Inlägg från: Lilla Luna |Visa alla inlägg
  • Lilla Luna

BF Oktober 2016

Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-28 16:05:03 följande:

tack för svar. tyvärr har jag ett kontorsjobb så det är ju inte direkt ansträngande. =) ja vi måste verkligen sätta oss ned och fundera hur vi skal göra. fan vad surt att ni förlorar 1500kr per dag han är hemma, det blir mkt i slutändan! helt klart är ju det ultimata om man kan vara hemma tills barnet blir ca 1.5 år känns som en lagom ålder att börja på dagis.

Jag som jobbar på dagis, just på småbarn kan ge min syn på det hela. Vi skolar in allt från nyblivna ettåringar till de som är 1,5år. Vissa ettåringar är mogna men långt ifrån alla är mogna för tempot och atmosfären på avdelningen. För dessa barn blirtiden på förskolan påfrestande. Så tråkigt för dem. Oftast har de långa dagar också. Så mitt tips är att vänta lite och/eller gå ner i arbetstid om du har långa dagar, eller din sambo. Så dagarna inte blir jättelånga. Vi har föräldrar som tagit ut föräldrardagar på fredagar för att veckan ska bli kortare och de som går ner till 75% (vilket man ska ha rätt till). Nu vet jag ju inte era arbetstider men jag hoppas jag kommit med något vettigt. :)
  • Lilla Luna
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-28 16:05:03 följande:

tack för svar. tyvärr har jag ett kontorsjobb så det är ju inte direkt ansträngande. =) ja vi måste verkligen sätta oss ned och fundera hur vi skal göra. fan vad surt att ni förlorar 1500kr per dag han är hemma, det blir mkt i slutändan! helt klart är ju det ultimata om man kan vara hemma tills barnet blir ca 1.5 år känns som en lagom ålder att börja på dagis.

Jag som jobbar på dagis, just på småbarn kan ge min syn på det hela. Vi skolar in allt från nyblivna ettåringar till de som är 1,5år. Vissa ettåringar är mogna men långt ifrån alla är mogna för tempot och atmosfären på avdelningen. För dessa barn blirtiden på förskolan påfrestande. Så tråkigt för dem. Oftast har de långa dagar också. Så mitt tips är att vänta lite och/eller gå ner i arbetstid om du har långa dagar, eller din sambo. Så dagarna inte blir jättelånga. Vi har föräldrar som tagit ut föräldrardagar på fredagar för att veckan ska bli kortare och de som går ner till 75% (vilket man ska ha rätt till). Nu vet jag ju inte era arbetstider men jag hoppas jag kommit med något vettigt. :)
  • Lilla Luna

Jag springer redan nu runt i stora tröjor för att dölja. Min bula är nog i likhet med din i storlek. Vecka 15 imorgon. Längtar tills vi gått ut med det till alla och magen börjat växa till sig ordentligt så man kan traska runt utan att behöva dölja den. :)

Alvsten skrev 2016-04-29 07:36:08 följande:

Bilden verkade inte vilja följa med

• Lilla Luna
    Alvsten skrev 2016-04-29 13:10:04 följande:

Ja tänk så underbart det kommer bli :)

Vilka har du berättat för? När kommer du berätta på jobbet?

Har berättat för min familj och ett par vänner. Så berättade jag för chefen i tisdags. Kollegorna på avdelningen får veta om en och en halv vecka då vi har möte. Resten av kollegorna vet jag inte. Sambons syskon får veta efter rul, lika så resterande av släkt och vänner. Vi träffar dem så sällan så. Bara de vi tråffar ofta som fått veta.
  • Lilla Luna
    Ggrahnen skrev 2016-04-29 13:27:51 följande:

V.17 här och vi har gått ut med det. Fruktansvärt skönt!! Jag har BARA tajta kläder och vill att alla i hela världen ska se magen! Haha!

Och fått en Bola av min sambo som jag går runt och plingar med :)

Snaaart! Blir typ i vecka 16 som vi går ut med det på jobbet. V.19 för resterande efter rul. :)

Önskat mig en bola av sambon men tror jag får köpa en själv. ;)
  • Lilla Luna
    Alvsten skrev 2016-04-29 20:16:53 följande:

Vilken vecka är du i?

Jag tänkte vänta förhoppningsvis en månad till innan kollegor och chef får veta, men vi får väl se hur stor magen blir. Det kanske inte går.

Vecka 14 (13+6). Magen börjar synas lite. Så åker jag bort om 2,5 veckor så kändes som att jag måste berätta nu. Ville vänta till efter rul men då börjar semesterperioden så det blev bara rörigt.

Det är bra att berätta för chefen innan så denne är medveten om det ifall något skulle gå fel eller att man skulle bli trött eller på annat vis få svårt att utföra arbetet. Min chef frågade massor om hur jag mådde och hur det kändes att jobba. Hon är väldigt mån om personalen. Jobbar i förskola så jag måste ju vara i tiptop för att orka med dagarna. :)
  • Lilla Luna

Googlat på barnvagnar. Måste ha en som är smidig att fälla ihop, blir liten och går in på ena sidan i skuffen då jag har hundgrindar och vill kunna få med både vagn och hundar. Så måste den gå bra i olika terränger. Tror jag hittat den som kan passa oss, britax smile 2.

Jag och mamma ska iväg och känna på en idag. Så spännande!

• Lilla Luna
    orzia1 skrev 2016-05-04 12:57:43 följande:

Lycka till.. det är en speciell känsla att känna och klämma på vagnar irl.. blir mer verkligt

Redan klämt och känt på några men måste få provlasta i bilen också. Står mitt i ett bilköp nu. Så barnvagnen avgör vilken bil det blir.
  • Lilla Luna
    robinminson skrev 2016-05-19 16:03:39 följande:

Ni som är omkring vecka 16+6, kan ni känna bebisens "buffar" om ni håller handen utanpå magen?

Jag kände buffar för första gången idag när jag satt med knäna uppåt (tror jag), så jag la handen på magen och det var flera buffar efter varandra. Tror ni det var bebisen jag kände? Tarmarna kan väl knappast kännas som buffar o så många gånger? :o Är i vecka 16+6

Ligger en dag efter dig men jag har känt buffar för någon vecka sedan

Sen kände jag inget på några dagar. Men har händerna på magen jämnt känns det som.
  • Lilla Luna

Städat och grejat hemma. Möblerat om och haft mig. Hämtade denna bokhylla från datarummet, där den stod tom, och ställde den i klädkammaren (som jag också städat idag). Nu får bebis kläder ligga där istället för instoppade i en kartong. Det är inte mycket där än men vi har ju tid på oss att fylla upp den. :)
Svar på tråden BF Oktober 2016