Inlägg från: Curlingmorsan |Visa alla inlägg
  • Curlingmorsan

Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt

Myran76 skrev 2016-01-28 06:15:20 följande:

Nyfiken - varför har ni åldersnoja? Är det för att vissa risker ökar när man är gravid efter 35 eller? 

Jag hade mest åldersnoja innan jag blev gravid, att jag skulle vara för gammal för att kunna få barn och så. Men när jag väl blev gravid och det inte verkade så svårt så släppte det. 

Tyckte det var lite enerverande att direkt bli klassad som "högrisk" av sjukvården bara för åldern. Visst ökar riskerna men inte med jättemycket. Det finns ju många andra saker som ökar riskerna hos gravida mycket mer och jag känner mig rätt ung och frisk :)

Vid min förra graviditet var jag 37, fyllde 38 två dagar innan förlossning, och hela graviditeten och förlossningen gick superbra. Så om det är något sådant ni oroar er över, tänk inte på det nu. Allt kommer säkert gå jättebra!  

Jag tänker inte så mycket på den ökade risken, min åldersnoja är nog mer att jag/vi känner att barnet kommer få gamla föräldrar(vi är båda 78:or). Vet att många idag skaffar barn först efter 35 så vi kommer inte vara "onormalt" gamla. Men i jämförelse mot våra andra barn som nu är 9-13 år. Känner även att omvärldens (familj o kollegor) reaktioner är lite så, att de tycker vi är lite för gamla. Men jag känner mig inte så gammal....
  • Curlingmorsan

Jag mår fortfarande extremt illa, är sjukskriven och sängliggande. På morgonen förflyttar jag mig till soffan och på kvällen tillbaks till sängen. Medicinen gör att jag inte kräks så ofta längre men mår ändå konstant illa. Galet jobbigt! Blir mycket jobb för min sambo som måste ta hand om huset, alla barnen OCH mig. Min dotter tränar dessutom ganska mycket och tidigt på eftermiddagarna så ett väldigt pusslande att hitta någon som kan köra henne till träningarna. Men hoppas det snart går över! Går in i v 11 idag så borde vara över snart hoppas jag!

• Curlingmorsan
    Ymsan skrev 2016-01-29 17:20:56 följande:

Jag är i v 10+3 och har fått utskrivit lergigan comp för illamående. Någon här som har erfarenhet av det?

Japp jag fick det. Hjälpte tyvärr inte det minsta. Fick Pimperan istället. De hjälper inte jättemycket heller men jag kräks inte lika ofta. Men mår fortfarande konstant illa och är sängliggande. Hoppas Lergigan Comp hjälper för dig!
  • Curlingmorsan
    Tjorven1980 skrev 2016-01-29 11:21:58 följande:

Vecka 9 för mig nu (8+2). Var på VUL idag. Allt såg ut precis som det skulle, hjärtat pickade fint och var i den storleken som den ska vara vid denna tid. Vilken lättnad! Och så verkligt det blev. Både jag och min sambo har haft så svårt att förstå att vi ska bli föräldrar och inte riktigt vågat glädja oss. Läkaren sa att när det gått så här långt och allt ser så bra ut som det gör nu så är missfallsrisken minimal. Så nu tänker jag sluta oroa mig och bara vara glad och njuta av att vara gravidGlad

Lovade mig själv att om allt såg bra ut på idag skulle jag kontakta en Personlig tränare med kunskap om gravidträning och satsa på det. Finns en man där jag bor som är utbildad. Så det ska jag göra idag. Har aldrig tränat med en PT men om det är någon gång man ska satsa på sig själv och sin hälsa är det väl när man är gravid!

Så glad just nu. Vi ska fia med att gå ut och äta lunch tillsammans idag. Det är något som aldrig annars händerGlad

Åhh va roligt att få se den lille och ett litet hjärta! Kan ju inte bli en bättre start på helgen!

Idag var jag och tog blodprovet för KUB. Så nu nervös väntan i 17 dagar innan det är dags för UL och svaret.
  • Curlingmorsan

På tal om illamående... ligger just nu på sjukhuset med dropp. Blivit sämre de sista dagarna så har inte fått i mig så mycket. Så BM på MVC tyckte jag skulle åka in till sjukhuset och ta lite prover. Jag var tydligen uttorkad så nu ligger jag här med dropp. Förhoppningsvis bara över dagen.

• Curlingmorsan

Droppet hjälpte inte det minsta mot illamåendet. Men fick iaf fyllt på med lite vätska och näring. Ska tillbaks på fredag igen och ev även i nästa vecka. :( Men fick göra ett UL och såg Loppan röra sig där inne. Läkaren sa att extremt illamående kan bero på tvillingar så han ville kolla. Men det var bara en sån tur var och allt såg bra ut. Skönt! Han sa att de är små parasiter som tar det dem behöver och lämnar resten åt oss. Så jag behövde inte va orolig att hen inte fick vad hen behövde. Skönt att höra!

• Curlingmorsan
    Björken skrev 2016-02-03 11:05:10 följande:
    Jo, det gick bra! Det var en liten böna på 14,4 mm och ett hjärta som pickade på. Blev omdaterad till v7+4, så ny BF är 15 september. Så nu ska jag försöka slappna av lite. Flytningarna var det ingen fara med. Hon kunde inte se någon blödning utan allt var normalt. Ska på inskrivning i eftermiddag.
    Åhh va skönt att höra! :)
  • Curlingmorsan
    cesso skrev 2016-02-05 06:43:42 följande:

Curlingmorsan- kul att du fick se bebben! Vilken v var du i?

Läkaren sa inget om vilken vecka, sa bara att allt såg bra ut. Så gissar att jag är i v 12 (11+1) som jag tror. Ska på KUB-UL om 1 1/2 vecka så då antar jag att de kollar mer noga.

Hur mår ni andra som är runt v 11-12? Förutom mitt hemska illamående så känner jag inte så mycket. Inga ömma bröst. Lite molvärk i magen någon enstaka gång. Och kanske ovanligt trött, sover ju mycket för att slippa känna av illamåendet.

Inne på sjukhuset för dropp idag igen. Ska tillbaks imorgon igen och sedan varannan dag. Meckigt för det är ca 4-5 mil hit och jag ska vara här kl 8 på morgonen. Min sambo börjar jobba kl 7 i Göteborg som är 4 mil år andra hållet från där vi bor. Hade nästan varit lättare att få ligga kvar.
  • Curlingmorsan
    lindaR1981 skrev 2016-02-05 16:41:53 följande:

Är i v 8. Mår fruktansvärt illa, får knappt i mig mat så har inget att kräkas upp direkt

Jätte hungrig men kan inte äta.

Sambon äter ute varje dag efter jobb så han får mat i sig eftersom jag inte klarar fixa middag.

Sitter o gråter löjligt nog nu, bara sååå hungrig o trött på illamåendet o tröttheten

Vet hur det känns. :( Har du testat Postafen och Seaband? Hjälper inte det så finns det receptbelagda tabletter att få. Hjälper inte de heller så är det tydligen bara att gilla läget och åka in till sjukhuset lite då och då för dropp så man inte blir uttorkad. Lycka till och hoppas det snart går över!
  • Curlingmorsan
    lindaR1981 skrev 2016-02-08 21:23:50 följande:

Mvc bokade in mig på vul den 11/2 pga blödningarna o min oro

Vad kostar dessa besök?

Jag kan ha fel men är inte alla MVC besök gratis? När jag var inne på gyn-akuten för mitt missfall i höstas så betalade jag inte heller något.
    Däremot har jag fått betala nu när jag har åkt in till sjukhuset och fått dropp. 400kr/gång för att komma in några timmar och få lite dropp. Men tror det stod att det var frikortsgrundande så då betalar man väl bara 900kr? Vet däremot inte hur det blir nu när jag blivit inlagd och stannar över natten. Då får jag ju mat och så, kanske inte går på frikortet.
Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt