Digestive skrev 2022-04-18 12:48:06 följande:
Svallvågorna av de senaste dagarna har fått ofattbara proportioner. Det är svårt att ens placera det emellanåt då det både är tragiskt och hemskt men säkerligen också nyttigt att problem kommer upp till ytan och blir kännbart uppmärksammade.
Inte minst så visar det vilka extremt olika världar - alltså som i extremer - som redan den väletablerade svensken/flergenerationssvensken lever i. Ärligt talat så kan jag tänka mig att den djupaste ravinen går mellan dessa/oss, i uppdelningar av olika samhällsgrupper, från klass till geografisk placering, storstadsbor till landsbor, akademiker till icke akademiker, medan invandrare av första - kanske till och med andra - generationen bara är grunda ytor i ett slags esoteriskt happening.
Det största priset som vi i slutändan får betala kan faktiskt vara priset av att aldrig ha lärt känna våra grannar ordentligt. Priset för en mänsklig distans där vårt förhållande till staten har varit pragmatiskt viktigare än förhållandet sinsemellan. För ett slags semiyttre problem kan man hålla en annan slags koll på, inbillad som verklig, helt oavsett hur man ser på saken och positionerar sig i händelser som dessa, medan dem man som grupp på sätt och vis har möjligheten - eller då upplevt sig ha möjligheten - att förstå bäst, tenderar att vara dem man även är rädd för att bli huggen i ryggen av.
Det kanske låter väldigt luddigt men föreställ dig samma sak i sådana här banor - ett väldigt starkt och laddat ord som svek är ingenting som vi applicerar på främlingar eller för den delen fiender, iallafall inte med en genuint omskakande innebörd, utan det är människor (eller varför inte gemenskaper) som upplevs närmare än så som genuint kan svika oss på ett riktigt omskakande vis.
Kanske är det inte bara en fråga om polarisering utan vi kanske inte ens har kommit underfund med hur polariserade och relativt världsfrånvända från varandra vi egentligen är. I flera andra länder har befolkningar av den ena eller den andra anledningen tvingats till att rannsaka varandra på det här viset, medan vi - på ont och gott - inte riktigt har brottats med den draken än.
Om det är så vore det även bekymmersamt att genomgå en sådan process i vår tid då vem som helst kan försätta sig i en filterbubbla på nätet och till och med få hjälp att hamna i en sådan av väldigt effektiva algoritmer.
Hur som haver så har vi nog stora och hastiga förändringar framför oss.
Ofattbara? ja kanske. Själv tror jag det är bortglömt innan midsommar. Men visst, ett så kan läka men ärret finns kvar. Sakta men säkert vandrar vi vägen fram mot den rannsakan du talar om. Det blir inte snyggt.
Jag känner min svenske granne men han började kalla mig "rasist" och "fascist" för ca 15 år sedan så varför skulle jag vilja umgås med honom? Vad bryr väl jag mig längre om hans öde framöver?
Klyftan till invandraren är lika stor som till min svenske granne men det beror på att vi överhuvudtaget aldrig haft någon anledning att ha med varandra att göra - inte på att han har börjat peka på mig och kalla mig saker.
I slutänden vinner alltid verkligheten. Vi får väl se vem av mig och min granne som befinner oss närmast denna.