Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Padirac skrev 2022-08-20 18:36:54 följande:
    Så du vill inte backa upp eller förklara dina påståenden? Du slösar inte din energi sådant

Fair enough - det är fritt att skriva i trådarna eller att låta bli skriva i trådarna så länge regler för deltagande i forumet följs.

Är detta analyser (du öppnar upp för)?
    Digestive skrev 2022-08-20 05:46:46 följande:
    Intressant necro-bump.

1. Vilka journalister trakasseras, misstänkliggörs och deplattformeras/tystas i Sverige och av vilka?

2. Hur ser de politiska sympatierna ut inom svensk Public Service?

3. Hur ser de politiska sympatierna ut bland ledande lärosäten inom svensk akademi och föreningsliv?

5. Vilka angriper rättsstaten i Sverige?
    Eh, vilka påståenden? Utöver breddandet av premisser har jag påstått en enda sak - att det var förväntat att du skulle ge en ensidig bild. Är det min förväntning eller ensidigheten som behöver backas upp i din mening?

Ja, frågorna öppnar upp för analys angående Sveriges situation. Premisserna i frågorna är hämtade ur dina källor men jag har även breddat dem.

Bemöt gärna någonting relevant för diskurs och undvik frågor som får en att börja vart eviga svar med Nej, jag tycker/menar/tänker inte....

">

• Digestive
    Padirac skrev 2022-08-20 21:06:53 följande:
    Allvarligt  - vad menar du med dessa frågor? - på vilket sätt är de relevanta för att det är belagt att radikaliseringen från högerkanten tilltar i hela världen inklusive Sverige och det som ges uttryck för i denna tråd av undergångsprofeterna är inget undantag utan en exakt kopia av hur det går till för att underminera det demokratiska samhället och samtalet.

2. Hur ser de politiska sympatierna ut inom svensk Public Service?

3. Hur ser de politiska sympatierna ut bland ledande lärosäten inom svensk akademi och föreningsliv?

Hur menar du att dessa frågor breddar premisserna - vad det nu ens betyder att bredda premisserna 
    .
    Jag hoppas att du vill expandera och förklara dina tankar och de samband eller den relevans du ser. 
    Frågorna är alltså formade utifrån din egen källa och med samma premisser tänkte jag analysera läget i Sverige:

När de nått makten inträffar vanligen flera saker. Oberoende medier attackeras: journalister trakasseras och misstänkliggörs, nyckelpersoner inom public service kan bytas ut mot mindre regeringskritiska personer. Civilsamhället, med oberoende organisationer, akademiska lärosäten och föreningsliv undermineras.

Frågorna breddar ingenting utan inlägg #5318 breddar premisserna.

Är du med?
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2022-09-09 08:17:04 följande:

Det går så bra för Sverige nu att vi inte ens har domare i domstolar som hinner med att döma

twitter.com/hanifbali/status/1567983586426470401

Lägre krav ger fler domare, fler poliser och fler lärare. Med lägre krav så kan fler bli vad de vill. Alla ska kunna bli vad de vill i ett rättvist samhälle. Höga krav är problemet på vår lösning, sänk kraven!

Ber om ursäkt för nonsens, det kändes dock passande att träna på sina orwellska tal. Idag vet man aldrig när de kan komma tillhands.
  • Digestive
    K Markatta skrev 2022-12-21 19:16:44 följande:

Idag läser vi om Skolans nya vardag:

www.expressen.se/nyheter/skolans-nya-vardag-mord-bakom-hornet-/

Exempel från artikeln:

"Gunvor", som är i 60-årsåldern, har arbetat som lärare i Järva hela sitt yrkesliv och vant sig vid en våldsam och hotfull arbetsmiljö. Att bli kallad "hora", få höra "jag ska knulla din mamma" och bevittna brutala slagsmål är vardag för henne och hennes kolleger, berättar hon.

- Jag har övervägt att ha skyddsväst på mig. Alla andra har ju det. Till och med föräldrarna, de kommer till utvecklingssamtalen i väst. Det är inga konstigheter, stoppet i skolan är bara ett av många för dem.

Håret är ljust och bakåtkammat i en tofs.

- På skolan säger eleverna att jag är smutsig. Med "smutsig" syftar de på att jag är vit och kristen.

Hon fortsätter:

- Rör mig inte, du är smutsig, kan de skrika.

Drygt 700 skjutningar i Sverige har skett i närheten av grundskolor under de senaste tre åren, enligt en granskning från SVT.

👀
  • Digestive
    Rataxes skrev 2023-01-17 08:24:55 följande:

Då har bombdåden nått de supergoda vänsterlattemänniskorna på slöddermalm. 
    Var det kanske en hipster som glömt sin överjästa surdeg?

Det blev full fart i medierna iallafall, de s.k. journalisterna bor ju där...

Har en vän från Lettland som flyttade till Stockholm för ganska exakt ett år sedan. Inte ens 30 år gammal, egen företagare, god för flera miljoner. Han kunde bosätta sig i stort sett vart som helst i Stockholm men i hasten att flytta till Sverige (Lettland var ingen lek under pandemin) så blev han lite för snabbt förälskad i en lägenhet på Södermalm.

Han har länge drömt om ett liv i Sverige och kom hit med en förskönad bild. Förmodligen en föråldrad bild.

Idag blev andra dagen som jag fått höra mig för om allt är OK och på grund av bombdåd i hans närhet, på ett år.

Se där, han svarade på Discord medans jag skrev och undrade vart explosionen var. När jag berättade adressen och vilken restaurang som var målet så blev det här hans respons:

We = han och hans fru (också från Lettland) som mycket möjligt kan vara gravid.

Vi får väl se vad som händer när hyreskontraktet löper ut och om de slutändan stannar i Sverige överhuvudtaget.

Har vi inte en fantastisk push-and-pull-effect på vår befolkning numera? 🤮
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2023-01-17 12:29:10 följande:

Jag tror inte att någon är bredd att göra det som verkligen krävs för att förändra situationen.

Det enda vi kommer att få se är tillvänjning och anpassning och separering. Är man på den vinnande sidan kan man hjälpligt fixa det åt sig - åtminstone för en tid.

Den mentala hälsan i Sverige kommer inte att bli bättre när låtsasvärldar bokstavligen sprängs i bitar och med den hjälplöshet som följer.

Och hur frustrationen riktas vet man redan. Få kan göra en snygga U-svängar i hög fart.

Någon som minns sagan om Generation Greta? - det relativt harmlösa exemplet på dissonansen.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-01-18 09:05:17 följande:

Kommer din vän från Lettland så känns det nog tryggare i Sverige. Mordfrekvensen i Lettland är nästan 500% högre än i Sverige. 

ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/8/8a/Intentional_homicide%2C_2018_%28police-recorded_offences_per_hundred_thousand_inhabitants%29.png

Ja, det går inte att jämföra.
    KillBill skrev 2023-01-18 09:07:36 följande:
    Ett bra exempel på folk som lever i en låtsasvärld är folk som tror att det är tryggare i Lettland än i Sverige..
    Du missar poängen.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2023-01-18 16:23:53 följande:
    Befolkningen tycks inte ha några frågor om det här.

Det är viktigare att gnälla om att den där stavhopparen inte fick ett pris.
    Flash Gordon skrev 2023-01-18 10:04:42 följande:
    Jag är inte så säker på att folk är beredda att agera på sin frustration. Jag tänker att folk ser till att skydda sig själva och sina egna föreställningar till att börja med.

Man anpassar sig och ljuger för sig själv att allt fortfarande är OK.

Kanske flyttar man till ett område som är som det man nu bor i var för 15-20 år sedan.

Det sista som händer, tror jag, är att surdegsbakande hipsters, blir radikala och  faktiskt gör något åt saken.
    🙈🙉🙊

• Digestive
    Flash Gordon skrev 2023-01-19 07:39:35 följande:
    Ja, något åt det hållet.

Bara man slipper obehaget av att se sin uppfattning om världen förlora mot verkligheten. Människan är expert på att försöka undvika sådant som inte känns bra.
    I det avseendet är vi alla ingenjörer och uppfinnare av högsta rang. Minns du när vi trodde att de vuxna visste allt?

">

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna