• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Ascendere
    Världsmedborgare skrev 2017-01-21 12:40:32 följande:

Otur för dig då, eftersom vi/Sverige snart lyfter bort stoppet för invandring och börjar fylla kvoten med ca 60.000 invandrare/år.

Det är verkligen inget jag oroar mig för, Tvärtom, svenska folket ser mer och mer för varje dag, främst genom undanträngningseffekter, hur svårt läget är redan nu för kommunerna. Det finns inget politiskt intresse av en ökad invandring, att förespråka ökad invandring är närapå politiskt självmål nu.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-21 12:51:28 följande:
    Här är det läge att citera dig: Ja du varar som alla andra icke kunniga, men absolut ingen fakta alls. smile2.gif
    Jag blev mer road av det här, skrattade faktiskt högt. Inte lätt att li totalt korsad smile2.gif

Se detta klipp dör just Tino Sanandaji förkarl exakt detta du inte förstår för en lika ovetande Sandro Scocco som blir total korsad av Tino i denna debatt.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    JBL0011111 skrev 2017-01-21 12:55:09 följande:
    Se övriga inlägg samt videolänkarna Fan vissa är det sämre med än andra
    Du borde hålla reda på dina olika nick, eller åtminstone hänvisa till t ex detta när du kräver att man ska läsa alla dina inlägg smile2.gif

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JBL001111

Här inne är det inga många mensa medlemmar lovar jag :) , faktaresistenten är stor. Det som kommenteras av begåvade personer är om autokorrigering gjort fel eller om jag ändra nick ?????

Innehållet verkar dock inte vara intressant då det hänvisar till fakta. Orkar inte länge? Men jag hänvisar till professor Jan Ekberg om huruvida invandring är lönsamt eller inte för Sverige. Men det ? är klarar DN säjer väll nått annat?. Och liksom Tino så svamlar väl han också bara skulle jag tro

• JBL001111

Du kan uppenbarligen inte läsa innantill...Vad är det du inte förstår i artikel jag hänvisar till?

Jag vill att du förklarar, för du verkar ju kunna en hel del nationalekonomi , varför minskad köpkraft på grund av inflation inte ska tas med in BNP? För det är den BNP du hänvisar till, och då ssamtliga ekonomer säjer motsatsen.

• KillBill
    JBL001111 skrev 2017-01-21 13:09:56 följande:

Här inne är det inga många mensa medlemmar lovar jag :) , faktaresistenten är stor. Det som kommenteras av begåvade personer är om autokorrigering gjort fel eller om jag ändra nick ?????

Innehållet verkar dock inte vara intressant då det hänvisar till fakta. Orkar inte länge? Men jag hänvisar till professor Jan Ekberg om huruvida invandring är lönsamt eller inte för Sverige. Men det ? är klarar DN säjer väll nått annat?. Och liksom Tino så svamlar väl han också bara skulle jag tro

Jag har tidigare hänvisat till Jan Ekberg i tråden men jag kan inte se att du har gjort detta. I vilket inlägg har du hänviosat till Jan Ekberg?

Jag kan bara prata för mig själv men jag tror att Jan Ekbergs och eller Joakim Ruist studier över invandringens kostnader är korrekta dvs invandringen utgör en ganska begränsad kostnad för det Svenska samhället (på 1-2% av BNP). 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ascendere
    KillBill skrev 2017-01-21 13:25:19 följande:

Jag har tidigare hänvisat till Jan Ekberg i tråden men jag kan inte se att du har gjort detta. I vilket inlägg har du hänviosat till Jan Ekberg?Jag kan bara prata för mig själv men jag tror att Jan Ekbergs och eller Joakim Ruist studier över invandringens kostnader är korrekta dvs invandringen utgör en ganska begränsad kostnad för det Svenska samhället (på 1-2% av BNP). 

1-2% av BNP, dvs MER än vad hela försvaret kostar per år (ca 1.1%) kallar du alltså "en ganska begränsad kostnad"?

Jag måste bara fråga, vad är för mycket att lägga på migration i din värld?

5% av BNP? 10%? 25%?

Eller finns där inget tak alls eftersom att underlätta migration till Sverige är svenska statens huvuduppgift?
  • KillBill
    Ascendere skrev 2017-01-21 20:13:10 följande:
    1-2% av BNP, dvs MER än vad hela försvaret kostar per år (ca 1.1%) kallar du alltså "en ganska begränsad kostnad"?

Jag måste bara fråga, vad är för mycket att lägga på migration i din värld?

5% av BNP? 10%? 25%?

Eller finns där inget tak alls eftersom att underlätta migration till Sverige är svenska statens huvuduppgift?
    Joakim Ruist som publicerat den sista rapporten i ämnet har kommit fram till att kostnaden för invandringen uppgår till 1,3% av BNP (ca 500 kr per innevånare och månad). Jag tycker att det är en kostnad som är försvarbar.

Ju fler invandrare vi får i jobb desto lägre bli kostnaden för invandringen. På 60-talet när Sveriges arbetslöshet var låg och de flesta invandrare kom i arbete så var kostnaden för invandringen lägre än intäkterna på invandringen dvs invandringen var lönsam.
  • Ascendere
    KillBill skrev 2017-01-21 20:30:49 följande:

Joakim Ruist som publicerat den sista rapporten i ämnet har kommit fram till att kostnaden för invandringen uppgår till 1,3% av BNP (ca 500 kr per innevånare och månad). Jag tycker att det är en kostnad som är försvarbar.

Ju fler invandrare vi får i jobb desto lägre bli kostnaden för invandringen. På 60-talet när Sveriges arbetslöshet var låg och de flesta invandrare kom i arbete så var kostnaden för invandringen lägre än intäkterna på invandringen dvs invandringen var lönsam.

Ja, och ju fortare man åker desto snabbare rör man sig framåt. Om vi nu ska ge oss in på avdelningen tautologier alltså.

Men skämt åsido, förutsättningarna för migrationen till Sverige 60-talet var helt olika dagens förutsättningar med avseende på nästan allt. Det går därför inte att dra så många slutsatser därifrån som är applicerbara på nutiden.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna