag vill ju helst inte ge men har inget annat alternativ. Det är ju skadligt för barnet också att aldrig få sova.
  • kajsaemma

Har samma problem med min flicka som nu är 15 månader. Det har pågått ca 3 mån. Hon vaknar ca 15 gånger per natt, gnyr, ställer sig upp, tappar nappen och är allmänt orolig. Ibland är det nästan som att hon ställer/sätter sig i sömnen (men tittar), upptäcker sedan att hon är för trött för att sitta och kastar sig åt nått håll så hon slår huvudet i sängen och börjar gallskrika. :(
    Förra natten var hon klarvaken mellan 00-03.30.
    Denna natt prövar jag att låta henne sova med massor av nappar i sängen så slipper jag kanske stoppa in nappen varje kvart. Har också funderat på att låta henne börja sova i eget rum..
    Det är så frustrerande att inte ens få sova två timmar i sträck! Man blir knäckt av denna sömnbrist och det blir ju lika jobbigt för henne.
    Hur mycket sover din flicka på dagarna? Sover hon i eget rum?

Svar på tråden Hjälp min 1 åring vaknar hela tiden på nätterna