KillBill skrev 2023-09-13 20:34:29 följande:
Det är alltså du som har skapat "trendkurvan" från en graf som inte är korrekt när man pratar om dödligt våld? Hade du gjort din trendkurva från den graf som är relevant dvs grafen från SCB/Socialstyrelsen så hade din trendkurva lutat nedåt (antal fall av dödligt våld var högre på 80 och 90-talet än idag)
Jag letade efter ett diagram som sträckte sig bak till den tidsperiod som berördes, alltså hela vägen bakåt till minst 70-talets början. Lite svårt att få till det på ett diagram som sträcker sig bakåt till 2002 och det samma gäller tidigare diagram som jag har postat här och som jag annars kunde ha använt.
"Trendkurvan"? Det var en trendlinje men jag reagerar mest på citationstecken.
Ser du inte hur galant diagrammet följer trendlinjen? Det här är alltså data som har uppstått helt slumpartat (iallafall så som vi förstår fenomenet som vi kallar slump) men likväl går det att dra en så rak linje som korrelerar med exakt hela diagrammet, från tå till topp. Är inte det - för ett mänskligt intellekt - nästintill obehagligt märkligt?
I trading-gruppen där mitt intresse för teknisk analys började så roade vi oss att göra sådant här med exempelvis Covid-statistik, antalet Google-sökningar på Bitcon med mera - alltihop med samma galanta resultat och om någon "satsade" på ett framtida utfall så var vinst och förlust ration likadan som om det hade handlat om aktier, priset på kyckling, priset på timmer, priset på guld, valutor och så vidare. Ingen som helst skillnad.
Börjar man även använda verktyg som bygger på matematiska talserier som exempel Fibonacci-serien och andra talserier som återfinns och kan observeras i vårt Universum (Fibonacci-talet 1.618 är exempelvis spiralformen vi ser i galaxer, när vattnet rinner ner i avloppet och i spiralformade snäckskal, och kallas för det "Gyllene Snittet").
Ja... då har jag mer än en gång fått ta en liggande paus. 🤯
Aja, sorry för utsvävning.