• hope88

Vi som ska påbörja IVF2 2016

Hej =)

Tänkte att vi tjejer som går in på vårt andra ivf försök nu 2016 kan samlas här för stöd och pepp och där vi kan bolla kommande funderingar.

Jag är 27 år och min man 28 år. Anledningen till att vi inte blivit gravida på alla dessa år är pga för få spermier hos min make så ivf är vår enda chans. Vi gjorde vårt första ivf nu nov/december men det gick tyvärr inte vägen =( Känns väldigt tufft och tråkigt men hoppet lever vidare!

Enligt läkarna har jag pco men har regelbunden menscykel och ägglossar själv men på grund av detta fick jag börja på en låg dos av gonal-f, 125ie, och detta gav endast 4 ägg vid äggplock där 3 st befruktades via ICSI. Ett såg bra ut på dag 2 och det fick vi tillbaka och de andra två odlades vidare men klarade sig inte till frysen så nu står vi på ruta ett igen och inväntar försök 2 till nästa mens i slutet av januari. Då kommer de troligvis höja dosen för att öka chanserna till nästa försök, enligt kliniken idag när jag ringde och meddelade minus. Hoppas så att det går bättre då!

Hur ser det ut för er och hur såg din behandling/resultat ut vid försök 1?

Hoppas några fler hoppar in i tråden vartefter och så håller vi tummarna det tar sig för oss nästa gång och att 2016 blir vårt år!

Kram

• Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016
  • hope88

Hej och så roligt att ni hoppat in i denna tråd =)

Själv tog jag en paus härifrån på några dagar då jag hade en hemsk mensvärk efter den här ivf omgången så har bara tagit det lugnt och umgåtts med maken. Därav sent svar från mig =)

Kul med syskonförsök tjejer håller tummarna att det går denna gång med =)

Beklagar missfallet SallyCinnamon! Så tufft =( Hoppas att nästa färsk tar <3

Håller tummarna för nästa FET calliope!

Har följt dig i andra trådar och hoppas så att denna omgång går bättre regnbågsdröm! Nu är det vår tur =)

Vi har precis kommit hem från vul på kliniken. Allt såg fint ut, men tydligen har jag ägglossning på g trots att min mens slutade i förrigår efter det misslyckade försöket så troligen får jag mens igen om ca 2 veckor, enligt läkaren.

Ny plan för ivf 2 är; långt protokoll. Ska starta med synarelaspray på dag 21 på nästa mens så typ mitten av februari börjar jag med sprayen om mensen kommer som den ska. 2 spraydoser om dagen ska jag ta.

Sen om jag förstod det rätt så kommer jag få en blödning på spraydag 7-12 och då ska jag ringa kliniken och få ett startdatum för gonal-f sprutorna som de höjde dosen på från 125ie till 175ie och fortsätter även med en spraydos om dagen istället för orgalutranen. Sen fortskrider det väl som det korta med vul för att kolla äggblåsor och så ovitrelle och äggplock. 

Detta tror de ska både öka mina ägg och ge de bättre kvalité så hoppas verkligen på det!

Är dock nojig över alla biverkningar som synarela(nässpray) kan ge.. huvudvärk, viktuppgång, klimakteriesymtom. Superkul :D Men såklart värt det om vi får vårt efterlängtade mirakel <3 

Som det verkar från era texter verkar fler av er ha gjort/gör långa protokollet med spray? Hur gick det/går det? Hur mådde/mår ni? Biverkningar?

Känns som en evighet till nästa gång. Typ slutet av mars först blir det äggplock om jag förstod allt rätt. Lite luddigt än. Hade vi kört korta hade det blivit äggplock i mitten av febeuari typ. Men på ett sätt känns det ändå lite skönt med lite en lite längre paus fram till spraystart och allt är ju värt det om det går bättre på detta sätt.

Kram

• hope88
    irrbloss_83 skrev 2016-01-05 17:01:40 följande:

Jag hoppar in här jag också! Skriver redan nu så jag har tråden som favorit sen :)

Jag är strax över 30 och maken strax under 40, anledningen till att vi inte kan få barn på egen hand räknas väl som okänd antar jag, vi har bägge lite småskavanker men inget stort nog att kunna förklara barnlösheten.

Vi gjorde et IVF-försök i månadsskiftet nov/dec som inte tog, då stimulerades jag med 100 E Gonal-F (eftersom jag har många äggblåsor, typ PCO utan symtom?). Vi fick ut 8 ägg, som blev 5 befruktade, ett till ET och två till frysen. 

Om 2-3 veckor nånting är det dags för ostimulerat FET, ska börja ägglossningstesta om lite mer än en vecka så får vi se. 

Välkommen hit =)

Vad skönt att ha 2 ägg i frysen! Håller tummarna att ägglossningen kommer som den ska så ni kan köra FET snart =)
  • hope88
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-05 17:58:39 följande:

Tack vännen för att du tror på oss! Jag håller tummarna för er också. Den här gången ska vi båda lyckas!

Jag har ju kört långt protokoll båda gångerna, så bara att fråga mig om det är något Kan nog vara olika med biverkningarna såklart, men jag har haft svallningar och huvudvärk. Jobbigt förstås. Men det klarar man! Den här gången har jag mest problem med sprutorna. Har bytt till menopur vid det här försöket och det är mycket krångligare, plus att det gör ont som fan. Igår fick jag knappt in sprutan, fick kämpa som fan och blödde mycket när jag drog ut den. Har ett stiligt blåmärke idag Men oavsett biverkningar så är allt värt det! För vi ska lyckas nu! Och gör vi inte det så blir jag skitsur för att jag plågar mig själv med sprutorna nu, ha ha!

UL på torsdag! Hoppas slippa spruta så länge den här gången. Men började ju på maxdos så borde ju ta sig!

Ja jag hoppas och tror åt oss alla! Nu är det faktiskt vår tur! Tack så mycket =)

Ja huvudvärk låter ju inte så jättekul. Har ett aktivt jobb med människor så det vore jobbigt om huvudvärken blir för kraftig. Lite molande kan man ju stå ut med. Hehe lite som klimakteriet då ;) Vi får en föraning om hur det blir senare :D Om du klarat det 2 ggr måste ju jag också klara det! Hur är det med vikten? Samlar man på sig vätska och därav viktökning eller förstår inte riktigt men såg att det var en vanlig biverkan. Har kämpat mig ner länge med vikten inför detta och vill gärna stå still fram till det finns en bebis i magen i alla fall :)

Aj aj aj! Det låter inte kul :( Är den nålen trubbigare eftersom den gör ont? Gonal-F nålen var ju så fin! Ja vad gör man inte för att bli gravid liksom. Allt detta kommer ju vara så värt det när vi väl är gravida men det är mycket vi ska stå ut med innan och det är ju inte en dans på rosor direkt :(

Ha ha ;) Det kommer vara värt det för nu är det vår tur! *hoppas hoppas*

Hoppas allt ser fint ut på UL! När tror du att det är dags för äggplock? Åh vad jag håller tummarna för att äggen är finare nu och delar på sig rätt då du får bli ruvare för en gångs skull! Måste bara gå!
  • hope88
    Iskristall skrev 2016-01-05 19:07:44 följande:

Hej hope88 och alla tjejer!

Hittade hit jag också, kul att du startat en tråd för oss som gör vårt andra ivf försök!

Jag är 38, fyller alldeles snart 39 min sambo är jämngammal. Gjorde vårt första ivf nov/dec med dåligt resultat. 4 ägg ut, 2 var för omogna, 1 2-dagars sattes in och det andra ägget skulle odlas vidare och frysas men klarade sig inte så långt. Vid jul fick jag negativ sticka och mens.

Så jag ska också börja om från början, ska ringa kliniken på torsdag när de öppnar från julledigheten och höra vad nästa steg nu blir. Jag har pcos som blivit betydligt bättre på "ålderns höst" så vid utredningen nu klassas jag/vi som oförklarigt barnlösa då de inte kan se direkta tecken på pcos nu mer än att jag hade högt AMH prov, men det hjälpte ju inte mig att ut många ägg, antar att det är min ålder som ställer till det nu?!

Just ja, ska sätta igång med akupunktur nu för att se om det kan hjälpa till med äggmängd och kvalitet, vet inte om jag ska tro på det eller inte. Men det kan inte skada tänker jag. Läst mycket bra och spännande om akupunktur och ivf. Jag lär märka Om inte annat kanske det kan få min stressade kropp att bli lugnare?

Välkommen hit vännen kul att se dig här också =)

Åh vad skönt att du äntligen kan ringa kliniken igen! Hoppas de tänkt ut något bra för dig nästa gång så du får ut mer ägg av bättre kvalité. Undra om det blir långa för dig också eller fortfarande korta fast med höjd dos eller annan medicin? Ska bli spännande att höra sen :) Försök 2 är vår tur!!

Ja det kommer iaf inte skada med akupunktur så go for it =)

Kram
  • hope88
    LillhenNr2 skrev 2016-01-05 20:04:51 följande:

Håller tummarna att det långa protokollet hjälper er!

Jag läste bipacksedeln med alla biverkningar härom dagen... Hua! Men jag märkte inte av syneralan farligt alls förra gången! Så jag försöker fokusera på att det kan gå bra nu också! Och att vi om vi lyckas faktiskt kan få ytterligare ett mirakel!! (även om det ibland nästan känns orättvist mot alla er som jag vet kämpar för första miraklet...)

Håller tummarna för alla i tråden att våra bebis-önskningar slår in 2016!

Ja man borde undvika att läsa biverkningar egentid för man blir ju lite avskräckt. Vad skönt att du inte kände av den så mycket förra gången. Hoppas det blir så nu också! Ja man får fokusera på vad detta leder till helt enkelt. Våra mirakel =)

Försök att inte känna så. Måste vara jättetufft att inte få syskon också och den saknaden är ju också jobbigt. Ja det är verkligen jobbigt vissa dagar, vill ju så gärna bli gravid - största önskan som finns. Men hoppet finns där <3

Tack! Håller också tummarna stenhårt för oss alla!
  • hope88
    Iskristall skrev 2016-01-05 20:37:48 följande:

Ja, det ska bli spännande och se vad läkaren säger. Det var lite chockande att se att de sätter dig på långa, det trodde jag inte. Men nu ska det bli bra, det ska bli bättre än bra. Det ska bli en underbar graviditet av detta äventyr!

Kram

Ja tycker jag med blir så inne i era resor också ;)

Samma här trodde bara att de skulle höja dosen men får väl lita på att de vet vad de gör =) Hoppas bara på att det blir som du säger. En underbar graviditet för oss alla <3

Kram
  • hope88
    Iskristall skrev 2016-01-05 20:45:39 följande:

Tack! Men det är aldrig kul att få neg, jag tänker på oss alla som längtar.

Ja, den avstressande aspekten är nåt jag verkligen behöver. Jag har verkligen insett hur stressigt mitt jobb egentligen är, jag har verkligen fått en tankeställare iom ivf:en.

Ni som försöker er på ett syskon, är det väldigt dyrt med ivf-försök? Jag katastrof-tänker lite här på kvällskvisten...

Hoppar in här. Har själv haft lite katastrof tänk och kollat ivf priser om man går privat utanför det landstinget står för. Ett 3pack ligger på ca 60-70 000 :/

Men förhoppningsvis klarar vi det här på våra 3 försök. Vore så skönt mee något till frysen också så man får fler chanser.
  • hope88
    stajlish skrev 2016-01-05 21:29:06 följande:

Hej! Får jag va med er här även om jag ska göra FET och inte börja om helt än? Tar det sig inte denna gången så blir det en omgång två med hela baletten så fort som möjligt under våren =)

Kram till er alla

Självklart får du det Stajlish =) Kul att se dig här! Hoppas dock att det tar sig på ert FET så ni slipper hela baletten igen. Kram
  • hope88
    irrbloss_83 skrev 2016-01-05 21:46:10 följande:

Tack så mycket! Jo, det känns skönt att inte behöva börja om från början. Kan ju dock inte säga att jag ser fram emot ruvningen, usch. Jag med! Hoppas det går bra för er också :)

Förstår dig! Ruvningen var extremt psykiskt påfrestande :/ Men nu ska det bringa något positivt med sig så det så =)

Tack!
Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016