• Moorii

Tredje våningen och ingen hiss - vilken barnvagn?

Som rubriken lyder så bor vi lite dumt på tredje våningen, spiraltrappor och ingen hiss. Det finns dessutom inget förråd för barnvagnar i byggnaden. Så, för att underlätta att ta oss upp för dessa trappor, med barnvagn och barn i, så har det lutat åt Bugaboo, då chassit går att ta loss på ett smidigt sätt. Vi var dock och kollade på deras vagnar förra veckan och chassit är ganska tungt, och då kommer det väga en del mer med bebis i.

Ni som bott liknande, hur löste ni detta? Vilken vagn funkade för er? Bärsele har jag tänkt på, men om bebis sover så vill man kanske inte väcka.. Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tredje våningen och ingen hiss - vilken barnvagn?
  • Moorii
    sairda skrev 2016-01-17 19:33:49 följande:

köp en vagn med en mjuklift  som har handtag :) då kan du bära upp babyn i den om h*n sover. sen kan du bara springa ner igen och hämta vagnchassit, det tar max några minuter så den lilla tiden kan nog babyn vara i lägenheten :) eller så gör du som en bekant, tar lite längre tid bara. hon bar upp babyn en våning, sen hämtade hon chassit till den våningen, bar upp babyn en våning till, sen hämtade chassit, osvosv tills hon hade både baby och vagnchassit på våningen dom bodde på :P

finns många vagnar som har mjuklift :) 

Ja, vi fick veta att det var ett alternativ, men säljaren i butiken menade på att det blir vingligt att bära bebis i en sån uppför massa trappor, och då jag inte testat själv ifall det faktiskt är så, så lät det lite för riskabelt. Så svårt detta! Önskar man kunde testa alla olika varianter i ens egen trappa innan man köper något. Men ska ta och kolla vagnar med mjuklift lite mer nu ändå, det måste trots allt vara ett bättre alternativ i långa loppet. Tack för svar och tips :)
  • Moorii

Vi har tyvärr inget förråd, vi har två klädkammare i lägenheten istället. Inte särskilt genomtänkta lägenhetshus detta. Finns ett cykelförråd, men det är litet och i princip fullt, och det är enkelt för utomstående att ta sig in, så att ställa en dyr vagn där går bort.

Har tittat lite på mjukliftar, alla ser väldigt instabila ut. Vilket märke har ni använt? Vi vill ha en vagn med både liggdel och sittdel, får man ner en mjuklift i liggdelen?

Sedan har jag tittat på brio smile, där kan man tydligen klicka i och ur babyskyddet i vagnen, skulle det vara en smidig lösning kanske?

• Moorii

Jag är medveten om priserna på vagnar, är inne på ett brio smile-paket där allt ingår till ett bra pris. Vagn är något jag verkligen vill ha, så att köra utan är inget alternativ tyvärr. Vi lär nog flytta till nästa barn, men denna gång får det bli lite krångligt :) försöker bara hitta den minst krångliga lösningen.

• Moorii
    elyse skrev 2016-01-18 09:22:02 följande:

Babyskyddet ska barnet åka i i bilen och inte kånkas runt i/köras runt i. Visst är det smidigt för oss vuxna, men det är ingen bra ergonomisk ställning att sitta i några längre stunder. Och väääldigt oergonomiskt för den som ska bära runt på det. Låt det sitta kvar i bilen.

Har nån annan i ert hus barn? Hur gjorde de?

Dumt att de har det som funktion då kan man tycka.

Finns säkert barn, men vi har bott här sen augusti och har inte pratat med några grannar, så har ingen aning.
  • Moorii
    mallar skrev 2016-01-18 09:50:10 följande:

Kan tillägga efter att ha läst lite fler kommentarer att vi också valde bort mjuklift. Tyckte också det kändes instabilt.

Hade en vän som bodde granne typ. hon bodde tre trappor utan hiss. de hade en brio av något slag (minns inte modell) som hon bar upp. Hon kunde inte ha chassit i trapphuset så hon sprang först upp med sonen i liggdelen och sprang sen ner och hämtade chassit. Hon klagade aldrig så antar att den funkade fint för det ändamålet.  

Låter ju väldigt bra! Det lutar åt antingen Brio eller Emmaljunga nu då, blir väl den vi hittar till bäst pris gissar jag :)
  • Moorii
    hennaah skrev 2016-01-18 10:04:33 följande:

Jag är inne på samma spår som ovanstående talare.

Vi bor också i lägenhet utan hiss och har 3 trappor upp. Vi kommer dock förvara vårt chassi i källaren där det är en "barnvagnsparkering". Jag var väldigt inne på en hårdlift först, men när vi väl var i butik och kikade så insåg jag att den blir väldigt låg. Alltså barnet ligger rätt långt ner.

Vi har valt en Emmaljunga super Viking som har en väldigt smidig liggdel som man klickar av och på och sedan bär du det nästan som ett babyskydd då där finns ett handtag i suffletten :) kika på den i butik så får du bra grepp direkt!

Nu vet vi vad vi ska kolla efter :)

Tusen tack för alla fina tips, vi känner oss betydligt lugnare nu!
  • Moorii
    HepaticaNobilis skrev 2016-01-18 10:30:06 följande:

Jag ville ha mjuklift till när vi skulle köpa barnvagn nu, hade det till sonen och var väldigt nöjd. Bodde då som ni men med möjlighet att ha vagnen i trappen. Hade en brio happy.

Nu ville min blivande make (kan inte låta bli att skriva så då han friade häromdagen^^) ha en liggdel så vi åkte till en affär som säljer många märken av barnvagnar och provade. Som flera här valde vi en emmaljunga super vikning, superlätt att klicka av och alla delar känns lätta och smidiga. Liggdelen är ganska smal och lätt att bära (lite lite hög för mig som måste bära den med böjd arm i trappor, jag är 1,60 lång.) Är jättenöjd med vagnen hittills och kan rekommendera den varmt!

Ajdå, jag är 154,5 cm så lär bli ännu jobbigare för mig då :P men går säkert bra ändå. Låter som en grymt bra vagn hur som helst!
  • Moorii
    Fiffi85 skrev 2016-01-19 07:14:39 följande:

Finns det inget annat förråd på bottenplan? Ert egna förråd? Jag tror det kommer bli mycket bärsjal/bärsele för dej. Iaf första månaderna. Sen en vagn som går lätt att fälla i hop och med bärhandtag. En kompis hade vagnen i sitt eget förråd och var ner barnet i ett babyskydd som inte vägde mycket.

Nej, vi har inga förråd utanför lägenheten, inget alls. Hade vi haft det så hade det definitivt varit lite enklare. Hade vi haft bilen precis utanför hade det också kunnat vara ett alternativ, men den är flera hundra meter bort i ett parkeringshus och inlåst i en bur, så det är inte heller ett alternativ. Så, vi kommer köra på antingen brio smile eller emmaljunga super viking och bära upp chassit. Sen kommer jag nog använda bärselen ibland, men inte på långpromenader.
  • Moorii
    elyse skrev 2016-01-19 10:27:01 följande:

Tror att ni kommer att bli nöjda med ert vagn-val! Gällande bärsele - köp en som klarar upp till 20 kg, typ Babybjörn One, från början.

Hoppas på det! Precis den vi tänkt köpa :)
  • Moorii
    nnnnnnnn skrev 2016-01-19 10:32:41 följande:

Varför inte ens svara på mitt förslag om att provköra och provbära en BabyZen YoYo?

Jag och mannen har fastnat för de två vagnarna jag nämnde ovan, men ser vi en babyzen när vi ska iväg och kolla på vagnar så ska jag kika på den!
Svar på tråden Tredje våningen och ingen hiss - vilken barnvagn?