Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Jan Sjunnesson, en person som ofta kritiserar media för att mörka, vara PK, vara vänstervriden osv drar sig inte för att sprida direkta lögner när han själv blir intervjuad.
www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/03/22/har-sprider-jan-sjunnesson-en-falsk-story-i-australiensk-tv/
Jag har läst artikeln. Han debatterar hederligt så vitt jag kan se. Och hans påpekande att enskilda journalister inte kan påverka särskilt mycket tror jag stämmer. Det hindrar dock, rent teoretiskt, inte förekomsten av systematisk vinkling.
Jag tycker dock inte han kan anses vara objektiv. Uppenbarligen har han en ideologisk hemvist bland nyliberala tankegångar. Jag tycker det är märkligt att professorer arbetar åt opinionsdrivande tankesmedjor öht.
Om Jesper strömbeck haft en motsatt åsikt kunde han lika gärna uttryckt sig med orden "det finns ingen forskning som visar att man inte mörklägger", eller , mer objektivt; " det går inte att på ett tillfredställande sätt bevisa eller motbevisa en sådan tes". (Med avseende på uttalandet i DN då. Inte artikeln i journalisten)
Sanandaji driver själv opinion. Inte tu tal om saken. Det hindrar dock inte hans påpekande kan vara relevant.