Crash Man skrev 2019-02-18 22:33:01 följande:
1. Ja, där är vi helt överens. Jag har nämnt det tidigare i ett flertal trådar; även om jag röstade SD så stödjer jag inte förbud av niqab/burka etc. Jag vill inte heller förbjuda religioner även om jag anser att alla religioner är motkulturer. En stat ska inte bry sig om hur dess invånare klär sig eller vilka gudar de tror på.
2. Jag tycker SVT's demokratiparagraf är skit. Mer än så behöver jag inte säga. Public service finansieras av folket. Det finansieras av de som röstar på sverigedemokraterna, moderaterna sossarna etc. Om man betalar in till ett myndighet så bör den myndigheten även göra sitt bästa för att representera en. Varför skulle jag som sverigedemokrat ens vilja betala in skatt till en myndighet som motarbetar mig?
3. Det där argumentet håller inte. Man kan inte påstå sig vara opartisk med undantag för själva definitionen av opartisk innebär att det inte finns några undantag. Det är lika logiskt som att säga; jag är vegetarian, med undantag att jag äter kyckligtacos på fredagar. Man kan inte göra undantag på det sättet
Jag kan även tillägga att jag hade varit emot SVT även om SVT var helt opartiska. Jag tycker det är omoraliskt staten tvingar mig att betala för en medietjänst jag aldrig använder.
3. Så du håller demokratiparagrafen mot opartiskheten - visst.
Det finns däremot en djupare konflikt med opartiskheten - kan SVT som opartiska låta bli att kommentera om partiska inlägg.. dvs kan man som opartisk vara Ok med att partiska inlögg görs utana tt kommentera att dessa inte är opartiska?
Jag menar att opartiskheten kräver att opartiska inlägg kommenteras som ej opartiska för att opartiskheten skall uppehållas. På samma sätt kan en demokratisk institution, tex riksdagen, lagstifta om och mot odemokratiska företeelser.
Ibland behöver man kriga för freden - typisk är detta nödvändigt när odemokratiska krafter utnyttjar demokratin för att störta demokratin.
Den som inet använder sjukvård, skola eller vägar ska naturligtvis inte heller betala för dessa saker, eller försvaret, eller riksdagen. Det låter som ett samhälle som håller ihop stärker varandra,
Själv tycker jag att det är bra att alla får tillgång till nyheter, samhällsprogram (inte sånt ensidigt material som axess-TV tillhandahåller), kultur, nöje, sport mm. Public Service har en funktion att fylla genom att de kan ge personer tillgång till sådant de genom sin plats i samhället normalt inte har tillgång till.
Att staten tar betalt i form av skatt för gemensamma tjänster är något som varje samhälle gör och har gjort. Drömmen om det helt fria samhället som enbart bygger på enskilda gruppers samverkan med varandra är en utopistiskt dröm, just bara en dröm.
Var finns den verkliga friheten för människor, där människor oavsett bakgrund har möjlighet att bli rika tex - jo i samhällen där staten fördelar om inkomster så att de som har sämst förutsättningar ges möjligheter, Att betala för allas och andras utbildning, sjukvård mm är själv förutsättningen för frihet och rikedom.
Att betala för public service är en struntsak i sammanhanget .. en struntsak som faktisk gör skillnad på riktigt för människor.
Du är kanske inte intresserad, men vem har betalat för din utbildning, dina vacisnationer, din förlossning osv..
Då Östling frågar vad fan han får för sina skattepengar så är svaret att han får frisk, utbildad arbetskraft. Något som han alltid var intresserad av som företagsledare