Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

40+ och gravid? Se hit!

Är också en 40+ som vill bli gravid. Hade ÄL igår en CB dubbelindikator, vanliga CB och en sticka från billiga tester. Har bara testad en månad tidigare men lyckades tajma in fel dag då jag trodde jag hade ÄL men stickan som jag hade då (testlagrets) visade aldrig lika tydligt streck som kontrollstrecken. Igår hade vi det mysigt och ska mysa idag också för testerna visade fullt utslag i morse också :)

Jag ska fortsätta ÄL testa tills jag inte får något utslag på stickorna mer och då ska jag stötta med progesterall kräm och hoppas detta kan hjälpa oss. Har försökt bli gravid i drygt 1 år (detta blir vårt 14:e försök) utan att lyckas. Jag hoppas såklart att vi bara lyckats missa ÄL tidigare då vi började testa först förra månad men vi får se hur det går. Önskar nu att tiden går fort till BIM runt den 21/11....

Önskar er alla lycka till och hoppas vi kan följas åt och att vi plussar denna månad!!

• Too tiki

Hej alla 40+

Jag undrar om ni har regelbunden mens och om ni enligt ÄL tester och tempning har ÄL? Anledningen till min fråga är att jag försökt bli gravid i drygt 1 års tid utan att lyckas men då har vi bara försökt träffa rätt utan några ÄL stickor och tempning som jag börjat med nu. Ni får gärna delge hur det är för er för jag vet inte hur min äggreserv ser ut då jag inte kollat upp detta utan hoppats att vi ska lyckas på egen hand eftersom vanliga vården inte tar emot oss....

Hade ÄL 9/11 enligt temp, ÄL test och sekret. Nu har jag börjat med progesterall för att stötta och hoppas att +:et kommer denna månad även om jag inser att vi kanske får hålla på ett tag till.....

• Too tiki
    babyok skrev 2016-11-12 19:22:41 följande:
    Får man lov att fråga hur gammal du är? Äl test kan ju vara bra att ta ändock också för att få ett hum. Min mens har börjat bli väldigt oregelbunden från att för ca 1 år sedan varit hyfsat regelbunden, men detta har nu ändrats rätt så drastiskt bara på 1 år här tyvärr. Tror att chanserna är minimala om man inte i vår ålder prickar in rätt dagar och under ÄL. 

Tack för ditt svar :)

Jag har precis fyllt 44 år. Har haft regelbunden mens hela tiden och trodde väl att det inte skulle vara några problem att bli gravid så länge man hade det. Nu när jag läst på förstår jag att man inte behöver ha ÄL bara för att man har regelbunden mens och att äggen hos oss äldre inte är av så bra kvalité. Däremot funderar jag på om man kan vara ganska säker på att man har ÄL om både temp, äl tester och sekret visar att man har det? Ville därför höra hur det är med er andra som försökt bli med barn under en längre tid, om ni haft regelbunden mens och tester mm visar att ni har ÄL.

Tror precis som du att det är oerhört viktigt att träffa rätt dag. Dessvärre kanske jag börjar ÄL testa lite sent nu men det fanns liksom inte på kartan att det skulle vara så svårt att bli gravid då jag blivit lätt gravid när jag var yngre. Hoppas ju att jag bara missat ÄL tidigare och att det är därför som jag inte blivit gravid, men inser också att det kan dröja ett bra tag även om jag lyckas träffa rätt dag. Börjar kännas mer och mer deprimerande att få negativt varje månad, får nästan ångest när det är dags att testa :(

• Too tiki

Är på ÄL 5 idag, hur är det för er andra? Har molvärk och igår hade jag halsbränna och mådde lite illa men inget mer. Hade halsbränna förra månaden också men inget illamående. Funderar på om mitt illamående kanske kan bero på att jag börjat med progesterall? Någon mer erfarenhet och progesteron här inne och ev. biverkningar? Använde krämen förra månaden också men blev inte illamående, däremot fick jag halsbränna och det brukar jag inte ha så jag tror att det hänger ihop med krämen.

• Too tiki
    babyok skrev 2016-11-14 17:47:23 följande:

@Totiki. Nu vet jag inte om ni försöker att få ert första barn men uppfattar inte heller om du provat tabletter som exempelvis Letrozol och fått utskrivet för att stimulera äggproduktionen. Jo som du säger att dem få ägg man har är ju av sämre kvalitet dessutom, och det är väl den biten som oroar mig, att om man mot förmodan äntligen skulle + så blir det massa komplikationer på vägen som väntar en och det är ju en enorm inre stress också att veta från början att utgångspunkten är långt ifrån den bästa. Är det något du själv tänker på mycket? Tyvärr så kan jag inte svara på de andra frågor du ställer men hoppas någon annan snäll själ kan göra det. 

Jag har barn sen tidigare, fast med en annan man, min nuvarande har också barn i ett annat förhållande. Vi har inte provat Letrozol men jag undrar om det är amma sak som Pergotime som jag läst att en del använt för att stimulera ÄL?

Jo jag har också tänkt på att det kan innebära problem om äggen är av sämre kvalité. Lite av den anledningen till varför jag inte provat Pergotime för jag tänkte att blir jag gravid av mig själv kanske det ökar chanserna att allt går bra. Ingen vetenskapligt utan bara mina egna tankar som kanske inte alls stämmer men så har mina tankar gått. Jag tror att jag har ÄL, i varje fall om jag ska se till sekret, ÄL tester och temp, sen om de är av bra kvalité eller inte vet jag ju inte....

Denna månad trodde jag att jag haft ÄL enligt vad fertilityfriend skrivit ut och tänkte inte på att den dagen inte stämde med ÄL test och sekret. Så nu tror jag att jag kan ha börjat med progesterall för tidigt (samma dag som jag testade negativt på ÄL test men enligt temp hade jag ÄL då). Om jag har tur inträffade ÄL ett par timmar före och då kanske detta inte gjorde någon skada, om inte då lyckades jag skjuta upp min ÄL. Nu vågar jag inte sluta med krämen utifall jag är gravid och fostret stöts ut....Så jäkla dumt men jag lever på hoppet och men skulle inte bli förvånad om det blir negativt denna månad också.

Angående halsbränna och illamående verkar det som man kan få det om man tagit för mkt progesterall. Känns inte som jag tagit för mkt men jag ska sänka lite försiktigt de närmaste dagarna och hoppas det hjälper.

Får man fråga om din ålder?

• Too tiki
    babyok skrev 2016-11-14 20:52:33 följande:

@Tootiki. Ja det är samma som Pergotime men Letrozol vad jag uppfattade det som av min läkare var något som kommit senare till Sverige och är nyare.Jag är idag 43 år och närmar mig 44 med stormsteg. Vet inte men tror det ändock kan vara bra att mäta ditt AMHvärde och även kanske testa åtminstone en omgång av Pergotime eller Letrozol. Är inte så insatt i den krämen du nämner men varför ta krämen och inte istället satsa på ett läkemedel som stimulerar äggproduktionen med tanke på din ålder. Vet dem som även spolat äggledarna men inte alla som behöver. 

Pratade med min läkare om pergotime för 6 mån sedan men fick inget recept utskrivet, däremot mättes mitt AMH värde och det var bra. Har funderat på att beställa pergotime online för jag såg någon som tipsade om det men vet inte om jag vågar. Någon som kan tipsa om säkert ställe man kan beställa letrozol el. pergotime online får gärna skriva det.
  • Too tiki
    Maran73 skrev 2016-11-24 19:00:31 följande:

Hej alla! Kul att det blev lite liv i tråden! Har inte orkat delta riktigt sista veckorna men läser det ni skriver. Tootiki, som farmaceut kan jag ju inte säga annat att det inte går att beställa läkemedel över internet som man vet är säkra.. tyvärr. Men ev skulle jag våga få ngn förpackning av t ex någon i en sådan här grupp, en del får ju över och vill hjälpa andra. Var bor du? Kan rekommendera en bra gyn i Stockholm som hjälper mig. Milou, har också varit frögurka liksom resten av min familj, tyvärr avtar ju den egenskapen m åren... Men du är ju fortfarande ganska ung jmf med mig som är 43, det går säkert ska du se, tar bara lite längre tid nu (pepp pepp). Håller tummarna! Och så babyok, visst känns 44 som ngn slags gräns?... Själv har jag nu bestämt att vår andra IVF i januari blir den sista med egna ägg. Så skiter det sig blir det äggdonation sedan, om mannen ger grönt ljus. Han har blivit tillsagd att tänka över det ordentligt så han är säker. Tror det är vår enda chans om vi vill bli gravida, en känsla som växt till sig under de sista månaderna. Säker kan man inte vara, det finns ju en liten chans, men tiden rinner iväg m rasande fart och jag vill inte bli för gammal. Plus att jag är UTLED på bebisfabriken, nu vill jag ha resultat! Ha det bra alla!

Bor tyvärr i Göteborg :(

Bra tips att ev. kunna köpa Pergotime el. Letrozol av någon som har kvar här i gruppen, har ni kvar är jag väldigt intresserad :)

• Too tiki
    Maran73 skrev 2016-11-24 22:09:59 följande:
    Hallå där, har för mig att det finns en tråd här på FL som tipsar om bra (läs samarbetsvilliga gyn för oss lite äldre, ngt i stil med "tips på bra gyn?" eller liknande. Googla! Det är ju alltid bättre m läkarbehandling, min gyn sa att han skulle ta UL under Pergobehandlingen och sen en spruta när äggen såg mogna ut. Blev dock gravid så det blev aldrig några Pergo... MF och sen körde vi igång m IVF efter det.
    Tack ska kolla om jag hittar den tråden :)
Svar på tråden 40+ och gravid? Se hit!