• irrbloss_83

Vi som ska påbörja IVF2 2016

Jag hoppar in här jag också! Skriver redan nu så jag har tråden som favorit sen :)

Jag är strax över 30 och maken strax under 40, anledningen till att vi inte kan få barn på egen hand räknas väl som okänd antar jag, vi har bägge lite småskavanker men inget stort nog att kunna förklara barnlösheten.
    Vi gjorde et IVF-försök i månadsskiftet nov/dec som inte tog, då stimulerades jag med 100 E Gonal-F (eftersom jag har många äggblåsor, typ PCO utan symtom?). Vi fick ut 8 ägg, som blev 5 befruktade, ett till ET och två till frysen. 

Om 2-3 veckor nånting är det dags för ostimulerat FET, ska börja ägglossningstesta om lite mer än en vecka så får vi se. 

• irrbloss_83
    hope88 skrev 2016-01-05 17:12:07 följande:
    Välkommen hit =)

Vad skönt att ha 2 ägg i frysen! Håller tummarna att ägglossningen kommer som den ska så ni kan köra FET snart =)
    Tack så mycket! Jo, det känns skönt att inte behöva börja om från början. Kan ju dock inte säga att jag ser fram emot ruvningen, usch. 
    LillhenNr2 skrev 2016-01-05 19:28:27 följande:
    Spännande med 2 i frysen! Hoppas ostimulerat FET lyckas! (y)

Jag med! Hoppas det går bra för er också :)
  • irrbloss_83
    stajlish skrev 2016-01-17 13:22:10 följande:

Idag blev det en glad gubbe på ägglossningstestet så nu blir det FET om sex dagar! =)

Vad roligt! 

Jag har ingen glad gubbe än, och jag håller alla tummar för att gubben heller sig undan även imorgon. De gör inte FET på söndagar i Falun så jag vill inte ha glad gubbe en måndag! :)
  • irrbloss_83
    stajlish skrev 2016-01-18 20:31:48 följande:
    Lördag blir det FET för mig! :) Ok, så ingen glad gubbe idag heller hoppas vi då!
    Ingen glad gubbe idag, tjoho! Så nu är det fritt fram för gubben ända tills nästa måndag, ju tidigare desto bättre :P
    stajlish skrev 2016-01-18 20:43:43 följande:
    Ingen aning? Sen tror jag chanserna är så minimalt små att det skulle ske med tanke på fem år av oskyddat sex o försök och orsaken är att makens simmare är för få för o befrukta ett ägg på naturlig väg :) Så det hade ju varit typiskt! Men vi hade faktist sex igår men han kom inte i mig, för säkerhets skull.. men jag tror ändå att dom hade informerat om det ifall det skulle va en risk?! :)

Jag tror det är så de tänker. Varför skulle det plötsligt hända nu när det inte hänt de senaste åren liksom. Och om det gör det så blir det väl tvåäggstvillingar va?
  • irrbloss_83

Och här sitter jag och väntar på glada gubben som envist inte vill komma. Känns som om ägglossningen är på gång, men ingen LH-stegring här inte. Suck. 

Det är drygt det här med att inte kunna planera sitt liv, måste jag ändå säga. 

• irrbloss_83

Här har jag lessnat på att vänta på glada gubben (inför ostimulerat FET), eftersom ägglossningen nu är minst 1,5 vecka sen. 

Min känsla var lite att jag inte vill riskera att "slösa" en av våra värdefulla små frysisar på en ägglossning som är konstig. Och sjuksköterskan i Falun höll med. Så nu blir det nya tag nästa ägglossning, förutsatt att mensen kommer som den ska - vilket ju blir nästa äventyr :D

• irrbloss_83

Tjoho! Idag har äntligen den glada gubben dykt upp. Jag hade verkligen börjat misströsta efter att den aldrig dök upp förra månaden. 
    Så på torsdag bär det av mot Falun och FET. Spännande!

Och kul att se att det går så bra för så många! :)

• irrbloss_83
    MiniMe1 skrev 2016-03-03 06:47:13 följande:

Nu imorse kunde jag inte låta bli längre så vi tjuvtestade, ruvardag 13 med ett 2dagars embryo...och det blev starkt plus! Innan kontrollstrecket ens syntes på clearblue så såg man plusset. Tog även en billig sticka för jag trodde det var fel och den var också positiv. Kan inte fatta det...andra IVF-försöket, tredje återföringen fungerade!

Åh, jättegrattis! Vad härligt! :)
  • irrbloss_83
    FörstaIVF skrev 2016-03-03 16:22:59 följande:
    Jäklar vad fort det gick :) Men nu blev jag fundersam, hur kommer det sig att dom valde ett sätta in ett två-dagars embryo? Eller fick ni välja själva?

Där jag går så har dom som tumregel att alltid långtidsodla om man har fler än fem befruktade ägg, dom satsar alltså på att föra tillbaka en blastocyt till mig, om ägget lever så länge... men hur som helst är det ju superspännande!
    Det verkar finnas två olika skolor angående det där, i Falun där vi går sätter de alltid in 5-dagars. När jag förhörde dom om varför sa de att de hade haft bättre resultat med det, ungefär att om det klarar 5 dagar utanför livmodern klarar det sig bättre i också. 
    Men att tvådagars som kanske inte är 1000 % perfekta klarar sig i livmodern fast de inte skulle gjort det utanför... 
    Fast andra kliniker verkar ha andra approacher.
    Åh, krånglig förklaring blev det. Hoppas det var begripligt.
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 16:35:25 följande:
    Tror inte riktigt jag förstår vad du menar .. 

Jag litar till 100% på mina läkare på kliniken och tror inte att de sätter in ett embryo om de inte har sett att det ser fint ut liksom. 
    Jo, det gör de ju såklart! Menade absolut inte att de inte vet vad de sysslar med.

Menade att de i Falun sa att de hade haft bättre resultat med 5-dagars. Fast jag vet att på andra ställen säger precis det motsatta. Kanske gör de lite olika där "bakom kulisserna" vilket förklarar en eventuell skillnad. 

Grattis till ruvningen förresten!
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 16:40:57 följande:

Ja men precis, det är lite så jag tänker också Glad

Vad jag har hört så för man vanligtvis tillbaks ett embryo efter 2 dagar, och i vissa fall väntar man och för tillbaks en blastocyst. 

Så det verkar ju verkligen vara olika på olika kliniker.

Tack så mycket! 

Ja, flera verkar sätta tillbaks 2-dagars. Siffernördiga jag tycker att det vore kul att se statistik på det, men jag hittade inget bra när jag letade. 

De som ska frysas odlas till 5 dagar för er också, eller hur blir det?

Jag började känna mig ensam, vet faktiskt inte om det är några fler ruvare som är aktiva nu :) 
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 16:51:10 följande:
    Jag tror det, de sa egentligen bara att det var 12 befruktade, att vi skulle få tillbaks ett och att vi om några dagar kommer få hem ett brev där det står om och hur många embryon vi får till frysen.

Nej du är absolut inte ensam! Vilken ruvardag är du på nu? Glad
    Fast om 12 är befruktade så tror jag nog ni får ett gäng till frysen. Roligt! Vi fick 5 befruktade, och 1 till ET, 2 till frys (varav jag ruvar på ett nu). Så vi har ett kvar efter det här, som jag ju hoppas blir till ett syskonförsök så småningom.

Är på RD 7 idag, har testdag på onsdag nästa vecka så jag är ungefär halvvägs. Vad fick du för TD?
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 17:25:15 följande:
    Ja man får ju verkligen hoppas! :)

Åh, vad spännande!
    Vi fick TD den 20e. Känns som en evighet tills dess!!
    Jag håller tummarna för er :)

Har du ruvat tidigare?
    Ja, det känns så för mig också och då är det bara 5 hela dagar kvar för mig. Men å andra sidan känns det som flera veckor sen jag var på kliniken och det var en vecka sen så... Det strular mycket med ens hjärna det här IVF:andet.
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 19:42:58 följande:
    Nej det är andra gången för mig :)

Ja verkligen! Sån himla tankekarusell hela tiden!
    Vilket försök är ni inne på nu?
    Vi har gjort ett ET innan det nuvarande FET. 
    Jag har tyckt att det gått bra fram tills nu, men idag har känslorna varit all over the place, en stund här på eftermiddagen VISSTE jag att jag var gravid, för att minuterna senare få mensvärk igen och tänka att allt är kört forever and ever. :D Galet! 
  • irrbloss_83
    FörstaIVF skrev 2016-03-04 07:28:58 följande:
    Jag kan helt hålla med om att IVF karusellen spökar med hjärnan. Inatt drömde jag att min sambo helt iskallt skulle lämna mig för en annan. Fruktansvärt! Mitt i vår IVF behandling.. Jag var helt förstörd när jag vaknade, men som tur var hade min sambo inga sådana planer när jag frågade honom imorse. :) Men fy vad jobbigt det var!
    Haha, och sambon undrade om du blivit skvatt galen? :P 
    amandawic skrev 2016-03-04 08:26:44 följande:
    Kommer ihåg att vid min förra IVF var jag helt utmattad psykiskt, hängde upp mig på allt, tog ut saker i förväg, blandade hopp med förtvivlan (gör man ju nu med men inte alls lika farligt som förra gången).

Har mått mkt bättre psykiskt denna gången och det är jag så sjukt glad för! :)

Håller verkligen tummarna för att ni lyckas denna gången!
    Har du funderat på att tjuvtesta?

Hjärnan spökar med en så mkt under den här perioden!

Skönt att man kan prata med er som vet vad man faktiskt går igenom, blir inte riktigt samma sak om man pratar med en vän som inte går igenom samma sak, de förstår ju inte riktigt hur man egentligen mår eller känner :)

Ja, jag var också helt slut förra gången, nu är det ändå hanterbart. Men spökena börjar komma nu halvvägs ungefär. 
    Jag funderade på att tjuvtesta, gjorde det förra gången för jag tänkte att det skulle vara lättare att hantera en negativ sticka än mensen. Men jag tyckte inte det var lättare, så den här gången tänkte jag försöka låta bli att tjuvtesta. Det blir bara mer förvirrat, och ett misslyckande gör ju ont oavsett. 

Ja, familjeliv är ju räddningen, både gällande mentalt stöd och kunskap. :)
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-04 08:44:26 följande:
    Jag vill nog inte göra det heller.. Gjorde det inte förra gången och sambon vill verkligen inte testa innan så man får ju lyssna lite på honom också :)
    Skönt ändå att vi båda tänker lika där.
    Ja, det är mycket värt att ha sin partner med på tåget. Min man har sagt att han tycker att eftersom han inte märker så mycket av ruvningen så får jag bestämma hur jag vill göra. Men jag vet att han hade valt att vänta till TD om han fick bestämma helt själv, så den här gången gör vi på hans sätt :)
  • irrbloss_83
    FörstaIVF skrev 2016-03-06 12:59:46 följande:

Hej! Nu kan jag för första gången kalla mig ruvare :) fick tillbaka en jäääättefin blastocyt, som läkaren förklarade det så nu är det bara att vänta... Testdag 17 mars!

Grattis! Vad roligt! Håller tummar och tår att blastisen vill fästa! 

Här är det RD10 nu, och det går segt! Men dagens stora händelse var när jag insåg att förra försöket började jag blöda lite på RD8 och blödde ordentligt på RD9. Så åtminstone har det gått längre än förra gången. Alltid nåt. :)
  • irrbloss_83
    FörstaIVF skrev 2016-03-07 08:07:06 följande:
    Man håller ju verkligen hårt i varje ny milstolpe som man lyckas passera... :) Men då har du testdag rätt snart ju! Håller tummarna!
    Tack så mycket, bara 1,5 dygn kvar nu...
    FörstaIVF skrev 2016-03-07 09:06:01 följande:
    Tack! Fick dock en klump i halsen för jag precis mail från kliniken om att vi inte fick nåt till frysen...
    Vad tråkigt! Men du fick ett till ET i alla fall och det kanske är guldägget!
    amandawic skrev 2016-03-07 13:44:38 följande:

Fick ett mail från kliniken nu.

2 starka kämpar (blastocyster) fick vi till frysen Glad

Yey! Det är ju bra :)

Idag har jag jobbat första dagen efter FET för 11 dagar sedan, föll sig så väl att jag hade en jourkompvecka inplanerad sedan tidigare. Men idag kändes det verkligen att kroppen är påverkad av hormonerna. Var vansinnigt varm hela dagen och vi har en rätt kall arbetsplats i vanliga fall. Hoppas verkligen det är graviditet och inte bara de hormoner jag pillar i mig. 

Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016