En käftsmäll till undergångsprofeterna
www.svt.se/nyheter/inrikes/europol-berattar-o...
Av dessa 800 superkriminella var hela 155 bosatta i Stefan Löfvens Sverige.
Saft och bulle i Malmö
www.dn.se/sverige/vi-forsoker-fa-dem-att-forsta-hur-mycket-deras-vald-paverkar-hela-samhallet/
"Fakta. Antal skjutningar i Sverige
2017: 324, varav 65 i Malmö
2018: 306, varav 47 i Malmö
2019: 334, varav 34 i Malmö
2020: 366, varav 20 i Malmö
2021 (första halvåret): 121, varav 6 i Malmö
Källa: Polisen"
Samtidigt i Finland
svenska.yle.fi/artikel/2021/04/21/kommentar-vi-forfasas-over-gangskjutningar-i-sverige-men-borde-prata-mer-om
"Visst har det blivit bättre. Fallen av dödligt våld i Finland har minskat i en stundvis rätt brant nedåtpekande kurva och vi är i dag långt från de höga siffror vi såg på 70-, 80- och 90-talen.
Men Finland placerar sig fortfarande på skamlistan i internationella jämförelser om brott mot liv. Vi hamnar på sjätte plats bland EU:s 27 länder och på åttonde plats bland OECD:s 38 länder i antal dråp och mord i förhållande till folkmängd.
I Norden är vi klart våldsammast, med 1,44 brott mot liv på 100 000 invånare. Nästa på listan är Sverige med 1,09, Danmark med 1,08 och Norge med 0,51. (Källa: Henkirikoskatsaus 2020)
Enligt uppgifter till polisen har Sverige 124 fall av dödligt våld år 2020, jämfört med 90 dråp och mord i Finland på en befolkning som är hälften så stor.
När det gäller dödligt våld mot kvinnor är jämförelsen än mer dyster. I Sverige dödas i medeltal 15 kvinnor per år av sin man, nuvarande eller ex. I Finland dödas lika många ? igen, på en befolkning som är hälften så stor.
Och nej, det är inte särskilt relevant att jämföra antal döda i gängskjutningar med antal döda i våld mot kvinnor. Men när vi talar ökningen av konflikter och dödligt våld i kriminell miljö i Sverige är det bra att minnas att Finland fortfarande är det land i Norden där det dödas mest, både kvinnor och män.
Finland har ett våldsproblem. Det är inte Sverige vi ska oroa oss för, vi har alldeles tillräckligt att reda upp själva."
På onsdagen föll domen mot det kriminella Vårbynätverket där 30 personer stått åtalade.
26 av 30 får fängelse – däribland rapparna Yasin och Haval.
Gängledaren Chihab Lamouri döms till 17 år och 10 månaders fängelse."
Efter en misstänkt bombning i Rosengård i juli förra året intervjuade Sydsvenskan några barn i bostadsområdet, bland annat en tolvårig pojke som ramlade ur sängen av explosionen.
"Jag fick ont i hjärtat och jag hörde hur min syster skrek i rummet bredvid," berättar han. Tillsammans med sin lillasyster hoppade han ut från balkongen. Familjen slängde ut en matta över ett buskage nedanför för att dämpa barnens fall.
En flicka i åttaårsåldern säger till tidningen: "Jag vill inte ha det så här, jag vill att det ska vara lugnt. Jag vill inte några bomber här."
Men så säger hon att det alltid är så här i hennes område.
Så kan en svensk uppväxt se ut. Det saknas bara stora, söta flugsvampshattar.
.
Socialdemokraternas misslyckande är totalt och alt de har som svar är förminskande och hån om "Sverige är tryggare än någonsin" och "monster under sängen".