Inlägg från: MalBa |Visa alla inlägg
  • MalBa

Gravid 35+

Hej på er! 

Jag är 36 år och är gravid med mitt andra barn, bf juli. Det känns fortfarande overkligt trots UL för ett par veckor sedan. Har hittills varit fruktansvärt trött och hungrig men inte särskilt illamående, vilket jag var förra gången.  Det som oroar mig med denna graviditet är hur det ska gå med min foglossning som var hemsk under förra grav och aldrig blivit helt bra. Får se hur min kropp orkar med belastningen denna gång. Nästa vecka får jag också svar på NIPT-test.

Lulak1 - härligt att det gick bra med ivf till slut! 
    pippilott - roligt med tvillingar! Och effektivt med två samtidigt Skrattande

• MalBa

Allt normalt på NIPT-testet, skönt! Och det är en pojke. Måste erkänna att det känns lite konstigt eftersom jag är en "flickmamma"... Men det kommer säkert att kännas helt naturligt när bebisen väl är född Glad

• MalBa
    Lulak1 skrev 2016-01-22 12:36:48 följande:

Det är jätte skönt att allt är bra med NIPT testet !!

Jag har en hel del sammandragningar men hoppas det är normalt. 

VI köpte barnvagn igår, på Babyproffsen i Lindhagen finns bra rabatter tom söndag på Emmaljunga .

Ja verkligen! Förra gången gjorde jag KUB och det låg på runt 1/500 - 1/600, vilket var låg risk enligt BM men samtidigt högre risk än de flera jag hade hört, var som en gråzon. NIPT är mycket bättre, men så klart dyrt.

Har vänner som haft mycket sammandragningar, verkar vara vanligt, men allt man funderar över tycker jag är värt att ta upp med BM. 

Roligt att köpa vagn! Vilket märke/modell blev det? Vi kommer att använda vår gamla vagn, en Teutonia.
  • MalBa
    Lulak1 skrev 2016-01-23 11:59:29 följande:

Vi hade 1/ 1248 på KUB och de sa att det är låg risk, annars skulle vi göra NIPT men bm sa att det ingår, så skulle vara grattis.

Vi köpte en Edge duo med duo s air chassi . Bor i villa och vi behöver stabilt vagn som passar i skogen :)

Ja, det var ett bra KUB-resultat. I Stockholm måste man ha 1/200 eller sämre för att få göra NIPT utan kostnad.

Är inte påläst om alla vagnar längre men gjorde en snabb googling och den ser fin ut!
  • MalBa
    Curlingmorsan skrev 2016-01-23 13:00:23 följande:

Här där jag bor så erbjuds inte heller KUB. Men jag har bokat tid i Göteborg så ska dit för blodprovet nästa vecka och UL i mitten på februari. Eftersom det inte erbjuds här så vet jag inget om vilka värden som är bra/dåliga. Var går gränsen? Någon som kan förklara lite enkelt?

Gränsen brukar gå vid 1/200. Från Akademiskas hemsida:
    "Högre risk än 1:200 (ex 1/150, 1/20) anses som förhöjd risk för att fostret har en kromosomavvikelse. Om risken bedöms förhöjd erbjuds kvinnan/paret ett moderkakeprov eller fostervattenprov. Om du väljer KUB för riskvärdering och får besked om en låg risk, erbjuds du inte moderkakeprov/fostervattenprov."
Svar på tråden Gravid 35+