• cosinus

Ni som samsover med era barn, har ni många uppvak per natt?

Massor. 

Nu har jag iofs dålig rygg så även om jag får sova helt själv, under optimala förhållanden vaknar jag som regel 2-3 ggr per natt. Men då behöver man ju s a s inte vakna till på riktigt.

Sover jag med barnen så kanske 20 uppvak per natt varav iaf 5-10 är såna där man får sätta sig upp och flytta undan barnet för att det typ ligger på en.

Har 4 barn, 2 av dem sover som grisar och rätt still och går alldeles utmärkt att sova med. Då har man kanske bara en 5-6 uppvak per natt. Men det är inte de barnen som är brydda om sällskapet utan de är de 2 som snurrar som en fläkt i helvetet hela nätterna. Som jagar en tvärs över dubbelsängen och när man ger upp och går till andra ändan så kommer de efter (i sömnen). Har också svårt att neka barnen närhet men vi får turas om att sova med de som vill ha sällskap. Nu börjar de dessutom kunna duga som sällskap åt varandra vilket är underbart, då kan de ta dubbelsängen och vi andra sprida ut oss i de sängar som är över.

Det roliga i det hela är att de barnen som vill vara nära, men som rör sig till förbannelse sover bättre om de får sova med lite mer mellanrum. När man någon gång lyckas få 30 cm mellan sig och några täcken då kan de sova någon timme utan att väcka en men så fort de kommer upp lite i medvetande ska de nära. In med fötter under ens ben, slänga benen över ens mage o s v.

Svar på tråden Ni som samsover med era barn, har ni många uppvak per natt?