Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

pyssel skrev 2021-07-31 10:47:42 följande:
    Hur kategoriserar du själv "felet" att alldeles för länge stå bakom en journalist som har en intim relation med det säkerhetshot hon granskar och som dessutom är aktiv tillsammans med sin mor i att motverka hans utvisning?
    Hur kategoriserar du 'alldeles för länge' och 'stå bakom'?

Är så fort man fick kännedom 'alldelses för länge' enligt dig?

På vilket sätt skulle man agerat för att inte 'stå bakom' journalisten enligt dig?

www.svt.se/kultur/sveriges-radio-reporter-hade-privat-koppling-till-islamist1

"Journalisten hade tidigare granskat fall som rörde islamistens situation, rapporterar tidningen Doku.

– Så fort jag fick kännedom om att det fanns en situation där Ekots integritet kunde ifrågasättas så agerade jag och vidtog åtgärder, säger Ekotchefen Klas Wolf-Watz till Kulturnyheterna.

...
    I ett mejl till Doku skriver den tidigare Ekot-reportern att hon inledde en vänskapsrelation med sonen sommaren 2020, efter att granskningarna gjordes.

”Under tiden då jag rapporterade om X:s ärende hade varken jag eller någon i min familj en privat relation med X.”

Reportern berättar att hon sade upp sig från Ekot i oktober 2020.

...

Sveriges radio skriver att man agerade direkt då uppgifterna om situationen blev kända i mitten september.

– Så fort jag fick kännedom om att det fanns en situation där Ekots integritet kunde ifrågasättas så agerade jag och vidtog åtgärder. Reportern valde självmant att lämna Sveriges radio och Ekot kort därefter.

Hur kommer det sig att ni inte berättat om det här tidigare?

– Det här är ett personalärende. Jag var chef för den här medarbetaren och vi måste kunna hantera personalärenden utan att göra det offentligt."

• Padirac
    pyssel skrev 2021-07-31 11:10:08 följande:
    Jag har redan länkat och kommenterat både deras saktfärdighet och den resultatlösa inre kritiken:
    www.expressen.se/nyheter/kritik-vacktes-inter.../
    I vilket av dina inlägg hittar jag vad och hur kategoriserar som 'alldelses för länge' och 'stå bakom'?

Jag ser att du länkat till expressenartiklar där jag inte kan se vad du menar med 'alldelses för länge' och 'stå bakom'
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-07-31 11:43:25 följande:
    "Stå framför", i tystnad, är måhända ett bättre ordval.

Hur den interna kritiken hanterades, dvs som obetydlig. Hur transparensen gentemot oss skattebetalare hanterades, dvs inte alls, med hänvisning till "personalärende" när han efteråt blir ifrågasatt.

Det finns kanske någon wikilänk som kan hjälpa dig att förstå allvaret i att ge extremister plattformar i PS. Och någon synonymordbok för övriga saker du låtsas oförstående inför med "harkel-förresten-farbror P-undrar-lite retoriskt-här-nu-va". Lite sommarbuskis över de där härskarsnubblerierna.
    Ok - det är inte fel att  hitta bättre ord än de tidigare använda om dessa bättre beskriver vad som avsågs sägas/menas.

På vilket sätt menar du att den interna kritiken hanterades som obetydlig? Hur skulle de interna diskussionerna ha hanterats av medarberare för att chefer skulle kunna agerat tidigare?  Mer toppstyrning? Personkontroller och övervakning av medarbetare? 

Har du kännedom om de lagar regler som gäller för arbetsgivare och personal?  Skulle dessa lagar och regler inte gälla för PS och dess medarbetare? 

En synonymordbok kanske kan göra språket mer variet, men dessa hjälper möjligen med begreppens eller ordens konnotation, men inte dessas denotation.  

Kanske inte helt rättvisande  -men här kommer en länk sv.wikipedia.org/wiki/Normaliseringsprocess
  • Padirac
    En blå väljare skrev 2021-08-02 00:27:59 följande:
    Och hur mycket fel kan det bli innan det faktiskt blir opartiskt. Vad konstigt att alla "fel" lutar åt vänster. Mycket märkligt.
    Kan ju bero på var du står och har din utsikt från - kan du ens beskriva eller tänka dig ett fel som lutar åt höger?
  • Padirac
    En blå väljare skrev 2021-08-02 00:27:59 följande:
    Och hur mycket fel kan det bli innan det faktiskt blir opartiskt. Vad konstigt att alla "fel" lutar åt vänster. Mycket märkligt.
    Förresten - menar du att knulla är vänster? Eller att knulla den person som journalisten granskade?  På vilket sätt är detta vänster? 
    En blå väljare skrev 2021-08-01 23:33:03 följande:
    Det är knappast min åsikt att SR-medarbetaren som skulle granska islamistiska hot i själva verket knullade dem.

Ja, du har redogjort för några spridde citat som absolut framhäver Ungern i olika frågor, men du har inget bevis för att SD som parti ser Ungern som ett föregångsland. Det är bara din åsikt, varken mer eller mindre.

Håller du om att både SD och V har rätt att själva avgöra vilka de ser som föregångsländer?

• Padirac
    En blå väljare skrev 2021-08-02 00:39:04 följande:
    Det var väl snarare repotaget som blev väldigt vänstervinklat och till säkerhetshotets fördel. Ganska skrämmande.

Är det inte konstigt att det blir så här tokigt trots att ni försäkrar att alla vänstermänniskor på SVT/SR klarar av att vara opartiska.
    Så varför drar du ett ev knullande öbvverhuvudget då?  Kittlar det kanske ... eller är det något annat skäl till att du drar upp knullande?
    En blå väljare skrev 2021-08-02 00:36:55 följande:
    Klart jag kan, men de är helt klart ovanliga.
    Kan du? 

Om du inte hittar någonting nu kanske du kan beskriva hur ett 'höger-fel' skulle kunna se ut?  Du kanske kommer ihåg sånt där som falsifierbarhet och annat?
  • Padirac
    nihka skrev 2021-08-02 01:11:24 följande:
    Jag hoppas innerligt att det finns någon typ av intern granskning även inom SD.
    Var det inte den interna granskaren hos SD som visade sig vara lika mycket nazivurmare som den denne skulle granska ...
  • Padirac
    En blå väljare skrev 2021-08-02 09:38:51 följande:
    Därför att knullandet ser väldigt dåligt ut i kombination med ett snyftrepotage om en islamist klassad som säkerhetshot.

Vad ett höger-fel har med saken att göra ser jag inte. Skulle väl vara om en journalist hyllar en nazist som personen ifrråga har ett förhållande med. Vi hade väl ett case med Karolina Matti, dock ingen koppling till SVT. Men det blev verkligen liv om det. Med all rätt.
    Ok, så du menar att nazism är höger  och att islamism är vänster?

Menar du också att Umeå universitet skall klassas som att vara högervinklat iom Mattis agerande?

Är journalistens ev knullande med en islamist en belastning för journalisten eller för SR enligt din uppfattning?
  • Padirac
    En blå väljare skrev 2021-08-02 11:31:55 följande:
    Nej det menar jag inte.

Jag är ganska säker på att Umeå universitet tog till sig av kritiken och slutade upp med högervinklade föreläsningar. Tänk om SVT/SR kunde ta till sig av kritik på motsvarande sätt.

Om SR hade agerat på ett rimligt sätt så är det enbart den aktuelle journalisten som ska ha kritik. Men när SR inte tog kritiken på allvar så blir det en belastning för SR.
    Vad menar du hade varit ett rimligt sätt för SR att agera då de fick kännedom om journalistens relation med islamisten för att detta inte skulle ha belastat SR då?

Är journalistens artiklar vänstervilnkade eller islamistvinklade och i så fall på vilket sätt?
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-08-02 11:51:07 följande:
    Vad tycker du är fel om inte partiskheten?

Saken är ju den att det INTE varit transparens gentemot allmänheten där PS största lojalitet ska finnas i fråga om det.
    Vad menar du inte har varit transparent? 

Hur skall detta du efterfrågar ställas i relation till skydd av källor och lagar om styr förhållandet mellan arbetsgivare och anställda?

Gör dessa avvägningar och hänsyn PS till partiska? Partiska _för_ vad och _mot_ vad enligt din uppfattning?
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?