• amandawic

Vi som ska påbörja IVF2 2016

Hejsan! 

Amanda heter jag, är 25 år och min sambo är 23.

Anledningen till att vi behöver IVF behandling är på grund av att jag fick en kraftig infektion i båda äggledarna för några år sedan, fick operera bort ena äggledaren och har efter operationen väldigt mkt sammanväxtningar...

Vi ska snart påbörja vårt andra IVF försök. Förra gången växte endast två äggblåsor till sig, fick ut 1 ägg vid ÄP och fick det tillbakasatt, dock inget som fastnade...

Känner mig lite lugnare inför detta försök. Läkarna har höjt Puregon-dosen från 125 till 300. Men klart man är nervös.. 

Kul att höra att det går bra för er! :) Hejar på er!  

• amandawic
    MiniMe1 skrev 2016-02-10 11:46:31 följande:

Hej!

Får jag hoppa in här med er också?

Vi är ett tjejpar som har börjat vårt 2a ivf försök i lördags (korta protokollet i Umeå). Vi gjorde en IUI i maj som slutade med ett X och operation där ena äggledaren togs bort. Första IVF i höstas där ET gav tidigt plus men sen kom blödningen och FET gick inte alls.

Så nu är vi på sprutdag 5 idag, Gonal-F samt Orgalutran, ska strax iväg och ta blodprovet och imorgon är det första VULet.

Hej MiniMe1! 

Jag har också opererat bort ena äggledare! Jag och min sambo ska börja vårt andra försök nu snart, väntar bara in mensen så ska vi börja spruta igen.

Första försöket fick jag bara ut 1 ägg.. Troligtvis på grund av för liten dos Puregon och sammanväxningar i magen.

Hoppas ert blodprov går bra idag!

• amandawic
    MiniMe1 skrev 2016-02-10 22:27:47 följande:
    Tack! Jodå blodprovet är ju det minsta problemet, förutom att lab kvinnan hade en dålig dag så fick stort blåmärke i båda armvecken innan hon var klar!

Oj bara 1? Vi fick ut 7 ägg första gången, 1 tvådagars till oss och 1 blastocyst i frysen. Hoppas på iaf liknande resultat denna gång. Fick en liten dosökning av Gonal-F första dagarna och ska även äta trombyl detta försök, ska bli spännande!
    Haha, hatar när sånt händer! Jag lyckas få sånna blåmärken varje gång då jag är svårstucken och sjuksköterskorna får hugga in nålen i armen för att det ska lyckas.. ;) 

Ja, blev bara 1 ägg tyvärr så inget till fryen :( Hoppas på ett bättre resultat denna gång med fördubblad dos Puregon!

Hoppas det går bättre för er inför detta försök! Glad

• amandawic

Idag börjar vi spruta! Så glad inför att äntligen få börja igen! 

Är lite lugnare inför denna gång, har bestämt mig att ta det steg för steg och inte ta ut något i förskott, varken bra eller dåliga saker (Försöka kan man ju iaf..) Glad

• amandawic
    FörstaIVF skrev 2016-02-19 09:39:05 följande:
    Hej!

Har också precis börjat på en ny omgång med sprutor, den första togs igår kväll. Menopur 225, hoppas det kan ge nåt! Jag vet inte om jag säga att jag är lugnare denna gången, jag är nog tyvärr lite mer negativ till det hela nu för att jag är så svårdoserad...två gånger har vi fått avbryta. Men det är bara att tuffa på och hoppas på det bästa!
    Hej! 

Vad kul, då är vi ju i samma fas ungefär! Kör ni kort eller långt protokoll?

Jag är också svårstimulerad på grund av ärrbildningar i magen. Blev bara två äggblåsor och 1 ägg vid ÄP förra gången. Därför känner jag att, för min egen skull, att jag ska försöka ta det steg för steg, försöka glädjas åt allt som går bättre än förra gången Glad

Vi kommer klara det här! Får vara starka tillsammans! 
  • amandawic
    FörstaIVF skrev 2016-02-19 13:46:22 följande:
    Vi kör kort protokoll och har alltid gjort det. Frågan är om man inte skulle testa långt protokoll om det inte skulle ge något efter denna gången heller. Men det är väl läkarna som avgör. Mitt första VUL är på tisdag, ser det bra ut då kan jag kanske börja hoppas lite... :)

Sant som du säger, vi får peppa varandra!

Vilket försök räknas detta som nu för er? 
    Ja precis, det är nog läkarna som avgör det, men det skadar ju aldrig att fråga de om det! Hoppas på att du inte ens kommer behöva fråga om det och att ni lyckas denna gång! 

Läkarna har ju höjt min Puregon-dos med mer än det dubbla, från 125 till 300, så hoppas verkligen att det händer mer än förra gången.

Har första vul på torsdag, lite nervös inför det är man ju! 

Vilken klinik kör ni på?

• amandawic
    FörstaIVF skrev 2016-02-22 07:34:18 följande:
    Jag vet inte riktigt vilket försök detta räknas som... första försöket i höstas avbröts pga för låg dos, andra gången kom vi till äggplock fast inget ägg delade sig som det skulle. Efter det så körde vi på igen men då hade jag antagligen en cysta sen förra behandlingen som växte jättemkt så det försöket fick vi också avbryta. Nu är vi igång igen och första VUL är imorgon. Jag tror att det räknas som att vi har avverkat 0,5 av 3 poäng, man får ju tre gratis landstingsfinansierade försök.

Vi går på carlanderska, och ni??
    Jaha okej! Det beror ju på vilket landsting man tillhör, vilket jag tycker är helt sjukt! Tycker det ska vara lika för alla och inte spela någon roll vart man bor. I mitt landsting (Stockholm) räknas det endast som ett försök när man kommer till ruvningen. Så blir nummer 2 för oss.

Har kört 300 enheter Puregon i 3 dagar nu och min mage känns som en ballong. Kan inte ens sova på magen just nu. Man får ju hoppas att det beror på att blåsorna växer där inne :) 
    Spännande med första VUL! Vårt första är på torsdag och imorgon lägger vi till Orgalutran. 
    Hur känns allt för dig?

Vi kör på St Görans i Stockholm :) 
  • amandawic
    Regnbågsdröm skrev 2016-02-22 09:02:49 följande:
    Ja det är verkligen dåligt att det inte är samma i alla landsting. Vi hade haft två försök kvar om vi bott i Stockholm. Nu har vi bara ett. För oss räknas ett försök när man kommer till äggplock, oavsett vad som händer därefter.
    Väldigt dumt :( Tycker att ett försök ska räknas som att man kommer hela vägen, alltså att ett ägg blir befruktat och tillbakasatt. Helt sjukt egentligen att ett försök som tvingats avbrytas räknas! 
  • amandawic
    Iskristall skrev 2016-02-22 06:32:22 följande:

Äntligen!

Ivf nr 2!

Grattis!!! Glad Åh vad roligt! 
  • amandawic
    FörstaIVF skrev 2016-02-22 09:42:24 följande:
    Tycker med det är kasst att det inte är samma överallt, känns som en självklarhet. Men min gynekolog sa att det verkar som att det ska skapas en nationell samordningsgrupp som ska skapa riktlinjer som ska gälla vart man än går.. men sånt kan ju ta tid...

Jag känner inte av så där jättemycket ännu, kanske att det känns mer när jag behöver gå på toa, då känns det som att det trycker mer i magen på nåt sätt. Annars känns det sådär...eller jag är nog egentligen hopplöst optimistisk men jag får påminna mig själv om att det kanske går åt helskotta, så blir jag inte så besviken om det skiter sig! :)

Ang orgalutranen så brukar jag alltid ta det på sprutdag 5 men av nån anledning så ville dom att jag skulle vänta med det tills mitt VUL imorgon dag 6...visste inte att det kunde påverkar tillväxten så mkt??
    Ja eller hur, bra att de tänker på det men som sagt, kan ju ta tid det där :/ 

Ja, känner igen den känslan :) Förstår känslan, jag har en tendens att ta ut saker i förväg hela tiden, både bra och dåliga, men försöker inför denna gång att inte göra det, utan att ta allt steg för steg Glad

Oj, det har inte jag heller hört, men det kanske stämmer :) 
Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016