Inlägg från: Rosa Fluff |Visa alla inlägg
  • Rosa Fluff

Hjälp min 1 åring vaknar hela tiden på nätterna

Vår son kom heller aldrig ner i djupsömn. Från 4 månader till 2 års ålder vaknade han 10-15 ggr/natt. Han var ständigt missnöjd och det blev värre ju äldre han blev. Vi gjorde massor av undersökningar hos läkare.

Till slut fick han diagnos grav sömnstörning och vi fick sömnmedicin till honom. Han var då 2 år. Det räddade oss! Vi fick helt plötsligt en glad pojke som sov skapligt bra. Har aldrig ångrat en sekund att jag var så envis och låg på läkarna hela tiden.

Så du är inte ensam. Var inte rädd att söka hjälp. Barnet behöver sömn precis som alla människor så det behövs ju utredas varför hon vaknar så ofta.

• Rosa Fluff
    lilla sessan skrev 2015-11-17 21:12:11 följande:

Tack för svar. Jag har faktiskt sökt hjälp och kom till en fantastiskt läkare. vilken sömn medicin fick ni som fungerade. Jag har fått melatonin (jag vill inte ha några elaka kommentarer för jag skulle aldrig ge ngt som jag tror är skadligt för mitt barn) men det hjälper inte. Hon kanske vaknar 30 gånger nu istället för 50 men energin finns nästan inte kvar och tårarna kommer ju varenda natt för det känns hopplöst. vi har samma rutiner varje kväll men hon sover även dåligt på dagarna också och är otroligt lättväckt.

Vi fick theralen. Har fått haft ganska hög dos för att det ska fungera men med tiden har vi kunnat sänka den lite. Melatonin (om jag förstått det rätt) är väl mer för att själva insomnandet ska bli lättare medan Theralen kan verka lugnande.

Sömnbrist är för jävligt. Man slutar fungera som människa. Lider med er..
  • Rosa Fluff
    lilla sessan skrev 2015-11-17 23:52:12 följande:

Min läkare sa att det är vad dom testar först melatonin. Sömnmedel ger så dåsig barn dagen efter. Upplever ni det så? Jag vill ju helst inte ge men har inget annat alternativ. Det är ju skadligt för barnet också att aldrig få sova.

Vi har inte haft någon biverkning dagen efter. Bara en glad unge. : ) Och då har vi som sagt ändå legat på hög dos.

Använder barnet napp är dock mitt fösta tips att försöka ta bort den nattetid. Många barn vaknar ju direkt när de tappar den vilket stör sömnen väldigt mycket.
  • Rosa Fluff
    lilla sessan skrev 2015-11-18 06:46:16 följande:

Då ska jag kolla om hon kan få det. Har haft en kaos natt trots dubbel dos av melatonin. Har inte ens sovit en sammanhängande timme på hela natten och hon har varit jätte orolig och gråtit mycket. Min stora dotter hade också napp men hon var lite större när vi slutade så då kunde man ju prata lite mer o förklara. Hur för man med en 1 åring för att sluta med napp? Några tips? Har blivit så rädd att tänk om det ändå inte blir bättre då har jag inte ens nappen att trösta med. Började eran att sova hela natten på medicinen? Läste arten får ges från 2 år så får nog inte den utskriven då :(

Vad jag har förstått kan den ges till mindre barn. Är ju värt att prata med läkaren i alla fall för såhär ska mi inte behöva ha det!

Vår som tog inte napp utan jag var en levande napp istället. Så när han var nio månader tog vi bort nattamningen. Vi fick vyssa och bära istället. Det var jätte tufft eftersom han fortsatte vakna. Skulle det va så att er dotter vaknar lika ofta kan ni ju alltid ge tillbaka nappen.

Hans uppvak blev färre och färre. I början gick vi från 15 uppvak till ca 5-4. Nu är han 3,5 och vaknar ibland 1-2 ggr. (Kanske 3ggr/v) Men då är det oftast för att han drömt. Och han somnar om jätte snabbt. Däremot måste vi fortfarande ge medicinen. Vi ska försöka sänka dosen mer och mer. Men det viktigaste är att han mår bra och att vi alla får sova.
Svar på tråden Hjälp min 1 åring vaknar hela tiden på nätterna