Inlägg från: lilla sessan |Visa alla inlägg
  • lilla sessan

Hjälp min 1 åring vaknar hela tiden på nätterna

Jag har en 1 åring flicka som aldrig hamnar i djupsömn. Jag känner att detta börjar bli för mycket. Hon kan vakna var 10e minut i flera timmar sen sova 1 timme sen hålla på så igen. Har jag tur så sover hon 2 timmar sammanhängande som längst. hon kommer aldrig till ro. Hennes sömn blev värre efter 6 månader tycker jag. Jag tror att jag mer vill kolla om det finns någon som har det likadant som mig? känns som att allas barn sover hela nätterna...suck från en trött mamma som behövde skriva av sig

• Svar på tråden Hjälp min 1 åring vaknar hela tiden på nätterna
  • lilla sessan

Tack för svar. Jag har faktiskt sökt hjälp och kom till en fantastiskt läkare. vilken sömn medicin fick ni som fungerade. Jag har fått melatonin (jag vill inte ha några elaka kommentarer för jag skulle aldrig ge ngt som jag tror är skadligt för mitt barn) men det hjälper inte. Hon kanske vaknar 30 gånger nu istället för 50 men energin finns nästan inte kvar och tårarna kommer ju varenda natt för det känns hopplöst. vi har samma rutiner varje kväll men hon sover även dåligt på dagarna också och är otroligt lättväckt.

• lilla sessan

Ja inget sånt har hon. Har hört att omega 3 kan hjälpa mot nattskräck men det är inte det hon har men visste inte att det hjälpte mot sömn också. Har du testat?

• lilla sessan
    Rosa Fluff skrev 2015-11-17 21:36:02 följande:

Vi fick theralen. Har fått haft ganska hög dos för att det ska fungera men med tiden har vi kunnat sänka den lite. Melatonin (om jag förstått det rätt) är väl mer för att själva insomnandet ska bli lättare medan Theralen kan verka lugnande.

Sömnbrist är för jävligt. Man slutar fungera som människa. Lider med er..

Min läkare sa att det är vad dom testar först melatonin. Sömnmedel ger så dåsig barn dagen efter. Upplever ni det så? Jag vill ju helst inte ge men har inget annat alternativ. Det är ju skadligt för barnet också att aldrig få sova.
  • lilla sessan
    Majbebis2012 skrev 2015-11-17 21:42:58 följande:

Åh tack!! Det finns en till förutom mig.

Vi har oxå en ettårig dotter dom sover lika hopplöst. Bvc ignorerar bara.. "Vissa barn sover dåligt"

Hur har ni fått kontroll på öron reflux mm? Genom remiss Bvc eller ringt själva?

Ja tro mig du är inte ensam och visst är det skönt att höra. Jag har en jätte bra kvinna på BVC och jag berättade hur jag har det och hur ofta hon vaknar och hon skickade direkt en remiss till en barn läkare. Så försök att förklara hur det verkligen är för vi är ju inte dumma i huvudet och tror att barn ska sova hela nätterna och aldrig vakna. Men någonstans går det ju en gräns för vad kroppen klarar av.
  • lilla sessan
    kajsaemma skrev 2015-11-17 23:56:10 följande:

Har samma problem med min flicka som nu är 15 månader. Det har pågått ca 3 mån. Hon vaknar ca 15 gånger per natt, gnyr, ställer sig upp, tappar nappen och är allmänt orolig. Ibland är det nästan som att hon ställer/sätter sig i sömnen (men tittar), upptäcker sedan att hon är för trött för att sitta och kastar sig åt nått håll så hon slår huvudet i sängen och börjar gallskrika. :(

Förra natten var hon klarvaken mellan 00-03.30.

Denna natt prövar jag att låta henne sova med massor av nappar i sängen så slipper jag kanske stoppa in nappen varje kvart. Har också funderat på att låta henne börja sova i eget rum..

Det är så frustrerande att inte ens få sova två timmar i sträck! Man blir knäckt av denna sömnbrist och det blir ju lika jobbigt för henne.

Hur mycket sover din flicka på dagarna? Sover hon i eget rum?

Precis så är min flicka också. Hon sätter sig upp direkt. Hon har alltid massa nappar runt sig men skulle aldrig nattetid stoppa in ?en själv. Hon sover i vårt sovrum då jag aldrig skulle klara av att springa fram och tillbaka så många gånger. Hon sover fortfarande 2 ggr/dag. Jag försökte börja med 1 ggr/dag men det gick inte hon var alldeles för Slut för det. Min dotter sover tyvärr inte bra på dagen heller. Läkaren jag träffade sa att ett barn som sover bra på dagen sover även bra på natten. För då blir det inte ett övertrött barn. Låter logiskt i mina öron.
  • lilla sessan
    Rosa Fluff skrev 2015-11-18 06:17:00 följande:

Vi har inte haft någon biverkning dagen efter. Bara en glad unge. : ) Och då har vi som sagt ändå legat på hög dos.

Använder barnet napp är dock mitt fösta tips att försöka ta bort den nattetid. Många barn vaknar ju direkt när de tappar den vilket stör sömnen väldigt mycket.

Då ska jag kolla om hon kan få det. Har haft en kaos natt trots dubbel dos av melatonin. Har inte ens sovit en sammanhängande timme på hela natten och hon har varit jätte orolig och gråtit mycket. Min stora dotter hade också napp men hon var lite större när vi slutade så då kunde man ju prata lite mer o förklara. Hur för man med en 1 åring för att sluta med napp? Några tips? Har blivit så rädd att tänk om det ändå inte blir bättre då har jag inte ens nappen att trösta med. Började eran att sova hela natten på medicinen? Läste arten får ges från 2 år så får nog inte den utskriven då :(
  • lilla sessan
    Rosa Fluff skrev 2015-11-18 07:37:20 följande:
    Vad jag har förstått kan den ges till mindre barn. Är ju värt att prata med läkaren i alla fall för såhär ska mi inte behöva ha det!

Vår som tog inte napp utan jag var en levande napp istället. Så när han var nio månader tog vi bort nattamningen. Vi fick vyssa och bära istället. Det var jätte tufft eftersom han fortsatte vakna. Skulle det va så att er dotter vaknar lika ofta kan ni ju alltid ge tillbaka nappen.

Hans uppvak blev färre och färre. I början gick vi från 15 uppvak till ca 5-4. Nu är han 3,5 och vaknar ibland 1-2 ggr. (Kanske 3ggr/v) Men då är det oftast för att han drömt. Och han somnar om jätte snabbt. Däremot måste vi fortfarande ge medicinen. Vi ska försöka sänka dosen mer och mer. Men det viktigaste är att han mår bra och att vi alla får sova.
    Tack jag ska absolut be om det. Känns som att det finns hopp iallafall nu. Än så länge är jag mammaledig men snart börjar jobb och dagis och det kommer ingen utav oss orka om det fortsätter såhär.
  • lilla sessan
    Pedalen skrev 2015-11-18 09:17:46 följande:

Du är inte ensam, har tvillingar på 15 månader som sover katastrofalt dåligt. De sover som bäst en hel timme på en hel natt, sen är det pass på 10-30 minuter. Om varandra dessutom.
    Vår BVC skickade remiss till barnmottagningen som avfärdade oss efter två minuter med orden 'det finns inga läkemedel att skriva ut till barn som inte sover' och 'detta är inte barnens bekymmer utan föräldrarnas, ni får se till att turas om'... Sen skrev hon remiss till barnpsykologen för sömnråd, trots att vi redan gått den vägen med storebror och använt varenda råd på tvillingarna utan resultat.
    Dels är det svårt att turas om när man har två barn som kräver sina föräldrar samtidigt, dels så är tålamodet inte på topp efter 15 månader med max fyra timmars osammanhängande sömn per natt. Jag blev så ställd av bemötandet att jag bara gick därifrån, nu i efterhand borde jag ju sagt ifrån men... Intressant att höra att det finns de som fått melatonin och Theralen utskriver, för enligt läkaren vi träffade förekommer inte detra i Sverige utom till gravt hjärnskadade barn.

Men va fan är det för jävla idioter som du träffade. Stackare jag är iallafall jätte glad att vi blev mottagna och väl bemötta och fick en otroligt bra läkare som pratade till mig på ett jätte bra sätt men känner mig så ledsen och uppgiven att det inte fungerade ändå med melatonin. jag lider med dig som dessutom har två som inte sover. man blir ju gråtfärdig bara det blir kväll. Men kan ni inte få en remiss till en annan barnläkare?
Svar på tråden Hjälp min 1 åring vaknar hela tiden på nätterna