Digestive skrev 2022-05-28 21:42:52 följande:
Då hade du sett mig nämna förslagen. Det finns inget riksdagsparti som attraherar mig i dagsläget.
Intressant artikel.
Trots att antalet gängmedlemmar blivit färre i Danmark syns ingen nedgång i det dödliga skjutvåldet, även om nivåerna är betydligt lägre än i Sverige. Under 2020 sköts 16 personer till döds i Danmark, en kraftig ökning mot föregående år.
- Antalet gängmedlemmar under de senaste tio åren har gått ner ganska mycket. Men den gängkriminalitet som finns kvar har blivit värre. De som är med i kriminella gäng har blivit mer våldsfokuserade, säger David Sausdal.
I Sverige ökar både gängkriminaliteten och våldet. I Polisregion Mitt rekryterades över 30% fler minderåriga än i fjol och totalt ökade gängkriminaliteten med närmare 15%.
En viktigt skillnad mellan Danmark och Sverige är att man i Denmark har varit mycket duktigare på
sociala satsningar: skolinsatser, sociala insatser och insatser i bostadsområden och det är detta som den danske kriminologen menar har varit framgångsrikt.
En annan viktig förklaring till att man lyckats bättre i Danmark är sannolikt att man sluppit försöket med marknadsskola (som M, KD, L och C ligger bakom). Ett försök som har ökat segregationen bland Svenska skolelever mycket.