• MiniMe1

Vi som ska påbörja IVF2 2016

Hej!

Får jag hoppa in här med er också?

Vi är ett tjejpar som har börjat vårt 2a ivf försök i lördags (korta protokollet i Umeå). Vi gjorde en IUI i maj som slutade med ett X och operation där ena äggledaren togs bort. Första IVF i höstas där ET gav tidigt plus men sen kom blödningen och FET gick inte alls.

Så nu är vi på sprutdag 5 idag, Gonal-F samt Orgalutran, ska strax iväg och ta blodprovet och imorgon är det första VULet.

• MiniMe1
    amandawic skrev 2016-02-10 12:06:50 följande:

Hej MiniMe1! 

Jag har också opererat bort ena äggledare! Jag och min sambo ska börja vårt andra försök nu snart, väntar bara in mensen så ska vi börja spruta igen.

Första försöket fick jag bara ut 1 ägg.. Troligtvis på grund av för liten dos Puregon och sammanväxningar i magen.

Hoppas ert blodprov går bra idag!

Tack! Jodå blodprovet är ju det minsta problemet, förutom att lab kvinnan hade en dålig dag så fick stort blåmärke i båda armvecken innan hon var klar!

Oj bara 1? Vi fick ut 7 ägg första gången, 1 tvådagars till oss och 1 blastocyst i frysen. Hoppas på iaf liknande resultat denna gång. Fick en liten dosökning av Gonal-F första dagarna och ska även äta trombyl detta försök, ska bli spännande!
  • MiniMe1
    Regnbågsdröm skrev 2016-02-10 10:04:09 följande:

Ja det kan ju vara skillnad mellan olika landsting, och om det är syskonförsök också. Det vet inte jag. Men till mig har de gett svaret att vi kan fortsätta där mot betalning om vi inte lyckas med tredje försöket Tror det gäller vid syskonförsök där också. Eller ja, nästan säker på att det gör det, eftersom de inte erbjuder donatorhjälp någon annanstans i Sverige. Det går alltså bara att gå privat i landstinget om man behöver ha donator, eller om man har frysta ägg kvar att använda Vi går på RMC i Malmö, så kan ju bara svara för det!

I Umeå får man fortsätta privat (betala) om landstingsförsöken misslyckas, dessutom har vi fått veta att när min fru vill göra behandling för syskonförsök (privat naturligtvis) så får vi använda samma donator om det finns kvar säd från denna!
  • MiniMe1
    Sally Cinnamon skrev 2016-02-10 23:41:56 följande:

Ja, Umeå fick vi ju höra att vi kunde åka till också men då kändes Köpenhamn närmare för oss västkustbor. I Göteborg kommer man så småningom kunna betala för ivf med donation på Carlanderska sjukhuset, men inte än. Så helt kört är det inte på hemmaplan, det har ni rätt i.

Aha ja då förstår jag att ni åkte till Danmark! Mycket enklare för er
  • MiniMe1
    Iskristall skrev 2016-02-10 21:48:44 följande:

Då var återföringen idag gjord! Nu är det bara att hålla tummarna att IVF nr2 ger gott resultat!

Håller tummarna!
  • MiniMe1
    Iskristall skrev 2016-02-11 21:09:06 följande:

Får jag fråga vad de säger till er som gör att du ska ta trombyl? Har du missfall i bagaget?

Jag bad själv om att få prova trombyl och min läkare godkände det. Jag har fått 1 utomkveds och 1 tidigt missfall.
  • MiniMe1

Lite uppdatering nudå. Det känns ganska bra för oss idag! Ultraljudet igår gick jättebra, har ca 15 äggblåsor just nu som växer precis som de ska. Blodprovet var helt okej så samma dos på sprutorna tills nästa ultraljud på måndag

• MiniMe1
    LillhenNr2 skrev 2016-02-12 19:43:32 följande:

ET idag gick bra! Nu är det bara att vänta...

Vad spännande! Håller tummarna!
  • MiniMe1

Hej alla och välkommen happy15!

Vad kul JOLI, hoppas det ser lika fint ut på fredag!

Själv har jag gjort äggplock idag, hade 11 stora blåsor och det blev 8 fina ägg! Gick mycket bättre denna gång jämfört med förra försöket, mindre ont och mindre blödning. Nervös som bara den ifall de blir befruktade eller inte, får veta det imorgon eftermiddag.

• MiniMe1

Börjar med ett stort grattis till dig Sally! Det är absolut ett riktigt plus, vår ivf - läkare sa att ovitrelle sitter i max 10 dagar.

Själv är jag så glad. Av våra 8 ägg var 6 mogna och 3 är nu befruktade! ET blir imorgon och det känns spännande. Synd bara att ruvar tiden är den mest jobbiga just pga väntan och letandet efter symtom...men men!

• MiniMe1

För mig är ruvar tiden värst för jag kan inte aktivt göra något. Under sprutorna gör jag något aktivt och följer det noga med blodprov och ultraljud. Plocket överlämnar jag till proffs och detsamma gäller befruktningen. Sen har vi inte fått få ägg som resultat så vi har alltid tänkt att något kommer bli befruktat, den oron att inget ska befruktas har varit väldigt liten. Men när man väl ruvar så skulle jag vilja kunna göra mer, än bara ta lutinus och vitamintillskott, jag känner mig otillräcklig. Sån är jag som person och har alltid varit, jag vill aktivt kunna bidra till bättre chans till inplantationen och graviditet men jag vet också att jag inte kan och det gör mig frustrerad.

Jag vet att progesteron och ovitrelle ger symtom, men jag vet också vilka symtom jag hade vid utomkvedet och de var inte samma. Så jo jag kan leta symtom och jämföra med den graviditet som tyvärr inte kom längre än v7.

• MiniMe1

Vad kul att ni är flera som har fått börja spruta! Hoppas era VUL ser bra ut!

Själv fick vi tillbaka ett jättefint 4 celligt embryo igår och 2st ska odlas vidare. Så ruvardag 1 idag, testdagen känns väldigt långt bort just nu...

• MiniMe1

Nu imorse kunde jag inte låta bli längre så vi tjuvtestade, ruvardag 13 med ett 2dagars embryo...och det blev starkt plus! Innan kontrollstrecket ens syntes på clearblue så såg man plusset. Tog även en billig sticka för jag trodde det var fel och den var också positiv. Kan inte fatta det...andra IVF-försöket, tredje återföringen fungerade!

• MiniMe1

Tack allihopa! Känns overkligt och underbart på samma gång. Samtidigt som jag är nervös eftersom vi haft både utomkveds och tidigt missfall tidigare. Har egentligen testdag nästa vecka så när jag ringer kliniken ska vi be om extra tidigt VUL bara för att de att den sitter på rätt plats. Håller tummarna för fler plus i tråden nu!

Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016