-
Och därför röstar jag varken på SD eller moderaterna.KillBill skrev 2017-05-07 21:38:45 följande:I ett läge där det finns utmaningar i många kommuner vill Sverigedemokraterna kraftigt strypa statsbidragen till landets kommuner och SDs kompisar moderaterna vill satsa på stora skattesänkningar. I moderaternas Sverige kommer det inte finnas pengar kvar för att satsa på vård, omsorg, skola, polis och försvar..
-
Jag röstar varken på KD eller SD eller Moderaterna eftersom det är konservativa partier.Flash Gordon skrev 2017-05-10 11:03:22 följande:Nåja, nu ljuger ju KB om det där med SD och vad de vill göra.
Men du kan ju ha andra orsaker att inte rösta på SD. -
En tredjedel av de nyanlända har inte ens grundskolekompetens. De är alltså i stort sett analfabeter. Dessa måste troligen försörjas av samhället resten av livet. Eller 97% i alla fall eftersom endast 3% går vidare till att studera.
www.dn.se/nyheter/sverige/ylva-johansson-min-bedomning-ar-att-vi-kommer-klara-det-har/ -
En käftsmäll till:
www.sydsvenskan.se/2017-05-10/tobias-billstrom-varnar-for-fortsatt-flyktingkris
--------------------------------------------------------------
Den flyktingkris som Sverige drabbades av under hösten 2015 är inte över.
Det anser förre migrationsministern Tobias Billström (M), som hävdar att Sverige fortfarande har en allt för hög inströmning av asylsökande.
? Våra välfärdssystem får växande problem när kommunerna hela tiden får en fortsatt påfyllning med nya flyktingar, säger han.
I förra veckan slog landets länsstyrelser larm om att ett stort antal svenska kommuner går på knäna till följd av Sveriges rekordstora flyktingmottagande. Det saknas personal i grundskolan, gymnasiet och socialtjänsten. Dessutom saknas bostäder och skollokaler.
--------------------------------------------------------------
Det är väl därför moderaterna börjat dilla om att man måste kvalificera sig in i välfärdssystemet. Det blir i så fall problem med ett tudelat samhälle. Å andra sidan är alternativet mycket sämre välfärd till alla. -
Jag tror iofs att det har mer att göra med ökad tillgång till vapen än invandringen.Ascendere skrev 2017-05-11 15:24:48 följande:
Att skolpersonal blev skjutna till döds på väg till jobbet inför sina elever, ja det hände så gott som dagligen, eller åtminstone en gång i veckan, under hela min grundskoletid på 80-talet. Inget som ska tas som ett tecken på att något är fel alltså.
www.dn.se/nyheter/sverige/en-person-skjuten-till-dods-i-goteborg/
-
En avmattning av konjungturen har redan börjat märkas. Hur blir det nästa år och framåt? Jag är själv, som handikappad, beroende av välfärden som jag f.ö betalat in mycket skatt till genom åren och fortfarande gör.Equalizer skrev 2017-05-11 17:32:36 följande:Taget ur samma intervju:
"Han [Billström] menar att den stora asylinvandringen har satt hela välfärdssystemet på spel. Kommunerna hålls just nu uppe av att staten betalar, och Sverige klarar sig tack vare pågående högkonjunktur, säger han. Men om ekonomin börjar gå sämre kan Sverige hamna i en allvarlig kris"'
"Invandrarna som kommer till Sverige saknar utbildning och hamnar i bidragsberoende. Den allvarliga situationen visar sig bland annat i att Malmö nu kräver stopp för fler asylsökare, menar den före detta migrationsministern."
Är regeringen Reinfeldts migrationsminister också en domedagsprofet? -
Jag vet det, men jag menar att eftersom jag betalat in så mycket skatt och fortfarande gör det, behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag nu får hjälp med färdtjänst, bostadsanpassning, är ofta på sjukhuset osv. Jag har dessutom alltid varit en stark förespråkare för välfärdssystemet, till skillnad från en del andra som blir omvända när de själva blir svårt sjuka eller handikappade. Jag vill ha ett starkt välfärdssystem.oOOo oOOo skrev 2017-05-12 09:53:13 följande:Du är inte berättigad till något. Det är det som är grejen med skatt, du måste betala men det finns inget kontrakt på vad du har rätt att få tillbaka. Det är helt godtyckligt.
-
Jag vet inte. Vad jag förstår är det bland annat en massa vapen från kriget i Jugoslavien i omlopp. Öppnare gränser har väl gjort sitt till också.oOOo oOOo skrev 2017-05-11 15:42:16 följande:Kanske det. Varför är det ökad tillgång på vapen?
-
Det finns olika lösningar. Om vi ska ha samma välfärd som nu, vilket jag starkt önskar, utan att höja skatterna nämnvärt, då MÅSTE vi ha ett kvalificeringssystem så som Moderaterna föreslår (plus att romska migranter inte ska ges rätt till skola för sina barn eller bostad osv). Alternativet är att höja skatterna AVSEVÄRT. Jag kan inte se nån annan lösning. Vi kan om vi vill stoppa invandringen helt, men de som redan kommit måste vi ta hand om (de som har asylskäl alltså).Flash Gordon skrev 2017-05-12 17:18:37 följande:Det är ju inte bara moderaterna som "dillar" om det.
Det kommer att vara en oundviklig konsekvens av de senaste årens invandring.
Riksrevisionen säger att det fattas 75 miljarder i budgeten. SKL säger att de fattas 40 miljarder i budgeten.
Malmö kommun kräver 5 miljarder om året i bidrag från andra kommuner i det ska kommunala utjämningssytemet. Samtidigt betala Malmö ut över en miljard i socialbidrag. På 300000 innevånare.
Det finns ingen som helst chans att behålla bidragssystemen som de ser ut idag. Vare sig till vilka som är berättigade eller till nivåer.
Vi kommer att behöva prioritera vilka som ska få bidrag och till vilka nivåer.
Svenska pensionärer och nyanlända afghanska män finns idag i samma system. Antingen sänker vi nivåerna för bägge grupper eller så kommer den ena gruppen att första behöva kvalificera sig för att få ta del av bidragskakan. -
Det är väl samverkande faktorer. Gängkriminaliteten har att göra med det gamla vanliga, knark etc. Sedan är väl en del av den nya gängkriminaliteten knuten till olika klaner. En del fall där unga skjutits av unga handlar det om vanligt "Wgnabb" som hade lösts med kniv eller med knytnävar förr, men som nu löses med vapen eftersom sådana finns.Flash Gordon skrev 2017-05-12 17:24:34 följande:Just det fallet lär ju garanterat ha med införandet av nya kulturella uttryck in i Sverige, att göra:
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/polisens-teori-l%C3%A4rarmordet-kan-vara-hedersrelaterat-1.4279116
"Hos polisen finns "ett underlag som pekar mot risk för hedersvåld"."