Kung Markatta skrev 2016-03-28 01:39:44 följande:
Lite information om artikelförfattaren:
no.wikipedia.org/wiki/Sigurd_Allern
Sigurd Allern... var sentral ved stiftelsen av Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene), AKP(m-l) i begynnelsen av 1970-tallet. Allern var partiets leder fra 1973 til 1975.
På grunn av sin tilknytning til AKP(m-l), var Allerns kandidatur til professorstillingen svært omstridt. Norges største avis, VG, tok på lederplass avstand fra Allern som professor. Flere mente at det var en fornærmelse mot ytringsfriheten å ansette en mann som i flere tiår hadde kjempet for at landet skulle bli et kommunistisk diktatur.
Allern engasjerte seg kraftig under og etter den såkalte Valla-saken i 2007. Allern hevdet at dekningen i papiravisene, særlig VG og Dagens Næringsliv, var ensidig og dominert av Vallas kritikere. Han anklaget også avisene for å ha hatt politiske motiver i sin dekning.
------------------------
Han har alltså grundat ett kommunistparti och kämpat för att införa diktatur i Norge. I övrigt är han mest känd för att ha anklagat norsk mainstreammedia för att ha en alltför vinklad och politisk nyhetsrapportering.
Även om han (Sigurd Allern) en gång kan ha förespråkat folkmord som en politisk ideologi, är det så länge sedan att det inte påverkar min bild av honom enbart av det skälet (bara min personliga uppfattning).
Däremot är det ju högst intressant varför han anser att det är bekymmersamt att någon besöker sidor som t.ex. avpixlat. Om man läser på
sr.se: "
Svenska medier förtiger medvetet fakta om invandringen" står det att han undrar över vad de som besöker avpixlat "har för nyhetskriterier" och han vill också (vad jag kan förstå) kritisera paret Adelsohn/Liljeroth
i debattinlägget på expressen "SD-inspirerad retorik lämnas ej oemotsagd" för att de har en känsla hur medierapporteringen sker i de aktuella frågorna.
Men vore det inte mer intressant att - måhända självrannsakande - ställa sig frågorna:
1) varför känner de som de gör (alltså paret Adelsohn/Liljeroth),
2) är de ensamma om att ha den känslan, samt
3) är det (särskilt om fler delar deras känsla) något som bör tas på allvar och föranleda förändringar i den journalistiska metoden?
Jag tar inte ställning själv (jag är ju i det stora hela helt nöjd med public service och kopplar verkligen inte samman etnicitet med brott), men jag undrar om inte Sigurd Allern misstar debatten rörande framtidens nyhetsrapportering för en fråga om invandringens för- och nackdelar (jag tycker att det står klart att de makarna Adelsohn/Liljeroth har gjort helt tydligt att de inte delar SD:s politiska uppfattningar)?