• Moorii

Tredje våningen och ingen hiss - vilken barnvagn?

Som rubriken lyder så bor vi lite dumt på tredje våningen, spiraltrappor och ingen hiss. Det finns dessutom inget förråd för barnvagnar i byggnaden. Så, för att underlätta att ta oss upp för dessa trappor, med barnvagn och barn i, så har det lutat åt Bugaboo, då chassit går att ta loss på ett smidigt sätt. Vi var dock och kollade på deras vagnar förra veckan och chassit är ganska tungt, och då kommer det väga en del mer med bebis i.

Ni som bott liknande, hur löste ni detta? Vilken vagn funkade för er? Bärsele har jag tänkt på, men om bebis sover så vill man kanske inte väcka.. Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tredje våningen och ingen hiss - vilken barnvagn?
  • sairda
    Moorii skrev 2016-01-17 19:15:45 följande:

Som rubriken lyder så bor vi lite dumt på tredje våningen, spiraltrappor och ingen hiss. Det finns dessutom inget förråd för barnvagnar i byggnaden. Så, för att underlätta att ta oss upp för dessa trappor, med barnvagn och barn i, så har det lutat åt Bugaboo, då chassit går att ta loss på ett smidigt sätt. Vi var dock och kollade på deras vagnar förra veckan och chassit är ganska tungt, och då kommer det väga en del mer med bebis i.

Ni som bott liknande, hur löste ni detta? Vilken vagn funkade för er? Bärsele har jag tänkt på, men om bebis sover så vill man kanske inte väcka.. Tacksam för tips!

köp en vagn med en mjuklift  som har handtag :) då kan du bära upp babyn i den om h*n sover. sen kan du bara springa ner igen och hämta vagnchassit, det tar max några minuter så den lilla tiden kan nog babyn vara i lägenheten :) eller så gör du som en bekant, tar lite längre tid bara. hon bar upp babyn en våning, sen hämtade hon chassit till den våningen, bar upp babyn en våning till, sen hämtade chassit, osvosv tills hon hade både baby och vagnchassit på våningen dom bodde på :P

finns många vagnar som har mjuklift :) 

• Moorii
    sairda skrev 2016-01-17 19:33:49 följande:

köp en vagn med en mjuklift  som har handtag :) då kan du bära upp babyn i den om h*n sover. sen kan du bara springa ner igen och hämta vagnchassit, det tar max några minuter så den lilla tiden kan nog babyn vara i lägenheten :) eller så gör du som en bekant, tar lite längre tid bara. hon bar upp babyn en våning, sen hämtade hon chassit till den våningen, bar upp babyn en våning till, sen hämtade chassit, osvosv tills hon hade både baby och vagnchassit på våningen dom bodde på :P

finns många vagnar som har mjuklift :) 

Ja, vi fick veta att det var ett alternativ, men säljaren i butiken menade på att det blir vingligt att bära bebis i en sån uppför massa trappor, och då jag inte testat själv ifall det faktiskt är så, så lät det lite för riskabelt. Så svårt detta! Önskar man kunde testa alla olika varianter i ens egen trappa innan man köper något. Men ska ta och kolla vagnar med mjuklift lite mer nu ändå, det måste trots allt vara ett bättre alternativ i långa loppet. Tack för svar och tips :)
  • sairda
    Moorii skrev 2016-01-17 19:44:28 följande:
    Ja, vi fick veta att det var ett alternativ, men säljaren i butiken menade på att det blir vingligt att bära bebis i en sån uppför massa trappor, och då jag inte testat själv ifall det faktiskt är så, så lät det lite för riskabelt. Så svårt detta! Önskar man kunde testa alla olika varianter i ens egen trappa innan man köper något. Men ska ta och kolla vagnar med mjuklift lite mer nu ändå, det måste trots allt vara ett bättre alternativ i långa loppet. Tack för svar och tips :)
    joo vissa kan va lite vingliga, men då finns det olika slags liftar också, vissa är väldigt sladdriga och dom skulle jag nog inte använda att bära i trappan, men alla jag vet som har tex brios vagn med lift så har kunnat bära utan problem :) bara det är en som har " handtagen " fästa långt ifrån varandra så tyngden blir jämn är det bra. men vissa är somsagt inte så bra. men det gäller nog mest budgetalternativen, alltså lite billigare vagnar, men brios har jag hört bara bra saker om, behöver ju inte va alla tycker likadant, men mina vänner /bekanta som har en sån och andra märken har vart nöjda :) men jo det går ju att åka och se i en affär och kanske lägga i någon slags tyng och testa bära för att se hur det funkar :) 
  • mammalovis

Jag hade nog ändå kunna tänka mig en vagn med hårdlift, som är lätt att lyfta ur och satsat på en vagn med lättare chassi alternativt satsat på att bära barnet mycket. Vi har en enkelvagn med mjuklift och en dubbelvagn med hårdlift och rent praktiskt är det ju säkrare att bära i hårdlift tänker jag även om det är tyngre. Kanske är dagens mjukliftar bättre, vår är mer än 5 år gammal.

Vi förvarar dubbelvagnen i trapphuset och enkelvagnen i bagaget, så har ni bil är ju det en smart idé tills du behöver använda sittdelen/sittvagnen och behöver ha den varm. Det kan ju gå lösa med att ni tar upp ett fårskinn så det är varmt.

• elyse

Min lilla sov genom många lyft i och ur bärselen! Så det är fullt möjligt att även din gör det.

Det finns inget cykelförråd? Har du bil och kan förvara vagnen i den?

• TeresB

Vi hade och har en mjuklift, fungerar super. Men vi har vagnförråd.

• Bestemor

Har du inget källarförråd där du kan ställa in vagnen när du inte använder den.

Det gjorde en släkting när hon bodde högt upp utan hiss.

• Bestemor

Har du inget källarförråd där du kan ställa in vagnen när du inte använder den.

Det gjorde en släkting när hon bodde högt upp utan hiss.

• Moorii

Vi har tyvärr inget förråd, vi har två klädkammare i lägenheten istället. Inte särskilt genomtänkta lägenhetshus detta. Finns ett cykelförråd, men det är litet och i princip fullt, och det är enkelt för utomstående att ta sig in, så att ställa en dyr vagn där går bort.

Har tittat lite på mjukliftar, alla ser väldigt instabila ut. Vilket märke har ni använt? Vi vill ha en vagn med både liggdel och sittdel, får man ner en mjuklift i liggdelen?

Sedan har jag tittat på brio smile, där kan man tydligen klicka i och ur babyskyddet i vagnen, skulle det vara en smidig lösning kanske?

Svar på tråden Tredje våningen och ingen hiss - vilken barnvagn?