Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Den där socialdemokraten som tråden genom gjort allt för att förminska och håna folks rädsla för skjutningar och sprängningar. 

Som efter att bland annat en intervjuad kvinna i Fruängen sagt att hon inte längre vågar gå ut om kvällen för våldet i området skriver 

[citat] 

"Påstår du för dina barn att monstren under sängen och i garderoben finns då barnen är rädda för dem?"

.
    Som om kvinnans rädsla, som om alla andras rädsla för våldet är att jämföra med "monster under sängen"

• Flash Gordon

Varenda offer, fysiskt eller psykiskt för varje skjutning, för varje bomb ...

... påståendet är alltså att de tror på "monster under sängen" om de är rädda för att drabbas.

Åtminstone innan de drabbades.

• Flash Gordon

Och de andra aktiva socialdemokraten som menade att han "bara skämtade" när han bemötte chockade människor utanför ett sprängt hyreshus med:

"Det har skjutits 21 salutskott från Skeppsholmen i Stockholm med anledning av gårdagens tillökning i kungafamiljen."

.

• Flash Gordon

Karlshamn, 19000 invånare:

sverigesradio.se/artikel/det-trodde-jag-inte-skulle-handa-i-lilla-karlshamn

" 'Det är skrämmande, det kommer närmre och närmre', säger Nina Nilsson som bara bor tre kvarter bort från garaget på Ronnebygatan där mannen hittades."

Nina, en vuxen kvinna i 50+ års-åldern av bilderna att döma. "Det är skrämmande"

Hon har rösträtt i september.

.
    Socialdemokraternas Sverige

["Påstår du för dina barn att monstren under sängen och i garderoben finns då barnen är rädda för dem?"]

.
    Nina är inget barn.

• Flash Gordon

De unga vuxna som ska kasta skräp i containern på kvällen men blir vettskrämda och flyr därifrån när de upptäcker att där står ett gäng Adidas-riddare i någon slags ringliknande Mexican stand off, med vad som verkar vara vapen i händerna, och blänger på dem.

"Om man inte är med DEM är man trygg"

"Monster under sängen"

.
    Man kan alltså bokstavligen kliva rakt in i en gänguppgörelse i sitt bostadsområde i dagens Sverige.

Det är den här verkligheten som formar dagens unga svenskar. Det är detta som kommer att styra deras preferenser och tankar framöver i livet. 

Och ansvariga socialdemokrater, ba': "Sverige är tryggare än någonsin!"

• Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-04-18 12:48:06 följande:
    Svallvågorna av de senaste dagarna har fått ofattbara proportioner. Det är svårt att ens placera det emellanåt då det både är tragiskt och hemskt men säkerligen också nyttigt att problem kommer upp till ytan och blir kännbart uppmärksammade.

Inte minst så visar det vilka extremt olika världar - alltså som i extremer - som redan den väletablerade svensken/flergenerationssvensken lever i. Ärligt talat så kan jag tänka mig att den djupaste ravinen går mellan dessa/oss, i uppdelningar av olika samhällsgrupper, från klass till geografisk placering, storstadsbor till landsbor, akademiker till icke akademiker, medan invandrare av första - kanske till och med andra - generationen bara är grunda ytor i ett slags esoteriskt happening.

Det största priset som vi i slutändan får betala kan faktiskt vara priset av att aldrig ha lärt känna våra grannar ordentligt. Priset för en mänsklig distans där vårt förhållande till staten har varit pragmatiskt viktigare än förhållandet sinsemellan. För ett slags semiyttre problem kan man hålla en annan slags koll på, inbillad som verklig, helt oavsett hur man ser på saken och positionerar sig i händelser som dessa, medan dem man som grupp på sätt och vis har möjligheten - eller då upplevt sig ha möjligheten - att förstå bäst, tenderar att vara dem man även är rädd för att bli huggen i ryggen av.

Det kanske låter väldigt luddigt men föreställ dig samma sak i sådana här banor - ett väldigt starkt och laddat ord som svek är ingenting som vi applicerar på främlingar eller för den delen fiender, iallafall inte med en genuint omskakande innebörd, utan det är människor (eller varför inte gemenskaper) som upplevs närmare än så som genuint kan svika oss på ett riktigt omskakande vis.

Kanske är det inte bara en fråga om polarisering utan vi kanske inte ens har kommit underfund med hur polariserade och relativt världsfrånvända från varandra vi egentligen är. I flera andra länder har befolkningar av den ena eller den andra anledningen tvingats till att rannsaka varandra på det här viset, medan vi - på ont och gott - inte riktigt har brottats med den draken än.

Om det är så vore det även bekymmersamt att genomgå en sådan process i vår tid då vem som helst kan försätta sig i en filterbubbla på nätet och till och med få hjälp att hamna i en sådan av väldigt effektiva algoritmer.

Hur som haver så har vi nog stora och hastiga förändringar framför oss.
    Ofattbara? ja kanske. Själv tror jag det är bortglömt innan midsommar. Men visst, ett så kan läka men ärret finns kvar. Sakta men säkert vandrar vi vägen fram mot den rannsakan du talar om. Det blir inte snyggt.

Jag känner min svenske granne men han började kalla mig "rasist" och "fascist" för ca 15 år sedan så varför skulle jag vilja umgås med honom? Vad bryr väl jag mig längre om hans öde framöver?

Klyftan till invandraren är lika stor som till min svenske granne men det beror på att vi överhuvudtaget aldrig haft någon anledning att ha med varandra att göra - inte på att han har börjat peka på mig och kalla mig saker.

I slutänden vinner alltid verkligheten. Vi får väl se vem av mig och min granne som befinner oss närmast denna.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-04-18 16:11:01 följande:
    Haha, har du förövrigt sett reaktionerna på Twitter kring Hanif Balis så kallade rasism riktad mot Ali Estbati? På tal om svallvågor, proportioner och såklart undergång.

Tröttsam och förutsägbar. Alla spelar sina förväntade roller. 

Bali re-tweetar en sex år gammal satirteckning av den norske konstnären Thomas Knarvik där han ritat vänsterpartisten Ali Esbati i apkostym tjattrandes "Ni är rasister. Ni är rasister. Ni är rasister" och samme Esbati senare när han tagit av apkostymen och säger - där ser ni jag är ingen apa. 

Knarvik är Norges motsvarighet till Lars Vilks och debatten om denna bild hade man redan 2016. Bilden ritades efter att Esbati anklagat norsk public service för att vara rasistisk på grund av ett reportage om stenkastning och kravaller i Rinkeby. Det är bakgrunden. Men Twitter är inte gjort för att beakta bakgrund. Nu är det kravaller I Rinkeby igen. Esbati)klagar på "rasism" igen och Bali repriserar satirbilden - och vänstern med anhang går ape-shit (pun intended). 

Ingen vill/orkar fundera ett varv till. 

> rasism att måla Ali som apa. 
    > ja men här är ju Trump målad som apa 
    > skillnad! Trump är vit! 
    > OK, så DU tycker hudfärg gör skillnad? Vem är rasisten då? 

* för att ta ett enkelt alternativt resonemang *

Reaktionerna har inget med sakfrågan att göra. Det handlar bara om att skapa känslostorm. Det är i grunden samma mekanism som när man började kalla folk för "rasister" i mitten på 00-talet.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna