• orzia1

BF Oktober 2016

Decibel84 skrev 2016-06-04 10:13:28 följande:

Åhh, jag kan inte hjälpa det men är lite småsur för att vi fick så himla dåliga bilder.

Har varit på två VUL tidigt, fick små bilder med mig hem och i v12 kunde man se typ två "bönor" vilket man kan förvänta sig vid den tiden, men tyckte det var rätt tydligt...

Nu känns det som att läkaren typ somnade på zoomknappen och bilderna är dåliga.

jag vet att det har o göra med hur aktiv bebisen är , men hon sa själv"åh vilka bra bilder"

Gick igenom RUL i 50 min och jag fattade typ aldrig vad som visades på skärmen...EN gång spärrade jag upp ögonen rejält och såg profilen så himla fint och hur bebis sipprade fostervatten..men sen skulle hon zooma igen..

Jag förstår dig, vi har inte heller fått så bra bilder, fick en profilbild på ett UL när jag bara skulle kolla moderkakan, men det blev inga bra profilbilder på rul. Dock lyckades hon få en bra fot bild.

Vi ska nog (om jag snart mår bättre) boka in privat 3d UL. Men vet inte än i med jag inte mår bra och statusen är så olika från dag till dag...

Ni kanske kan boka privat och få en bättre upplevelse?
  • orzia1

Just nu är jag inlagd igen för mitt illamående och uttorkning. De har dessutom upptäckt att jag har för lite fostervatten. Kan vara en följd av uttorkningen. följd men de vet inte. Fått ngr sprutor så lungorna mognar snabbare om de behöver plocka ut henne tidigare.. men vi hoppas på att bara jag får i mig mer vätska så ska fostervattnet öka

• orzia1
    LisenB skrev 2016-06-05 17:20:39 följande:

Är det någon mer än mig som har tvivel? Vi planerade att bli gravida, men bara några månader innan vi blev det. Och hela tiden när vi planerade och fram till v 12 gick det bra - då va det liksom att man inte visste om man skulle bli gravid eller om vi skulle få behålla det. Fokuset låg där. Men nu så blir jag så förvirrad. Vi har ett bra förhållande och jobb och hus.. Det var liksom barn som stod på tur. Och jag har väl alltid tänkt att jag vill ha barn.. Men nu när jag är här i v 21 får jag bara en ledsam känsla, vet inte varför jag ska ha barn och blir förvirrad inför alla förändringar jag tvingas och kommer tvingas till.. Jag ogillar verkligen att vara gravid. Inte för att jag mått så dåligt utan för att jag går upp i vikt och blir stor - och folks kommentarer, att alla ska vara så glada hela tiden. När jag mest inte vet vad jag ska känna..

Vet inte vad jag ska göra för att se fram emot detta... Efter rul har jag nästan mått sämre. Jag hade förväntat mig att jag skulle känna något mer då. Och när vi fick reda på kön... Men jag har mest känt mer ledsamhet, att det närmar sig men att jag fortfarande inte vet vad jag känner. Det känns som det är någon annans barn vi har på bild på kylskåpet.

Är det någon som känner igen sig?

Jag tror många har det så. Min kurator sa till mig att de flesta börja knyta an till bebisen mellan vecka 20-25 och har man inte börjat typ vid v 25 så bör man försöka prata med någon så man inte riskerar att hamna i förlossningsdepp efter förlossningen.

Att man ska vara så lycklig osv är inte alla som är, det är en stor förändring och även panik känslorna kommer ibland.. gjorde det me första barnet för mig. Kommer man klara de? Kommer man vara en bra mamma? Man har ju helt plötsligt ansvar för en annan människa, en annan människa som ska sättas först. Det kommer inte längre vara lika lätt och vara spontan osv... min BM i min första graviditet sa att det finns en anledning man är gravid så länge som 9 mån, för att hinna förbereda sig.

Fick ni veta kön? Har ni kommit på namn? Har du köpt något liten bebis sak? Som kanske gör det mer verkligt?

Kram på dig
  • orzia1

Till mig sa de att nästa års modeller släpps i aug, och att man måste räkna med 8 v lev tid.. så vi vet inte om vi ska våga vänta.. bf 8 okt.. men gilla inte riktigt årets färger på emmaljunga

• orzia1
    Alvsten skrev 2016-06-09 09:30:40 följande:

Jag börjar fundera på det här med vagn. Är riktigt sugen på en Emmaljunga Mondial (antingen vanlig eller de lux). Någon som har erfarenhet av den?

Jag är i för sig kort typ 155-157 cm, och jag upplever den som väldigt hög och bred, så jag gillar den inte alls... även min man upplevde den som stor, han är väl ca 185 cm..
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-06-09 22:19:57 följande:

Jag är också 155 cm, så den kanske blir för hög... Måste testa iaf.

Ja åk och testa den. Jag upplevde den som svår att se framför mig, och runt omkring, men alla upplever saker olika så som sagt bäst att testa. Jag tycker den påminner lite väl mkt om de vagnar många danskar har, stora liggdelar som de den fäller upp som en platta o använder som sittvagn... hoppas du hittar ngn som känns skön.

Vi kommer i första hand välja en som har bäst körkomfort för mig då det är jag som kommer köra mest, men samtidigt så kan vi inte ta för låg vagn då även min man ska kunna köra...
  • orzia1

Jag tror att det är först mellan v 25-28 som bebisen får ett sk regelbundet rörelsemönster och man ska vara uppmärksam på minskade foster rörelser..

Fosterrörelser tenderar att öka fram till graviditetsvecka 32 och når då en platå. Mot slutet av graviditeten kan fosterrörelserna ändra karaktär men en minskad frekvens är inte normal. Jag har moderkakan framtill så jag känner av henne men ibland inte alls.. låg ju inne för ngr dagar sen ang minskad fostervattenmängd, och ena dagen kände jag inte henne så mkt men på ul var hon aktiv, men sparka i moderkakan... då sa de att efter v 25 ska jag vara uppmärksam

• orzia1

Jag håller med, ingen kommer tacka er för ni slutet ut er, det kan ju också gå illa med för tidig födelse osv pga att ni har jobbat på med tunga jobb... och ännu en gång, ingen kommer tacka er. Ni kommer bara undra varför ni kämpa vidare.

Så sög graviditetspeng, kan få det beviljat 60 dagar innan bf..

• orzia1
    Dani84KR skrev 2016-06-17 00:06:35 följande:

Hej tjejer

Hur går det för er?

Hade tankar kring barnvagnen, vi hade tänkt en Emmaljunga Viking i färgen Lounge Grey, och såg att de inte gör vissa av färgerna längre. Ringde och pratade med återförsäljarna och de är byte nu tills efter sommaren, så om de var någon annan som mig som väntade kanske ni skulle kolla läget.  

En annan fråga, som första gångens gravid, så vet jag inte, men hur känns foglossning? 

Kram på er tjejer

Vi är oxå inne på en emmaljunga men kommer nog vänta tills de nya färgerna släpps.. Var ingen färg som föll oss i smaken.. Men vi vet inte än hur vi ska göra... Vi får se
  • orzia1
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-06-20 12:53:33 följande:

hur är det med gamla begagnade vagnar. vad ska man kolla efter som bör vara ok? en kompis till mig har kvar sin teutonia från 2010 (de köpte den ny)endast hennes tjej har använt den. tror den är i bra skick men har inte sett den ännu. Har någon något tips?

Det viktigaste är att där inte är mögel.. Det går ej att tvätta bort. Vagnar med mögel ska slängas.

Sen kolla vad det är för hjul, och så att det inte är punktering, är det de, så kolla så man kan byta o vad det kostar. Och så att bromsen funkar.
Svar på tråden BF Oktober 2016