• orzia1

BF Oktober 2016

Decibel84 skrev 2016-07-06 19:00:40 följande:

Just nu är jag förväntansfull över förlossningen

Ska be om att få besöka förlossningen och få en guidad tur, hur det går till när man kommer dit och det är dags osv.

Men är nog fullt upp nu så får nog höra av mig i september.

Här har de semesterstängt till början sv sept. Med visningar alltså
  • orzia1
    ak15 skrev 2016-07-06 20:51:11 följande:

Våran pojke som kommer 15 okt <3

Åhh stort grattis
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-13 20:30:15 följande:

Nån som tänkt använda sig av jämställdhetsbonusen när ni är lediga?

Nej vi kommer inte använda oss av den , tyvärr förlorar vi för mycket ekonomiskt om mannen ska ta ut fler dagar än de obligatoriska
  • orzia1
    Lilla Luna skrev 2016-07-14 18:10:28 följande:

Vi kommer inte ta ut alla dagar. Jag kommer vara hemma ca 8mån på heltid. Sen jobba 50% i 7-8mån. Sen är sambon hemma typ 4-5mån innan vi tänkt oss inskolning på förskola. :)

Tänk på att efter barnet är 1 år så måste man antingen ta ut fullt antal dagar i veckan (5 dagar) eller om man tar ut färre antal dagar så måste man jobba resten av dagarna

Står mer om det på försäkringskassan.
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-14 18:12:19 följande:

var hos sjukgymnast och det gav väl inte så mycket, kunde ha googlat fram den info jag fick.

Tydligen är foglossningsbälte inget hjälpmedel(??!) så det får man köpa själv för ca 300 kr.

Så jag använder nog det jag har fått låna, trots att det är lite kort.

Ska börja göra bäckenövningar, gör ni det?

Jag fattar inte riktigt om man kör övningarna pö om pö eller om man liksom ska hålla några sekunder och sen upprepa?

Jag köpte sådana kulor på snöre som jag kniper om, köpte de efter jag fött dottern och har använt de ett tag .. Men sen haft uppehåll men tagit fram de igen
  • orzia1
    LisenB skrev 2016-07-15 12:18:49 följande:

Oj, ja vi ska ju vara hemma mer än ett år. Jag 10 mån och maken 10 mån efter det. Vi tänkte ta ut 4 dagar per vecka. Måste vi börja ta ut mer dagar när den fyllt ett?

Nej men ni måste jobba om ni inte tar ut fullt antal dagar.

Annars kan sgi räknas om. Lättast att läsa på deras hemsida
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-15 14:41:11 följande:

jag hoppas att dom inte beslutar att ta bort bonusen 1a jan:S

Tror inte de gör de,, den har funnits mer eller mindre i minst 8-10 år den brukar dock bli ngt förändrad i omfattning om det blir ny regering
  • orzia1
    trex2013 skrev 2016-07-15 16:22:35 följande:

ursäkta detta har jag missat det ni pratar om, viken bonus? =)

Finns ngn sk jämnställdbonus man kan få om man delar dagarna lika typ. Men jag är inte jätteinsatt i den då den inte är aktuell för vår del
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-16 12:04:20 följande:

Det är många som tror att dom tar bort den för den fått mycket kritik, men vi får väl se.

Jag kan ju tycka att om man börjat ta ut föräldradagarna och dom tar bort det så borde vi få bonusen iaf. Men vi får se:)

Ska läsa på lite extra vad som gäller sen:)

Vissa saker brukar de ha kvar och i så fall skriva typ är ditt barn fött innan år så gäller detta. Är barnet fött efter detta år så gäller detta
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-07-16 22:50:51 följande:

Hur har ni tänkt att göra med sparande? Kommer ni öppna ett konto i barnets namn, ert namn, ett gemensamt familjekonto eller inget alls? Om ni sparar i barnets namn kommer ni då att ge en klumpsumma när de uppnår en viss ålder?

Jag sparar ca 100 kr per månad till min dotter ibland mer men oftast inte har även varit månader när jag ej sparat något när jag var ensamstående

Tanken nu framöver är att jag och min man (som ej är bio pappa till dottern på 8 år )) att vi ska spara en lika stor summa till de båda och att vi ska försöka sätta in lite mer åt dottern på 8 år så att de har ungefär lika stort sparande när de är 18 år

Tanken är att de ska använda pengarna till körkort eller något annat viktigt typ en del av kontant insats på boende el vad de nu vill ,, inom rimliga gränser dvs inte bara köpa en dyr handväska
Svar på tråden BF Oktober 2016