• Mammamia77

Ni som samsover med era barn, har ni många uppvak per natt?

Jag har alltid samsovit med min son som nu är 15 månader. Jag vill inte tvinga honom att sova själv för då blir han ledsen och skriker hela nätterna och det har jag inte hjärta till. Jag tycker att det är naturlgt att sova ihop. Det gör vi vuxna med ju. Varför ska små barn då sova själva?

Problemet är bara att jag lider nu av sömnbrist då jag vaknar varje gång han vaknar och det kan vara många gånger per natt. Han har svårt att somna om själv och jag måste klappa lite på honom för att han ska somna igen. Vore bra förstås om han försöker själv men så sitter han bara upp och gallskriker och då vaknar vi helt och sömnen blir värre. Hur tusan göra?

Trött på att vara trött men vill inte sluta samsova ännu.

• Svar på tråden Ni som samsover med era barn, har ni många uppvak per natt?
  • sextiotalist

Vad jag minns, i stort sätt inga alls. Samsovningen gav som resultat att både jag och vårt barn sov som bäst.
    Visst hände det, men inte ofta. Min grabb sov som bäst och som djupast när han fick sova med någon av sina föräldrar. Jag tror vi fick "hela" nätter (= 6-7 timmars sömn utan uppvak) redan innan han var två månader.

• Liten ekorre

Vi samsover med minsta pojken (4 månader), där är det uppvak ca fyra gånger per natt. Stora killen (2,5 år) sover själv i eget rum, där är det uppvak 1-6 gånger per natt.

• Kvinna30plus
    Mammamia77 skrev 2015-12-04 10:05:10 följande:

Jag har alltid samsovit med min son som nu är 15 månader. Jag vill inte tvinga honom att sova själv för då blir han ledsen och skriker hela nätterna och det har jag inte hjärta till. Jag tycker att det är naturlgt att sova ihop. Det gör vi vuxna med ju. Varför ska små barn då sova själva?

Problemet är bara att jag lider nu av sömnbrist då jag vaknar varje gång han vaknar och det kan vara många gånger per natt. Han har svårt att somna om själv och jag måste klappa lite på honom för att han ska somna igen. Vore bra förstås om han försöker själv men så sitter han bara upp och gallskriker och då vaknar vi helt och sömnen blir värre. Hur tusan göra?

Trött på att vara trött men vill inte sluta samsova ännu.

låter ju som ingen av er får sömn, att ändra en rutin kan ju vara jobbig först men frågan är om ni inte ska försöka få barnet att kunna sova i egen säng? För han skriker ju även när han ligger hos er.....Både för barnets skull å er, då det inte fungerar som ni har det nu? Ställ hans säng bredvid er så han ligger bredvid å kan klappas på när det behövs? Barnet kan ju även det bli väck av att ni rör er osv så den inte får sömn och därför han inte sover bra?
  • Mammamia77

Han skriker inte om han är med mig och jag klappar på honom. Då är han lugn. Om han sover i egen säng så skriker han hela nätterna. Har testat och vill ej ha det så. Visst kanske det ger sig men till vilket pris? Att han inte får den tröst och hjälpa han behöver?

• Kvinna30plus
    Mammamia77 skrev 2015-12-04 10:37:17 följande:

Han skriker inte om han är med mig och jag klappar på honom. Då är han lugn. Om han sover i egen säng så skriker han hela nätterna. Har testat och vill ej ha det så. Visst kanske det ger sig men till vilket pris? Att han inte får den tröst och hjälpa han behöver?

men om han ligger bredvid varför kan han inte få tröst då menar du?våran 6 månaders sover ypperligt i säng bredvid oss, skulle det vara ngt så sträcker jag bara handen och klappar på honom (eller kan ta upp om det skulle vara så o.s.v), han hör oss andas och hör att vi är där osv. Nu har vi iog rätt hög säng å hans säng är i samma höjd så jag kan enkelt klappa honom eller hålla handen osv. 

Men som sagt det var bara ett tips, för vad som funkar för oss. 
  • Rani

Våra har sovit näst bredvid oss. Ni pallar vi inte med att vara fyra i sängen. Därför sover treåringen på madrass på golvet bredvid. Kanske kan vara något?

Finns det en pappa med i bilden. I så fall turas om att sova i ett annat rum så får ni i a f sova ordentligt varannan natt.

• Flickan och kråkan

Vi har samsovit med alla våra barn i många år. Uppvaket har ju gått i perioder. Från var 30-60 minut nätterna igenom till inga alls. Yngsta är snart 2,5 och kan ibland ha något uppvak men sällan något vi märker av. Han rullar intill eller sticker in en hand och somnar om.

• elyse

Vi varvar att samsova (bredvid varandra i samma säng) till att dottern ligger i sin säng som står precis bredvid vår. Inatt blev det i egen säng fram till 6-tiden. Hon vaknar 1-4 ggr per natt. Då ammar hon någon minut och somnar om. Jag har aldrig tyckt att det varit ett problem när hon vaknat eftersom hon somnat om så snabbt och så har det varit sen födseln. Större problem är det att jag har krypningar i armar och ben på natten och DET håller mig vaken i timmar. :(

• Mammamia77

Tack alla!

Vi kommer att fortsätta samsova ett tag till men nu får pappan ta över ett tag så jag förhoppningsvis får sova lite. Tror ni att det blir tok om jag lägger honom men pappan tar honom på natten eller är det bäst att samma person lägger o tar nattvaken?

• Rani
    Mammamia77 skrev 2015-12-06 14:09:36 följande:

Tack alla!

Vi kommer att fortsätta samsova ett tag till men nu får pappan ta över ett tag så jag förhoppningsvis får sova lite. Tror ni att det blir tok om jag lägger honom men pappan tar honom på natten eller är det bäst att samma person lägger o tar nattvaken?

Svårt att säga. För vår stora dotter har det gått i perioder. Inatt böev hon skitarg när det var jag och inte hennes pappa (som oftast nattar) som kom när hon vaknade på natten. Ibland spelar det ingen roll. Enda sättet att veta är att prova.
  • LaOtona

Ett alternativ är att ställa spjälsängen med öppen intill din säng. Då kan du ligga väldigt nära i början tex med en arm under hans huvud och sedan fasa ut det tills han sover där själv. Så gjorde jag och fick till slut riktigt bra egen sömn efter ett par veckor. Om han vaknar så kan också bero på att han störs av att sova i samma säng som er.

• Annelie 76
    elyse skrev 2015-12-04 18:08:02 följande:

Vi varvar att samsova (bredvid varandra i samma säng) till att dottern ligger i sin säng som står precis bredvid vår. Inatt blev det i egen säng fram till 6-tiden. Hon vaknar 1-4 ggr per natt. Då ammar hon någon minut och somnar om. Jag har aldrig tyckt att det varit ett problem när hon vaknat eftersom hon somnat om så snabbt och så har det varit sen födseln. Större problem är det att jag har krypningar i armar och ben på natten och DET håller mig vaken i timmar. :(

Helt OT men testa magnesium mot myrkrypningarna. Jag tar 500mg (ibland mer) varje kväll för att hålla myrkrypningarna borta.
  • Vanja

Min yngsta är tre och vi samsover. Hon vaknar Varje natt minst ett par gånger så man får gunga henne till sömns igen. Många gånger gråter hon utan egentlig anledning. Jag har fått för mig att hon skulle ha sovit bättre själv i egen säng..

• elyse
    Annelie 76 skrev 2015-12-07 06:41:50 följande:

Helt OT men testa magnesium mot myrkrypningarna. Jag tar 500mg (ibland mer) varje kväll för att hålla myrkrypningarna borta.

Tack, men jag tar det redan. Tar du två tabletter ibland?
  • Items

Vaknar säkert en 6-7 ggr per natt. Nattammar fortfarande.

• cosinus

Massor. 

Nu har jag iofs dålig rygg så även om jag får sova helt själv, under optimala förhållanden vaknar jag som regel 2-3 ggr per natt. Men då behöver man ju s a s inte vakna till på riktigt.

Sover jag med barnen så kanske 20 uppvak per natt varav iaf 5-10 är såna där man får sätta sig upp och flytta undan barnet för att det typ ligger på en.

Har 4 barn, 2 av dem sover som grisar och rätt still och går alldeles utmärkt att sova med. Då har man kanske bara en 5-6 uppvak per natt. Men det är inte de barnen som är brydda om sällskapet utan de är de 2 som snurrar som en fläkt i helvetet hela nätterna. Som jagar en tvärs över dubbelsängen och när man ger upp och går till andra ändan så kommer de efter (i sömnen). Har också svårt att neka barnen närhet men vi får turas om att sova med de som vill ha sällskap. Nu börjar de dessutom kunna duga som sällskap åt varandra vilket är underbart, då kan de ta dubbelsängen och vi andra sprida ut oss i de sängar som är över.

Det roliga i det hela är att de barnen som vill vara nära, men som rör sig till förbannelse sover bättre om de får sova med lite mer mellanrum. När man någon gång lyckas få 30 cm mellan sig och några täcken då kan de sova någon timme utan att väcka en men så fort de kommer upp lite i medvetande ska de nära. In med fötter under ens ben, slänga benen över ens mage o s v.

Svar på tråden Ni som samsover med era barn, har ni många uppvak per natt?