Inlägg från: mari123 |Visa alla inlägg
  • mari123

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

OM inte public service är opartiska så reagerar väl folk? Om INTE så är det sannolikt för att det inte finns nog med tittare eller lyssnare? Så tror jag det är och därav tvångsbeskattningen? Ingen bryr sig och de får hålla på......

• mari123
    mari123 skrev 2020-06-28 11:01:57 följande:

OM inte public service är opartiska så reagerar väl folk? Om INTE så är det sannolikt för att det inte finns nog med tittare eller lyssnare? Så tror jag det är och därav tvångsbeskattningen? Ingen bryr sig och de får hålla på......

*folk har jobb och det är vackert så.
  • mari123
    nihka skrev 2020-06-28 11:27:23 följande:
    Så länge inte PS springer SDs ärenden kommer i alla fall de vara missnöjda. När man verkar efter devisen "är du inte för oss så är du emot oss" blir det att man uppfattar den som rent objektivt inte lyfter det egna perspektiv som "partiskt". Om man helt plötsligt skulle börja ange ursprung på alla människor man rapporterar om DÅ skulle PS vara partiskt, men SD skulle tycka att äntligen kommer "sanningen" fram. Det skulle kunna se ut så här:

En delegation med 7 personer med rötter i Somalia, varav två med svenskt medborgarskap och en med främlingspass uppvaktade under torsdagen...Två affärsbiträden, en bördig från Arboga och en från Kabul...Här ser vi de lyckliga vinnarna i postkodlotteriet båda födda och uppvuxna i Jönköping, men med den ena föräldern född i Tanger, Algeriet respektive Lillehammer, Norge...Helsvensk man med båda föräldrar med svensk stamtavla som går tillbaka till vikingatiden utsågs till...

Eller så vill man bara veta när det gäller brott.
    SJÄLVKLART ska inte public service springa NÅGONS ärenden utan vara neutral. NEUTRAL och opolitisk. Det är vad vi betalar för numer alla via skattsedeln. T EX så är kanske Trump en skitstövel(?) men svensk PS som vi betalar för ska inte ha ngn synpunkt på honom. 
  • mari123

Jag är åretrunt-joggare sedan 1989 och numer STÄNDIGT i jakt på lyssning till min Mp3 SR har enormt mkt god lyssning att bjuda på och jag njuter av det mesta. T om P2 har sina poänger.  Det ENDA jag liksom inte längre ALLTID orkar med är "spanarna"! Ett gammalt favoritprogram för min del och de får ju tycka och tänka vad de vill när de "spanar".....men numer när jag laddar ner 10-15 program till min MP3 så är det att "spola" en tredjedel för de är besatta av Trump allihop? Man märker det nog inte när man lyssnar direkt i radion en gång i veckan (har inte lyssnat direkt på radion de senaste 20 åren) men när man laddar ner många program blir det tjatigt. MEN det finns så mkt annat så jag klagar inte.....men lite märkligt att alla som "spanar" har samma politiska världsbild...?

• mari123
    nihka skrev 2020-06-28 12:08:27 följande:
    Det har man inte heller utan man rapporterar vad han gör och säger. Det är ju inte medias fel att han gör och säger så mycket klandervärt och definitivt inte medias uppgift att försöka släta över, så mycket får stå för sig självt.
    Okej! Ja min upplevelse är ju bara min. 
  • mari123

Svt som vi nu betalar för via skattsedeln vare sig vi har teve eller inte SKA vara opartisk. Det liksom är uppdraget. Ge nyheter och information UTAN att ta politisk ställning. Det funkar rätt dåligt .......men det gör inget för nästan ingen tittar.

• mari123
    Padirac skrev 2020-06-29 18:40:08 följande:
    Jag frågar väl dig med, vari menar du att det opartiska ligger?  Vilken politisk ställning har SVT tagit? 

Känner du till demokratiparagrafen? Hur ser du på den i förhållande till opartiskhet?
    "Demokratiparagrafen"? Nä den känner jag inte till. Är det den som ger carte blanche till "Spanarna" i radions P1 att hata Trump i vart tredje program? Hörde nyligen Naroskin säga när ngn sa ngt måhända lätt negativt om en svensk politiker att den vägen gick han inte för han ville vara kvar.........men liksom TRUMP kan man hata hejvilt utan att bli "politisk"? (finns MÅNGA fina program att ladda ner från SR så jag är inte helt bitter)
  • mari123
    Padirac skrev 2020-06-29 19:27:36 följande:
    Demokratiparagrafen ska du kolla upp. Den ger en nyans til lopartiskheten som är värd att reflektera över.

Den har inte med raljerandet om Trumps vilda äventyr att göra.

Hörde du förresten att han efter att han inlägg faktakontrollerats på Twitter och således markerats som osanna vill stänga ned twitter - detta eftersom de inte ger plats för konserativas syn.  Alla konservativa borde bli upprörda över att Trump likställer lögner med en konserativ syn. 
    Trump agerar i USA! Här hemma har vi Löööfven att förhålla oss till. 
  • mari123
    Padirac skrev 2020-06-29 20:17:11 följande:
    Hmmm.. världens mäktigaste stat och världens mäktigaste man påverkar hela världen. Alla beslut som Trump tar påverkar geopolitik, världsekonomi, arbetslöshet och framtiden. De avtryck som görs från vitahuset genom Twitter kommer att förändra ditt liv, mitt liv och alla andra människors liv.

I världen har vi världsledare att förhålla oss till.
    ABSOLUT......men vad ska vi i lilla Sverige göra för att påverka valet i USA? Har vi en gammal utvandrad moster så kan vi ju ringa henne och försöka påverka men annars är vi rätt hjälplösa?
  • mari123
    Padirac skrev 2020-06-29 20:43:09 följande:
    Varför tror du att det handlar om att påverka valet i USA? 

Trump är inte bara väldens mäktigaste man utan och säkerligen världens mest omskriva och omtalade man pga hans fria förhållande till sanning och lögn. All världens profeter får nog se sig slagna med råge...
    Förvisso, men frågan är om svensk PS ska gaffla om hur usel han är så ofta så man blir LESS!? Jag tänker att inte ens Trump är så värdelös så han inte kan göra ett och annat som är BRA också?
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?