Hur orkar man?
Jag beklagar verkligen, TS :( Det är jättejobbigt med barnlängtan när ingenting händer.
Tycker att MiaFian skriver det bra - ligg på. Det är nog det enda du kan göra för att det ska hända något med vården.
Min man har också problem med spermierna, dock har han fungerande i ejakulatet, men de är väldigt få och inte så pigga så IVF med ICSI är vårt enda alternativ. Vi hade också problem med remissen till IVF. Vi fick löfte om remiss i december, men vid möte med fertilitetskliniken i typ januari/februari framkom att den aldrig skickats. Ny remiss skickades i februari men vi fick inget svar. I slutet av april ringde jag för att fråga hur det gick, och då var den inte framme (= de hade glömt att skicka den IGEN). Jag bröt ihop fullständigt och BM på telefon lovade att höra av sig när hon visste vad som pågick. Någon timme senare ringde hon och gav oss en tid veckan därpå.
Det dröjde dock ytterligare några månader innan vi gjorde första försöket, det kom en sommar ivägen ;) Äggplock gjordes i augusti och ett embryo sattes tillbaka strax därpå. Dock blev jag inte gravid den gången, det dröjde till 3:e frysförsöket i maj förra året. En liten tös förväntas om 9 dagar :) Vi har aldrig behövt stå i kö för att göra nya försök, utan hos vår klinik har det varit vi som bestämt tempot. Det måste alltså inte ta tid när ni väl är inne i systemet, det beror på vilken klinik ni går till.
Jag vet hur hopplöst det är, och du har redan varit så enormt stark. Du ska inte behöva vara så stark och härda ut mer. Men tyvärr är det enda alternativet. Men bryt ihop när du behöver. Bli arg och skrik över hur orättvist det är och hur sega vården är. Ta stöd i din partner, och försök även att nätverka med andra i liknande sits. Jag hittade en grupp tjejer här på familjeliv som betytt ALLT för mig i processen. Man behöver människor som förstår. Mitt tips är att engagera dig i någon tråd i "Svårt att få barn"-forumet, där finns massor med andra i liknande sits. Du är inte ensam <3
Mitt minne av IVF-processen är att den var väldigt ryckig. Först händer mindre än ingenting hur länge som helst, sen plötsligt händer allt och lite till. Sen står det stilla igen, sen drar det igång i full fart. Jag håller tummarna för att det snart vänder för dig <3