• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-09-13 10:40:52 följande:
    Vad vill du att jag ska kalla det få?

Fejknyheter?

Bluff?

Hitte-på?

Jag har utförligt beskrivet VARFÖR det är Fake News.

Du argumenterar inte emot i sak utan skriver istället att det är taskigt av mig att skriva det..
    Vad håller du på med? Det finns inget fejk, bluff eller hittepå i mitt inlägg. Däremot så påstår du saker om mitt inlägg som inte stämmer.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-09-13 09:35:24 följande:
    Du förstår inte att Fake News är lika mycket det du utelämnar som det du inkluderar?

Agenda presenterade henne som utredare åt Timbro.

För alla med normal politisk allmänbildning är det tydligt att Timbro är en näringslivsorganisation på högersidan.

Därmed torde hennes politiska sida vara klarlagd - oaktat om hon är moderat eller folkpart ... liberal.

Och det var inte ens hon som var "huvudpersonen"  i de 20 sekunderna utan det var Timbro och deras rapport.

Ingen lust att förklara om det är någon här du avser med ditt "skrikhöger"?

En tankesmedja som Timbro kan självklart engagera eller inhämta synpunkter från individer och olika professioner som inte är politiskt engagerade. Därför hade det varit på sin plats att Agenda hade upplyst tittarna om att Annika Borg är en moderat politiker. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mentat

Dagens inlägg på Text-tv är en intressant läsning för den som funderar på SVT:s opartiskhet eller ej. Eftersom inläggen på text-tv är väldigt flyktioga kopierar jag texten hit:

Allt dyrare att besiktiga bilen

Efter avregleringen 2010 har priserna
    för att besiktiga bilen stigit rejält
    fram till i dag. Det visar statistik
    från Transportstyrelsen.

För sju år sedan kostade en bil-
    besiktning i snitt 300 kronor, i dag
    kostar den i snitt 450 kronor. Vissa
    besiktningsstationer tar uppemot 500
    kronor.

När politikerna skrev sitt remiss-
    yttrande pekades på flera fördelar
    med att privatisera besiktningen.
    Konkurrensen skulle gynna konsumenten
    genom lägre priser, men så blev det
    inte.

Några saker som man undviker att berätta:
    Tillgängligheten har ökat. Att få en besiktningtid är oerhört mycket lättare numera, det finns både kvällstider och tider på lördagar.
    Om nu kostnaden är problemet kan det ju vara värt att nämna att statliga Bilprovningen tar 475:- som normalpris, alltså över snittet enligt Text-tv:s egna uppgifter. Varför har staten höjt priset så mycket om det nu är oskäligt?

Det enda man tar upp är negativa aspekter. Opartiskt? Jag skulle definitivt säga att det är så partiskt det kan bli.
  • KillBill
    Mentat skrev 2017-09-13 19:00:41 följande:

Dagens inlägg på Text-tv är en intressant läsning för den som funderar på SVT:s opartiskhet eller ej. Eftersom inläggen på text-tv är väldigt flyktioga kopierar jag texten hit:

Allt dyrare att besiktiga bilen

Efter avregleringen 2010 har priserna
    för att besiktiga bilen stigit rejält
    fram till i dag. Det visar statistik
    från Transportstyrelsen.

För sju år sedan kostade en bil-
    besiktning i snitt 300 kronor, i dag
    kostar den i snitt 450 kronor. Vissa
    besiktningsstationer tar uppemot 500
    kronor.

När politikerna skrev sitt remiss-
    yttrande pekades på flera fördelar
    med att privatisera besiktningen.
    Konkurrensen skulle gynna konsumenten
    genom lägre priser, men så blev det
    inte.

Några saker som man undviker att berätta:
    Tillgängligheten har ökat. Att få en besiktningtid är oerhört mycket lättare numera, det finns både kvällstider och tider på lördagar.
    Om nu kostnaden är problemet kan det ju vara värt att nämna att statliga Bilprovningen tar 475:- som normalpris, alltså över snittet enligt Text-tv:s egna uppgifter. Varför har staten höjt priset så mycket om det nu är oskäligt?

Det enda man tar upp är negativa aspekter. Opartiskt? Jag skulle definitivt säga att det är så partiskt det kan bli.
    Ett av målen med avregleringen och privatiseringen av bilbesiktningen var att det skulle bli billigare men men prisutvecklingen har gått i motsatt riktning och det bör rimligen lyftas fram. Dessutom har tillgängligheten framförallt ökat i storstäderna. I mindre orter har inte tillgängligheten ökat lika mycket.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-09-13 09:35:24 följande:
    Du förstår inte att Fake News är lika mycket det du utelämnar som det du inkluderar?

Agenda presenterade henne som utredare åt Timbro.

För alla med normal politisk allmänbildning är det tydligt att Timbro är en näringslivsorganisation på högersidan.

Därmed torde hennes politiska sida vara klarlagd - oaktat om hon är moderat eller folkpart ... liberal.

Och det var inte ens hon som var "huvudpersonen"  i de 20 sekunderna utan det var Timbro och deras rapport.

Ingen lust att förklara om det är någon här du avser med ditt "skrikhöger"?
    Så Agenda har gjort sig skyldiga till att leverera "Fake News"? Man UTELÄMNADE ju att Annika Borg är moderat politiker

Hon är en nyckelperson i sammanhanget. Här är hennes egen redogörelse av turerna kring TV-debatten:

https://kristenopinion.wordpress.com/
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-09-13 19:11:16 följande:
    Ett av målen med avregleringen och privatiseringen av bilbesiktningen var att det skulle bli billigare men men prisutvecklingen har gått i motsatt riktning och det bör rimligen lyftas fram. Dessutom har tillgängligheten framförallt ökat i storstäderna. I mindre orter har inte tillgängligheten ökat lika mycket.

För vissa blev Bilprovningen billigare. Det gäller de som köpte bilprovningsanläggningar när den förra alliansregeringen reade ut anläggningarna. Skattebetalarna däremot fick se att statliga tillgångar gå upp i rök samtidigt som kostnaden för att besiktiga bilen sköt i höjden.

Det är väl det som Pepes Persson kallade falsk matematik? open.spotify.com/track/1p1XW05LMBCaLCwxHgUwXJ

• Mentat
    KillBill skrev 2017-09-13 19:11:16 följande:
    Vilket inte bemöter mitt inlägg om partiskhet över huvud taget. SVT lyfter enbart fram negativa aspekter, nämner inte att staten har höjt priserna (tydligen mer än snittet) och andas inte ett ord om ökad tillgänglighet.

Opartiskt? Givetvis inte.
  • themia
    Flash Gordon skrev 2017-09-13 10:44:11 följande:
    Din argumentation är alltså att KB inte är allvarlig i det han skriver?

Och varifrån har du tagit din definition av Fake News?
    Får jag påminna om att "Fake" betyder förfalskad. (Ang min definition)

• KillBill
    Mentat skrev 2017-09-14 07:21:47 följande:
    Vilket inte bemöter mitt inlägg om partiskhet över huvud taget. SVT lyfter enbart fram negativa aspekter, nämner inte att staten har höjt priserna (tydligen mer än snittet) och andas inte ett ord om ökad tillgänglighet.

Opartiskt? Givetvis inte.
    Om det opartiskt eller ej överlåter jag till andra att bedöma. Varför inte anmäla programet till Granskningsnämnden för radio och tv? www.mprt.se/sv/att-anmala/anmal-program/
  • Mentat
    KillBill skrev 2017-09-14 10:24:54 följande:
    Om det opartiskt eller ej överlåter jag till andra att bedöma. Varför inte anmäla programet till Granskningsnämnden för radio och tv? www.mprt.se/sv/att-anmala/anmal-program/
    Det går inte. Det var inget program som sändes i etern, vilket är det enda granskningsnämnden tar upp. Innehåll på webb och text-tv täcks inte av granskningsnämnden.

I program som sänds i etern kan de nog inte vara lika flagrant partiska, där handlar det mer om en svag men ständig bias. Det här var bara ett (för de allra flesta) uppenbart exempel.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?