Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Flash Gordon skrev 2022-05-12 10:11:44 följande:

Det är med vägar som med invandring och våldsbrottslighet.

Så länge det sker långt borta (Norrlands inland) från de som har makten är det en icke-fråga att Trafikverket, för att spara pengar, med jämna mellanrum föreslår att riva upp asfaltsvägar och göra dem till grusvägar.

Det finns enstaka riksdagsledamöter som försöker lyfta frågan men det tar aldrig riktigt fart. Moderaten Lars Beckman med rötterna i Boden, Norrbotten är en sådan ledamot

twitter.com/beckmansasikter/status/1157394373690220545
    .
    Detta är alltså bilden på vägen till ett sommarstugeområde i en avlägsen del av Bodens kommun. Så kan även vägar till sommarstugeområden se ut i Storstockholm. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-05-26 22:08:04 följande:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8Bo8j/polisen-fler-minderariga-gar-med-i-kriminella-gang

Allt fler minderåriga går med i kriminella gäng

[...]

- Det är en hårresande hög siffra. Det visar att vi måste ta denna situation på högsta allvar, säger Jale Poljarevius, underrättelsechef på Polisregion Mitt.

Artikelförfattaren har dock kastat om siffrorna. Antalet minderåriga som går med i kriminella gäng har ökat med 32% på ett år - i Polisregion Mitt - medan det är den totala gängkriminaliteten som har ökat med 14% i samma region.
    Vad tror du behöver ske för att förhindra att detta sker? Tror du att det är skärpta straff som den brunblå alliansen föreslår eller är det fler sociala insatser och åtgärder för att bryta segregationen i utsatta områden och i skolan (som regeringen föreslår)?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-05-27 17:03:20 följande:
    I första hand tror jag på en tappa hakan-satsning på vår polis. Om skärpta straff innebär att plocka bort så kallade straffrabatter så tror jag även på skärpta straff.

Sedan kan det finnas drastiska åtgärder som helt enkelt är nödvändiga för att nå ordningsmålen men det är ingenting jag tror på som så. Sådant kan innebära långa fängelsestraff, sänkt straffålder och en polis med större - möjligtvis brutalare - befogenheter i aktuella sammanhang (det vill säga yrkeskriminalitet men även vid potentiellt dödliga upplopp, kan tilläggas).

Väldigt lite av det här är önskvärt i sig men medicin som har stått alldeles för länge tenderar att smaka extra bittert.

Det går inte att ha en situation där folk känner att de kan kriga mot polisen redan med stenar. Än mindre går det ha en situation där folk vinner sådana strider.
    Jag antar att du attraheras av M och KDs förslag om omvänd bevisbörda, visitationszoner och möjlighet att utvisa utländska medborgare utan att de bevisats begå något brott? Förslag som inte bedöms som särskilt effektiva och som inte lever upp till grundläggande västerländska rättsprinciper.

www.svt.se/nyheter/utrikes/kriminologen-inga-belagg-for-att-hardare-tag-fungerat-i-danmark

• KillBill
    KillBill skrev 2022-05-28 10:52:41 följande:
    Jag antar att du attraheras av M och KDs förslag om omvänd bevisbörda, visitationszoner och möjlighet att utvisa utländska medborgare utan att de bevisats begå något brott? Förslag som inte bedöms som särskilt effektiva och som inte lever upp till grundläggande västerländska rättsprinciper.

www.svt.se/nyheter/utrikes/kriminologen-inga-belagg-for-att-hardare-tag-fungerat-i-danmark
    Det är nog den typen av förslag som Kristdemokraternas tidigare rättspolitiska talesperson Peter Althin betraktar som helt galna och som fått honom att lämna kristdemokraterna. 

www.svt.se/nyheter/inrikes/kandisadvokaten-hoppade-av-kd-sagar-ebba-busch-helt-galet

• KillBill
    Digestive skrev 2022-05-28 21:42:52 följande:
    Då hade du sett mig nämna förslagen. Det finns inget riksdagsparti som attraherar mig i dagsläget.

Intressant artikel.

Trots att antalet gängmedlemmar blivit färre i Danmark syns ingen nedgång i det dödliga skjutvåldet, även om nivåerna är betydligt lägre än i Sverige. Under 2020 sköts 16 personer till döds i Danmark, en kraftig ökning mot föregående år.

- Antalet gängmedlemmar under de senaste tio åren har gått ner ganska mycket. Men den gängkriminalitet som finns kvar har blivit värre. De som är med i kriminella gäng har blivit mer våldsfokuserade, säger David Sausdal.

I Sverige ökar både gängkriminaliteten och våldet. I Polisregion Mitt rekryterades över 30% fler minderåriga än i fjol och totalt ökade gängkriminaliteten med närmare 15%.
    En viktigt skillnad mellan Danmark och Sverige är att man i Denmark har varit mycket duktigare på sociala satsningar: skolinsatser, sociala insatser och insatser i bostadsområden och det är detta som den danske kriminologen menar har varit framgångsrikt. 

En annan viktig förklaring till att man lyckats bättre i Danmark är sannolikt att man sluppit försöket med marknadsskola (som M, KD, L och C ligger bakom). Ett försök som har ökat segregationen bland Svenska skolelever mycket. 
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-05-29 09:00:14 följande:

Den passar ju här också: direkt till TS, alltså.

Nu har BNP ökat så mycket att barnfamiljer inte har råd att hålla sin bostäder varma

Tre av tio barnfamiljer har frusit på grund av at de inte har råd att värma upp sina bostäder

nyheteridag.se/30-procent-av-svenska-barnfamiljer-har-frusit-pa-grund-av-elkrisen/

.
    Tack så mycket, ni miljöpartister! Ni har verkligen bidragit till samhällets utveckling. Ni är verkligen ett parti som vet att ta ansvar och vara vuxna och jobba för folks välmående och välfärd.

Det där är intressant. Jag har noterat att där jag bor så har var och varannan unge skaffat EPA-traktor det senaste året och trots de höga bränslepriserna är ungarna ute och kör hela tiden. Till detta finns det i alla fall pengar..
  • KillBill

Vila i frid. Sara var ett av offren på Malmö Latinskola som dödades av en främlingsfientlig svensk man med högerextrema sympatier.

• KillBill
    K Markatta skrev 2022-06-15 11:27:40 följande:

Samtidigt som Morgan (S) koketterar med att det är fullt på svenska fängelser läser vi det här:

sverigesradio.se/artikel/anders-ranades-brutalt-av-19-aring-pa-fri-fot-jag-kommer-att-do-har

Anders rånades brutalt av 19-åring på fri fot: "Jag kommer att dö här"

* Yngre brottslingar behöver snabbare påbörja sina fängelsestraff efter att de dömts, anser forskaren Dennis Martinsson.

* Ekots kartläggning av nära 11 000 fängelsedömda som var på fri fot innan straffen började avtjänas har visat att nästan 2 200 av dem begått ytterligare brott innan fängelsestraffet inleddes. 476 av dem var 25 år eller yngre.

* Anders blev brutalt rånad av 19-åring som var på fri fot i väntan på att avtjäna ett fängelsestraff: "De som begår brott ska inte ha semester."

Samtidigt som du skriver detta inlägg..

sverigesradio.se/artikel/klart-norrkoping-vann-kampen-om-storfangelset-tillsammans-med-varnamo

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna