Inlägg från: Bradbury |Visa alla inlägg
  • Bradbury

Gastric bypass/sleeve 2016

saffrandrickerte skrev 2017-02-08 17:59:31 följande:

Hej. Jag har den 25 januari varit på VC och där fått en remiss skickad till Ersta sjukhus i Stockholm. Jag är kallad på gruppinfomöten den 23 feb och ska träffa läkare den 13 mars.

Min fråga är om det är någon här som känner eller hört någon bli nekad en operation? Jag har ett BMI på ungefär 45, alltså väldigt högt. Min läkare på vårdcentralen ville först inte skicka remissen då jag är 27 år och enligt hen lite för ung för att göra en sån här operation. Remissen skickades dock då läkaren ansåg att jag testat allt annat.

Jag är bara så himla orolig att inte få den här möjligheten. Jag är så inställd på det här nu, mentalt har jag bestämt mig och det känns som att det skulle bli ett sånt bakslag om jag fick ett nej. 

Hej!

Jag har väldigt svårt att tro att du blir nekad operation med så högt BMI, förutsatt att du fyller kriterierna. Du är i alla fall absolut inte för ung. Det har ju genomförts en studie i Sverige där man opererat tonåringar som har mångårig fetma och inte gått ner trots andra insatser. Med mycket goda resultat också.
    www.sydsvenskan.se/2017-01-06/goda-resultat-nar-unga-fetmaopereras

Lycka till!
  • Bradbury

83,8 kg idag. Det är så svårt att förstå hur tung jag har varit... det är ju alldeles nyss! Bara några månader sedan! Hur går det för er andra? Hur mår ni? Hur går viktnedgången?

• Bradbury

Jag mår väldigt bra faktiskt. Tycker att jag äter ungefär som innan men väldigt mycket mindre per gång... har fortfarande svårt att äta långsamt så inland mår jag väldigt dåligt för jag ätit för fort och det liksom stockar sig i halsen. Så mycket saker som plötsligt är lätta, promenera utan att svettas ihjäl, ta på skor och strumpor och en massa andra vardagliga saker.
    Jag fryser väldigt mycket och tappar MASSA hår. Det är nackdelarna.
    Härligt Snara! Hoppas du mår bra!

• Bradbury

Hej!

Hoppas det går bra för er alla!
    Jag har haft ett par hektiska veckor och inte hunnit väga mig på ett tag. Men idag var det dags. Under 80!!!
    Vägde in på 79,1! Har alltså tappat över 40kg och är och nosar på normalvikt med ett BMI på 25,5. Vet att man inte ska snöa in på siffror men ser känns ändå HELT OTROLIGT!!!

Hoppas det går bra för er alla därute och till er som står och tvekar: det här är det avskiljt bästa jag gjort, jag har fått mitt liv tillbaka!

Kram

• Bradbury
    snara79 skrev 2017-03-14 16:08:54 följande:
    Hejja fantastiskt, vilken resa du gjort!

Jag har minskat 15,2 kg (sedan flytstart 16/1, op 13/2) så jag är på väg ner men jag är otålig och det blir jag lite trött på men så e jag. Följer min viktminskningsplan (som jag fick med mig hem fr sjukhuset) som jag ska.
    Mår bra men får ibland stopp o inte kan äta viss mat (vet ej vilken eller varför) det bara blir tvärstopp. Kan vara att jag äter för fort ibland om jag e hungrig.
    Börjar jobba igen på måndag och det ska bli skoj! Redo nu för det vanliga livet igen.
    Härligt! Bra jobbat!
    Så är det för mig också, det tar tvärstopp ibland. Ofta när jag äter för fort vilket jag fortfarande gör tyvärr. Kan annars äta det mesta men det skiftar väldigt från dag till dag vad magen liksom vill ha. Ibland har jag svårt att känna mig sugen på något över huvud taget och får tvinga mig att äta.

Är inte alls sugen på kakor, glass och choklad längre men kan känna en del sug efter surt godis och popcorn. Och jag kan få väldiga cravings efter krispiga grönsaker, som sallad, gurka, sockerärtor och rädisor. Konstigt!
  • Bradbury

Hur går det för er alla?
    Jag nådde en ny milstolpe idag!

Känns fantastiskt och underbart! (Även om jag vet att BMI är ett väldigt trubbigt verktyg). Har även börjat träna vilket jag aldrig gjort innan. Känns viktigt att bygga upp också, inte bara tappa.

• Bradbury

Tack JoelBus! Ja, det känns så fint. Bäst känns det att röra på sig... men det är skrämmande hur snabbt man glömmer. Jag kan liksom inte fatta att jag vägt 40+ kilo mer än vad jag gör idag. Det är obegripligt... men så minns jag hur andfådd jag var vid minsta lilla ansträngning, hur jobbigt det var att bara ta på strumpor och resa sig från soffan... gäller nog att påminna sig om allt detta. Det jag är mest rädd för är att jag ska få återfall eller vad man kan kalla det. Allt har gått så oerhört lätt hittills så jag blir lite rädd... kanske är jag bara framgångsrik nu i början och om två år är jag lika stor igen?! Vore så hemskt...

• Bradbury

Tack JoelBus! Ja, det känns så fint. Bäst känns det att röra på sig... men det är skrämmande hur snabbt man glömmer. Jag kan liksom inte fatta att jag vägt 40+ kilo mer än vad jag gör idag. Det är obegripligt... men så minns jag hur andfådd jag var vid minsta lilla ansträngning, hur jobbigt det var att bara ta på strumpor och resa sig från soffan... gäller nog att påminna sig om allt detta. Det jag är mest rädd för är att jag ska få återfall eller vad man kan kalla det. Allt har gått så oerhört lätt hittills så jag blir lite rädd... kanske är jag bara framgångsrik nu i början och om två år är jag lika stor igen?! Vore så hemskt...

• Bradbury
    Gladhannapanna skrev 2017-05-08 18:53:22 följande:
    Tack.
    Jag har ingen av de sjukdomarna, men har typ 2 diabetes både hos mamma och farmor.

Jag har inte delat mina funderingar med min man förrän igår. Han blev förvånad och hade en del funderingar, vi kom överens om att först försöka genom landstinget och annars betala själv. Bor utanför Gbg så det blir antingen inom SU eller Carlanderska. Skulle bli väldigt besviken om jag inte får denna hjälp alls även om vi betalar. Det är mycket pengar men vårt hus har ökat i värde och vi ska ändå låna till en renovering så då kan vi lägga till vad det kostar att operera privat.
    Hej!

Jag opererade mig på Carlanderska och jag kan verkligen varmt rekommendera det. Kände mig så otroligt omhändertagen och trygg. Jag valde även just Carlanderska för att jag ville att Torsten Olbers skulle göra min operation. Han är, enligt min mening, bäst i Sverige när det gäller GBP. Jag hade BMI 37 när jag opererades. Är ett halvår sedan nu och nu har jag BMI 24. Köpte nya jeans idag, strl 42 var för stort. Har aldrig i mitt liv köpt ett par byxor i storlek 38. Går knappt att fatta. Lycka till!
  • Bradbury
    Gladhannapanna skrev 2017-05-09 14:51:47 följande:
    Åh vad roligt att läsa. Har insett att jag inte kommer att få någon operation genom landstinget då jag inte är tillräckligt tung. Mejlade dem igår kväll och har fått ett jättebra svar imorse. Ska fylla i hälsodeklarationen och posta på en gång. 
    De har lediga tider redan i juni!!!! Hur länge var du sjukskriven efteråt och hur länge kände du dig påverkad av operationen? Tänker på om jag operaras i slutet av juni och sedan har semester så vill jag inte att det påverkar familjen alltför negativt. 
    Hej!

Jag var sjukskriven i tre veckor efteråt och jag tycker att det gick väldigt bra och smidigt. Hade inte särskilt ont efteråt men det var lite svårt i början att få i sig tillräckligt. Tycker inte att det påverkade familjen mycket, jag sa till mina barn som är 5 & 6 att jag hade opererat mig i magen och var tvungen att äta väldigt försiktigt och de var väldigt engagerade och frågade om jag fick äta det eller det... (första veckorna flyt, sedan mjuk mat och långsam upptrappning). Nu äter jag samma mat som dom men såklart mycket mindre mängd. Jag mår i dagsläget väldigt bra och det är egentligen inte något som jag inte kan äta utan det handlar om i vilken mängd. Har gått ner från 119,5 kg till 74. Som sagt, det går knappt att fatta...
    Det enda negativa som jag ser det är att jag ofta fryser (till skillnad från innan då jag svettades vad jag än gjorde) och att jag har tappat mycket hår. Men det var jag beredd på.
  • Bradbury
    Gladhannapanna skrev 2017-05-11 17:09:30 följande:

Har skickat in hälsodeklaration till Carlanderska och blev kontaktad idag! Snabba ryck! Läkaren ska titta på den och även hämta in journaler från SU eftersom jag förlorat en del blod i samband med förlossningarna och en annan operation. Hoppas att det inte hindrar! Om jag blir godkänd kan jag opereras redan i juni om jag vill! Blir nästan lite skraj, det går så fort! Samtidigt glad och förväntansfull. Behöver planera en del på jobbet om det blir op i juni, men det får lösa sig!

Spännande! ????
  • Bradbury
    Gladhannapanna skrev 2017-05-22 18:31:51 följande:

Nu har jag träffar min läkare, Torsten Ol ngnting. Åh vad klok och lugnande han är och jag kände mig inte det minsta dömd eller dålig som människa. Jag började till och med gråta lite... Vi bestämde att jag ska få en gbp, inte sleeve. Jag var tydlig med att mina skäl till att göra detta är främst för min hälsa, att jag inte ska drabbas av diabetes mm längre fram. Han sa att han förstår vad jag menar.
    Börjar flyta på måndag och inskrivning 31/5 och operation 8/6.
    Berättade för min äldsta dotter för en stund sedan, hon bröt ihop totalt och tycker att det är läskigt och dessutom blir operationen på skolavslutningen.
    Om jag tar med ett USB kommer jag att få en film på min operation. Har någon annan fått det? Har ni kollat?
    Han sa att det nog funkar att jobba lite sista sjukskrivningsveckan.

Torsten Olbers opererade mig. Han är helt fantastisk. Jag fick dock ingen film på min op. Hade varit coolt.
  • Bradbury

Hej allihop!
    Opererades i slutet av oktober förra hösten. Är nu helt i mål, även om jag varit nöjd länge.
    -50 kilo, alltså det går verkligen inte att förstå. Var har hela den vikten suttit? Känns liksom helt sjukt att tänka sig...
    Lycka till alla som funderar på op/planerar eller nyss gjort op. Det är livsavgörande. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

• Bradbury

Alltså jag har ju INGA biverkningar alls (än i alla fall) om man bortser från dumpning och håravfallet som ju var väntade. Mår så oförskämt bra och kan äta allt med måtta. Men vad jobbigt med katarr, hoppas ni lyckats hitta en medicinkombo som hjälper nu! Skönt att Torsten och de andra är så hjälpsamma.

• Bradbury
    Dementoria skrev 2017-07-22 10:02:20 följande:
    GRATTIS!!! Häftigt och härligt att du är i mål, har det inte gått väldigt snabbt för dig? Har du tränat mycket? Hur lång är du?

Jag har ett par envisa kilon kvar men egentligen är jag normalviktig och fin nu. Jag har inte kommit i gång med träningen än, det är så svårt att få igång min lust där. 
    Jo det har gått fort. Diskuterade det på halvårsuppföljningen och det är inget konstigt sa dietisten, en del kroppar fungerar bara så. Har inte tränat så mycket alls, går på pass någon gång i veckan bara.
    Är 176 cm så har ett bmi på 22 ungefär nu. Jag var egentligen nöjd redan runt 75 kg men det är ju bra att ha lite marginal ifall man går upp några kilo igen. Men mm hänger knappt med tycker jag. Så sjukt att köpa kläder nu. Då fattar man hur liten man är i jämförelse. Tröjor i medium liksom. Köpte ett par byxor i storlek 38! Helt bisarrt kändes det.
    Hur mår du annars?
  • Bradbury

För mig går det fortsatt bra! Verkar ha stannat runt 70-strecket. Pendlar mellan 69-71 beroende på tiden i månaden. Känner mig så nöjd, lätt och glad. Håravfallet verkar också ha avstannat nu.

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016