• Regnbågsdröm

Vi som ska påbörja IVF2 2016

stajlish skrev 2016-01-18 20:29:42 följande:
    Tror jag inte, dom har inte sagt nåt om det så det är nog lugnt ;) 
    Lördag kl 14.00 ska vi till Sahlgrenska för FET, så snart är jag ruvare...igen!
    Stort lycka till! Hoppas du blir ruvare!! Då har jag en ruvarkompis
  • Regnbågsdröm
    Calliope skrev 2016-01-21 18:47:28 följande:

Idag fick jag tillbaka en jättefin blastocyst så nu är det bara att vänta och se om det har lyckats. Ruvningen känns alltid så lååång.

Kul att vi är några som kommer ruva samtidigt.

Härligt! Välkommen till det lilla ruvargänget. Kul att fler hinner ifatt så man slipper ruva själv Dag 7 för mig idag! Och ja, visst går det fruktansvärt långsamt.
  • Regnbågsdröm
    Iskristall skrev 2016-01-23 11:30:38 följande:

Nu har jag hämtat ut alla mina sprutor och vaggisar inför nästa försök. Så nu är jag beredd! Låt mensen komma!

Fast jag får vänta tills nästa helg, mensen är beräknad 29-30:e januari.

Hope88: Är du inne här nåt och läser? När var det du skulle börja spraya?

Hur går det för våra ruvare?

Härligt!
    Då hoppas vi att du får mens och att jag inte får det

Det går bra med ruvandet för mig. Upp och ner i känslorna, förstås. Ena dagen hoppfull, andra dagen mest ledsen och rädd. Ruvardag 8 nu. Går så förbannat långsamt
  • Regnbågsdröm

Hej. Tänkte bara meddela att resan har tagit slut för oss, för den här gången. Började blöda rejält igår och testade idag för säkerhets skull. Förstås negativt. Så nu behöver jag bryta ihop. Tack för all stöttning här. Ta hand om er!

• Regnbågsdröm
    Calliope skrev 2016-01-30 17:35:14 följande:
    Det ser absolut positivt ut, så jag vågar mig på och säga grattis.
    Ägglossningssprutan ger falskt positivt i 10 dagar. Så har du otur kan det lika gärna vara pga den. Därför man inte ska testa i förväg.
  • Regnbågsdröm
    stajlish skrev 2016-01-30 16:58:46 följande:
    Jag tjuvtestade idag...en vecka för tidigt.. vad tror ni? visst är de ett svagt streck där??!! är på RD7 idag... =)
    Mitt svar ovan skulle vara till dig
  • Regnbågsdröm
    stajlish skrev 2016-01-30 19:05:33 följande:
    Jag har inte tagit nån ägglossningsspruta? Jag gjorde FET i ostimulerad cykel... så den kan det inte vara =)
    Okej, vad bra! Då är det väl bara att gratulera då
  • Regnbågsdröm
    JOLI skrev 2016-02-09 09:57:52 följande:

Hej! Får jag vara med i gruppen? 

Anledningen till att vi inte kan få barn är att min man har alldeles för få spermier! Inga alls i utlösningen, men går man in med biopsi har de hittat ett par enstaka.

Vi gjorde vårt första IVF- försök i november, de hittade EN spermie hos mannen, och plockade 10 ägg hos mig. De lyckades befrukta ett ägg med spermien, men det delade inte sig som det skulle, så där tog vår resa slut, för den gången!

Nu ska vi på det igen. Enligt läkarna så är vår chans till graviditet med egna spermier i princip obefintlig, så denna gången är det donerade spermier som gäller. Fy fan vilket jobbig besked och beslut, men nu känns det ganska okej. Det är vårt enda alternativ. Vi har vant oss vid tanken nu.

Nu inväntar vi mens, ska komma typ NU! Hoppas på att det finns plats så vi får starta!

Denna eviga väntan och längtan, så himla frustrerande men samtidigt så spännande!!

Skönt att ni snart är igång igen och att ni gått in i tanken med donator. Hoppas att det ska fungera för er!

Kör du långt eller kort protokoll?
    Jag väntar också på mens för att kunna meddela kliniken inför försök 3, men den kommer inte förrän i slutet av månaden.
  • Regnbågsdröm
    JOLI skrev 2016-02-09 11:46:24 följande:
    Ja jag hoppas detta ska bli bra!

Vi kör kort protokoll igen! Fungerade så bra förra gången!

Ah tiden går så sakta när man väntar på mensen! Man vill ju bara komma igång!

Ni kör långt protokoll va? Eller minns jag helt fel?
    Skönt med kort protokoll. Jag förstår att väntan är för jäklig där också, men jag som alltid kör långt tycker kort låter som värsta lyxen

För ja, vi kör långt. Även vår tredje gång. Men som sagt, dröjer innan mensen kommer. Sen är det 20 dagar efter det som man börjar med sprayen. (Om vi nu ens får köra igång på denna cykel, sånt vet man ju inte heller)
  • Regnbågsdröm
    JOLI skrev 2016-02-09 14:23:23 följande:
    Ja visst är det så, långt protokoll innebär ju en ännu längre väntan, så det förstår jag!! 

Nej det är ju det, man vet ju aldrig innan om man får dra igång.

Jag har en sådan jäkla hatkärlek till detta, fyfan vad man ska behöva genomgå. Men samtidigt är detta sååå himla spännande! Det är här vi ska skapa ett liv. Så himla overkligt och mäktigt
    Känner igen känslan. För visst är det något speciellt att vara mitt uppe i det också, även om det är en sådan psykisk påfrestning att kastas mellan hopp och förtvivlan HELA tiden. Jag tyckte ruvarperioden var enklast. Många skriver att det är "sååå jobbigt". Men den tiden var för mig ett lugn och en helt annan typ av jobbig väntan. Ingen kunde ringa från kliniken och säga att allt gått åt helvete, ingen kunde undersöka mig och säga att äggen inte växt tillräckligt, eller att de inte delat sig som de skulle efter befruktningen. Den stressen man går igenom där innan insättningen är så fruktansvärd att jag inte längtar efter den alls. Men samtidigt är jag ju taggad för tredje försöket. Samtidigt livrädd. Förstås.

Hur var det, vart gick ni nu igen?
  • Regnbågsdröm
    JOLI skrev 2016-02-09 19:42:47 följande:
    Åh jag vill också uppleva rivningen, hoppas på att komma så långt denna gången! Vi går på RMC I Malmö, det gjorde ni med va?
    Ja det var så jag trodde, men mindes inte säkert Vi går också på RMC i Malmö
  • Regnbågsdröm
    Sally Cinnamon skrev 2016-02-09 23:43:34 följande:

Vi gör ivf i Danmark eftersom vi har ett barn sen tidigare så det går inte att få hjälp här hemma.
    Barn nr 1 blev till på första försöket med ivf (men sju resultatlösa inseminationer). Gjorde ett FET i september med ett embryo från samma behandling (enda chansen till helsyskon) och blev gravid men fick missfall. Det kändes hårt!!

Skönt att ni kunde komma vidare till beslut om donation så pass snabbt. Det är ju en annorlunda väg, så skönt när man hittar någon som är med om samma sak.

Har kollat upp möjligheterna lite, eftersom vi endast har ett landstingsförsök kvar. Och man kan betala via landstinget om man behöver IVF med donator. Ville bara skriva det så att du vet, eftersom du skrev att hjälpen inte finns att få här hemma
  • Regnbågsdröm
    Sally Cinnamon skrev 2016-02-10 08:57:15 följande:
    Oj! Är det samma i alla landsting? Till oss sa de att det är utomlands som gäller.
    Ja det kan ju vara skillnad mellan olika landsting, och om det är syskonförsök också. Det vet inte jag. Men till mig har de gett svaret att vi kan fortsätta där mot betalning om vi inte lyckas med tredje försöket Tror det gäller vid syskonförsök där också. Eller ja, nästan säker på att det gör det, eftersom de inte erbjuder donatorhjälp någon annanstans i Sverige. Det går alltså bara att gå privat i landstinget om man behöver ha donator, eller om man har frysta ägg kvar att använda Vi går på RMC i Malmö, så kan ju bara svara för det!
  • Regnbågsdröm
    MiniMe1 skrev 2016-02-10 22:30:44 följande:
    I Umeå får man fortsätta privat (betala) om landstingsförsöken misslyckas, dessutom har vi fått veta att när min fru vill göra behandling för syskonförsök (privat naturligtvis) så får vi använda samma donator om det finns kvar säd från denna!
    Ja i Umeå tror jag till och med de har en privat klinik som gör IVF med donerad sperma. Enda i Sverige.
    Men vi kan vara kvar i Malmö privat i alla fall. Känns skönt att veta
  • Regnbågsdröm
    MiniMe1 skrev 2016-02-18 18:23:31 följande:

Börjar med ett stort grattis till dig Sally! Det är absolut ett riktigt plus, vår ivf - läkare sa att ovitrelle sitter i max 10 dagar.

Själv är jag så glad. Av våra 8 ägg var 6 mogna och 3 är nu befruktade! ET blir imorgon och det känns spännande. Synd bara att ruvar tiden är den mest jobbiga just pga väntan och letandet efter symtom...men men!

Jag förstår verkligen inte hur folk kan se ruvartiden som jobbigast. Jag får verkligen inte in det.

Lycka till och håller tummarna för att det blir ET imorgon.
  • Regnbågsdröm
    Regnbågsdröm skrev 2016-02-18 19:28:41 följande:
    Jag förstår verkligen inte hur folk kan se ruvartiden som jobbigast. Jag får verkligen inte in det.

Lycka till och håller tummarna för att det blir ET imorgon.
    Och ingen mening att leta symptom heller, då man får biverkningar av progresteronet.
  • Regnbågsdröm
    MiniMe1 skrev 2016-02-18 20:17:15 följande:

För mig är ruvar tiden värst för jag kan inte aktivt göra något. Under sprutorna gör jag något aktivt och följer det noga med blodprov och ultraljud. Plocket överlämnar jag till proffs och detsamma gäller befruktningen. Sen har vi inte fått få ägg som resultat så vi har alltid tänkt att något kommer bli befruktat, den oron att inget ska befruktas har varit väldigt liten. Men när man väl ruvar så skulle jag vilja kunna göra mer, än bara ta lutinus och vitamintillskott, jag känner mig otillräcklig. Sån är jag som person och har alltid varit, jag vill aktivt kunna bidra till bättre chans till inplantationen och graviditet men jag vet också att jag inte kan och det gör mig frustrerad.

Jag vet att progesteron och ovitrelle ger symtom, men jag vet också vilka symtom jag hade vid utomkvedet och de var inte samma. Så jo jag kan leta symtom och jämföra med den graviditet som tyvärr inte kom längre än v7.

Ja, alla tänker vi olika. Jag kommer som sagt aldrig förstå det. För mig var ruvningen så lugn i jämförelse med allting annat. Just för att jag inte kunde göra någonting. Och ingen kunde ringa och säga att äggen inte blivit befruktade, inte delat sig. Ingen kunde undersöka mig och säga att äggblåsorna var för få eller för små, eller att spritfloden behöver höjas. Ingen kunde skicka ett brev och säga att jag behöver vänta på behandling för att det är kö. Jag kastas inte mellan hopp och förtvivlan på samma sätt när jag ruvar. För då kan jag ingen annan komma och bryta vår glädje över att det eventuellt är något där inne.

När min blödning kom förstod jag att det var över. Men det fick jag se själv. Det var ingen läkare som berättade det för mig.
    Men jag antar att min känsla kanske är annorlunda pga att vi misslyckades innan ET vid första försöket. Vi vet att man inte kan ta allting för givet.
  • Regnbågsdröm
    amandawic skrev 2016-02-22 08:06:04 följande:
    Jaha okej! Det beror ju på vilket landsting man tillhör, vilket jag tycker är helt sjukt! Tycker det ska vara lika för alla och inte spela någon roll vart man bor. I mitt landsting (Stockholm) räknas det endast som ett försök när man kommer till ruvningen. Så blir nummer 2 för oss.

Har kört 300 enheter Puregon i 3 dagar nu och min mage känns som en ballong. Kan inte ens sova på magen just nu. Man får ju hoppas att det beror på att blåsorna växer där inne :) 
    Spännande med första VUL! Vårt första är på torsdag och imorgon lägger vi till Orgalutran. 
    Hur känns allt för dig?

Vi kör på St Görans i Stockholm :) 
    Ja det är verkligen dåligt att det inte är samma i alla landsting. Vi hade haft två försök kvar om vi bott i Stockholm. Nu har vi bara ett. För oss räknas ett försök när man kommer till äggplock, oavsett vad som händer därefter.
  • Regnbågsdröm
    FörstaIVF skrev 2016-03-02 12:47:47 följande:
    16 ägg är ju verkligen en bra skörd! :) Har du fått reda på hur många som blev befruktade?

Jag fick precis reda på att 6 av våra 13 ägg blivit befruktade, så jag en aning besviken...förra gången blev 7 av 12 ägg befruktade men inget delade sig normalt. Så det känns som att det är stor chans att det går åt skogen med dessa ynka 6 äggen med. Annars mår jag oförskämt bra faktiskt...ingen svullnad eller ont i magen (ta i trä) och hoppas det förbli så. Hur mår du??
    Allt har med kvalitet att göra. Så antal ägg är liksom strunt samma. Du vet ju själv att delningen gick åt skogen för er sist. Det behövs liksom bara ett bra ägg. Vårt andra försök gick mycket bättre än vårt första, och då hade vi färre ägg! 4 plockade, 3 befruktade och ett ynka litet som klarade sig till insättning. Så 6 ägg, var absolut inte ledsen över det resultatet.
Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016